A navik sírját már megásták

2011.02.02. 06:23

Gondolom, nem árulok el nagy titkot: mindhárom cucc alkalmas a navigálásra, de más-más szinten. A buta, numerikus billentyűzetes telefont eleve nehéz használni. Bár a tesztekben leszólták a kijelzőjét, picivel kontrasztosabb, mint a Galaxy 3-é, a végtelenül vacak kijelzős olasz-kínai csodánál meg pláne. Igaz, Nokiából is lehet venni érintőképernyőset, és akkor már nem SMS-pötyögés jellegű a cím beadása.

Hogy a finnek Ovi Maps nevű szoftverét még fényezzem egy kicsit, bámulatosan gyors. Hamarabb indul el, mint az alapműveletes számológép (!), ráadásul külön gombja is van, nem kell menüben kajtatni utána. Ettől függetlenül a billentyűzete elég vacak, nincsenek vastag ujjaim, de csak körömmel tudom nyomkodni az apró gombokat.

Az Ovi nagyon alap funkciókat tud, címkeresés, útvonaltervezés, egy adott ponthoz navigálás légvonalban, gyalog és autóval - ennyi. A hangutasításai jól érthetők, és a három készülék közül ez dolgozott a legkisebb késéssel, tehát ő mondta a legreálisabb távolságokat, ha egy kereszteződés következett. A Samsung-Navigon picivel, az iGO-TeleSytem borravalónyival le van maradva a járműhöz képest, azaz a bemondások lényegesen később érkeznek, mint azt a programozók eltervezték – valószínűleg a hardver és az 5-ös Windows Mobile kombó együttes tetűsége a ludas.

A Nokiával azonban van egy nagyobbacska baj, a nehézkes kezelésen kívül: rosszul optimalizálja az útvonalat, és ami még meglepőbb, ugyanott, ugyanazokkal a paraméterekkel más megfejtést ad. Néha kilométerekre bevinné az embert a fekvőrendőrös, jobbkezes lakóövezetbe (holott a leggyorsabb utat kérem tőle), ahelyett, hogy a párhuzamos főútvonalra vinné. Máskor meg nem.

Ráadásul, ha nem játsszuk végig a kályhától az Útvonaltervezés menüt, hanem simán rákeresünk egy pontra, majd kinevezzük a navigáció célpontjának, nem mutatja meg előre az útvonalat. Így nem lehet ellenőrizni, hogy bevisz-e az erdőbe, és amikor az ember siet, nem feltétlen kellemes az oroszrulett-jelleg.

Ráadásul nem mindig találja meg a leggyorsabb vagy a legrövidebb útvonalat. Mivel a térképek elérhetők a neten is, bárki kipróbálhatja, megcsináltam egy Ferihegy-Szigetszentmiklós útonalat, ellenőrzésként pedig ugyanezt az Útvonalterv.hu-n is elkészítettem. Legalább öt-hat kilométerrel hosszabb úton vinne a Nokia, ha pedig a legrövidebb útvonalat kértem, az 25 kilométer és két óra! Ami lehet, hogy matek szempontjából tökéletes, de nem életszerű.

Az olyan új utak, mint az M31, hiányoznak róla, és igazából nem kideríthető, hogy mikori a térkép, egyáltalán frissítik-e, és hogyan, hisz az Ovi Suite szoftver csak egy-egy ország meglétét jelzi, az aktualitását nem. Ám tény, hogy a világ rengeteg országa szabadon letölthető.

Azért vannak csapdák. Például Románia, ahol csak a nagyobb városok vannak meg – először nem is értettem, mitől 450 kilométer Szatmárnémeti, ami az iGÓ-val alig 320. Hát attól, hogy a következő település, amit ismer, Nagyvárad. Így tényleg nehéz.

A Nokiához képest alig lassabb Samsung igazán ideális lenne navigációra, de a Navigon nem használja ki a az összes lehetőséget. Egyrészt fekvő nézetben két vastag sávot elfoglal a semmire, a gyönyörű madártávlati képnek alig hagyva helyet. Feliratok gyakorlatilag nincsenek a 3D nézetben, pedig az ember örülne, ha esetleg tudná, milyen keresztutcáknál jár. 2D nézetben már vannak utcanevek, de sikerült halványzöld alapon fehér kontúrú bolhabetűkkel írni, így olvashatatlanabb, mint bármi a 2710-es Nokia apró kijelzőjén.

Cserébe lényegesen jobban tervezi az útvonalat, ha nem is tökéletesen. Olyan például, hogy Astoria egyáltalán nem szerepel az adatbázisában, ami még akkor is vicces, ha mindenki tudja, hol van Budapesten. A térképéről pedig nem konzisztens módon hiányoznak dolgok, néhol viszonylag friss változások megvannak, régebbiek hiányoznak. Viszont negyedévente frissül, és az árával két évre kapunk rá bérletet.

Vannak persze apró lököttségei: a házszám megadásakor nem vált át magától numerikus billentyűzetre, és hasonlók. Az már határozottan idegesítő, hogy néha elkurjantja magát: vigyázat! És utána: ötven méter múlva forduljon jobbra. Olyan kijelzéseket is nyújt, mint a GPS-sebesség, ilyesmi nincs a Nokián. Jó magyarsággal beszél, bár a Nokiára sem lehet panasz.

De véletlenül az iGO a legjobb.

Pedig az iGO 8 inkább a múlt, mint a jelen, az NNG már az iGO Primo és Amigo szoftvereket tolja, tán azért lehet hozzájutni legálisan ilyen olcsón. Mindegy, mert amikor a hardver működik, és friss a térkép, fantasztikusan teszi a dolgát, jól beszél és tényleg úgy tervezi az útvonalat, ahogy az a nagykönyvben meg vagyon írva. A kezelését szokni kell, így nem értem, hogy a hangszóró ki-be, nappali-éjszakai váltás gyorsmenüjét miért az akkutöltöttség+GPS-vétel kijelzésre bökve lehet előcsalni, és hasonlók. Szerencsére, aki nem igényli a profi funkciókat, választhatja az alap, egyszerűsített üzemmódot, és pár kezelési bukfenc máris eltűnik. Az iGO tényleg a legjobb navigáció, amit el lehet képzelni, valahogy jobban érzi forgalom logikáját – nálunk. Persze külföldön ki vagyunk szolgáltatva az adott térkép készítőjének, de nekünk többnyire a hazai úthálózat a legfontosabb.

Emlékszel még a Win95-re?

A TeleSystem nevű turbulencia alaposan elragadott. Kétféle szoftver használható a készülékhez, az egyik gyakorlatilag csak a biztonsági mentésre szolgál, a másik az iGO Naviextras nevű programja, térképek vásárlásához és frissítéséhez. A készülék csatlakoztatásakor kiírja, hogy miből van új verzió, letölti, telepíti. Ha összejön.

Bár a boltban azt mondták, hogy ehhez az olcsó cucchoz nem jár frissítés, a Naviextras szerint igen. Neki is álltam, de a másfél gigabájt csak nem akart ráköltözni. Aztán észrevettem, hogy: minden egyes csatlakoztatáskor picit más dolog történik; továbbá, van pár ország, amelynél a térkép mérete ismeretlen. Ezeket inkább kihagytam az ötvenedik próbálkozásnál, és lám: siker. Azóta van M31-es is, ez egy viszonylag új út.

Aztán egyszer kikapcsoltam, és két-három nap múlva se resettel, se máshogy, nem indult el. Próbáltam mindkét programmal helyreállítani (készült biztonsági mentés), de nem ment. Visszavittem, segítettek a boltban; lényegében a gépről eltűnt a szoftver. Igaz, ha a boltból léptem be a Naviextrasba, nem járt frissítés, de már kezdtem megszokni a változatosságot. A végén ismét volt egy 2009 júniusi térképem. És otthonról nézve ismét járt a frissítés. Érti a fene, de egy újabb hétvégényi megfeszített szívással ráraktam. Majd erről is készült egy biztonsági mentés.

Aztán nemrég megjelent a 2010 Q4 térkép. Ráraktam. Magyarország ezzel eltűnt az iGO-planétáról. De a boltban kiokosítottak, már tudtam, hogy mit kell visszamásolni, hogy legalább a harmadik negyedév meglegyen. Hát ezért nem akart felmenni a Margit-hídra, amikor a videót forgattuk.

Hogy mi a verseny konklúziója?

Egyrészt az, hogy a navigációs rendszerek sírját már alaposan kimélyítette a Nokia, illetve pár cég, amely az okostelefonokra kínál térképszoftvert. A legjobb kombináció azonban még nem született meg: Androidra csak egyetlen képernyőfelbontáshoz, egy drága készülékre készül iGO – állítólag léteznek már meghekkelt verziók a többi készülékre, de én a legalitás talaján maradnék. Ha majd valóban megvehető lesz, az a végét jelenti a PNA-biznisznek – de úgy tűnik, a Tom-Tom, Garmin, a Navigon és a Sygic is ezen dolgozik, keményen. És akkor majd nem kell két készüléket venni.

Szavazzon!

Tény, hogy ma még olcsóbb egy iGÓ-s PNA+olcsó Nokia kombináció, és ugyanazt nyújtja – de csak autós navigáció szempontjából és kompromisszumokkal. Vész esetén ott a mobiltelefon, ha pedig komoly útról van szó, az ember a nagy cuccot viszi, a friss térképpel. Az androidos mobil kevésbé célgép, de ugyanez igaz az iPhone-tól a Windows Mobil oprendszerekig: itt az útvonaltervezés csupán egy funkció, amit már most is veszélyesen jól csinálnak. Meg még száz más, szabadon választható dolgot is – és igazából ez szól mellettük.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!