Ha kocsival megy a bicikli

2012.05.10. 06:14

Bicaj a hátsó ajtón

A ferdehátú autókon érdemes elgondolkodni ezen a megoldáson, feltéve, hogy rögzíthető a tartó a hátsó ajtón. Itt a tartó hevederek kampóinak kell megfelelő helynek lenniük, ami a körben fém ajtók esetében adott. Azonban akad pár típus itt is, ahol vannak problémák. Ilyen, ha a ragasztott hátsó üveg az ajtó széléig tart (Octavia I. II.), de baj az ajtó tetején lévő tető-légterelő is. Olyan típusoknál sem fog működni a hátsó ajtón való szállítás, amelyeknél az ajtó külső panelje valamilyen műanyag toldó elem, mert sokszor ezeknek nincs megfelelő perem a beakasztásra.

A hátul történő szállítás alapvetően jó dolog, hiszen nem növeli meg a kocsi légellenállását, nem kerül magasra a súlypont, és a magas autók esetében lényegesen megkönnyíti a kerákpárok felrakását is. Hátránya, hogy hátul a ferde hát vonzza a koszt amúgy is, ilyenkor ebből a bicajok is kapnak bőven. A hátsó ajtóra pakolt kerékpártartóval valamennyire megmarad az ajtó nyithatósága is, igaz, a gázrugó ereje kevés, hogy meg is tartsák. De legalább az ember ki tudja venni az eü-dobozt, ha épp kérik. A hátsó ajtóra szerelhető tartók ára tizenhat és százezer forint között változhat, a márkás cuccok zárhatósággal és a könnyebb rögzítéssel honorálják a költést.

Bicaj a vonóhorgon

A sok bicikli szállításának a legjobb módja a vonóhorogra helyezhető tartó. Vaslogikával megállapíthatjuk, hogy ennek alapfeltétele a vonóhorog megléte – pusztán ezért vonóhorgot szereltetni erősen megdobja az árakat. Itt is jó széles a skála, 20-120 ezer forint közötti összegbe kerül egy-egy szállító szerkezet.

A vonóhorogra szerelhető szállítók esetében gondot jelenthet terepjárók esetében a kint lévő pótkerék – mondja a témáról Gombos L. Domonkos –, ilyen például a Grand Vitara, a Honda CR-V, Toyota RAV-4. Ezeknél egyszerűen belóg abba a síkba a pótkerék, ahol a kerékpárok lennének. Az ilyen típusokra kifejlesztettünk egy pótkerékre rögzíthető kerékpárszállítót. Ennek rögzítéséhez mindössze szabaddá kell tenni a pótkereket, azaz le kell venni róla a burkolatot.

A vonóhorogra szerelhető tartóknál szintén fontos szempont, hogy a csomagtartó valahogy hozzáférhető maradjon. A képeinken látható Atera tartó esetében egy ívelt sín szolgál a kerékpártartó hátranyitására, amihez mindössze a hátsó lámpahídon kell egy léccel oldani a reteszelést. Persze ez sem a legolcsóbb modell.

Az ilyen tartóknál gondot jelenthet, hogy a rendszámot és a hátsó lámpákat eltakarjuk. A drágább tartók eleve tartalmaznak egy megismételt lámpasort és rendszámtartót, az egyszerűbbekhez külön lehet megvenni, 12 ezer forintért. Fontos, hogy a rendszámot meg is kell világítani, nem elég odabiggyeszteni.

Gombos L. Domonkos itt megemlíti, hogy a német autósnak a kerékpártartóhoz lehet egy külön harmadik rendszáma, itthon viszont nem, sőt, a matricarendszám sem járható út, így az embernek elvileg a hátsó rendszámot kell átszerelnie.

Gombos úr még egy dologra felhívta a figyelmet. Egyes országokban kötelező egy piros-fehér sávos fényvisszaverő tábla is, ez az autócsomagtartókra szakosodott boltokban beszerezhető. Főleg Olaszországban, Németországban fordulhat elő, hogy ezt számon kéri a rendőr.

Hogyan vezessünk

Gombos L. Domonkos szerint a csomagtartókkal kapcsolatos alapigazság egyszerű: olyat kell az autóra szerelni, amit úgymond az autó elfogad. Azaz hiába tetszik bármelyik modell, ha nem áll stabilan, lötyög, mozog, másikat kell felszerelni. A másik vezetéstechnikai tanácsa az, hogy miután elindultunk, érdemes egy-két kilométer után megállni, és ellenőrizni a csavarok meghúzást, és azt, hogy stabilan áll-e a tartó és rajta a kerékpárok. Ezek a szerkezetek ugyanis a terhelést megkapva kicsit deformálódhatnak, a tetőtartók pedig sok esetben gumitalpakon állnak, amely összepréselődik, és ettől meglazulhatnak az eredetileg jól meghúzott rögzítések.

Ami a vezetési részt illeti, alapvetően óvatosabbnak kell lenni. Néhány olcsóbb tetőtartónál adnak meg sebességkorlátozást, ezt érdemes betartani. Ez egyébként nem jellemző, tehát az itthon megengedett maximális 130 km/óra gond nélkül tartható, a gyorshajtás viszont ellenjavallt. A tetőcsomagtartóval a magas súlypont miatt kell vigyázni, ahogy bármilyen más teherrel is, de a hátsó tartók is megváltoztatják a tömegeloszlást, ergo szlalombajnokságra se nevezzünk a bicajokkal megrakodva.

Gombos úr még egy dologra felhívta a figyelmet, bár ez nem szorosan véve vezetéstechnikai kérdés. A tetőre pakolt bringahalommal jobb elkerülni a parkolóházakat. Ugye, hogy evidens? Nos, ehhez tartozik egy sztori is: Gomboséknál az eddig rekordot az a vásárló tartja, aki harminc percen belül jött megvenni a második tetőbokszot, miután távozott tőlük és behajtott egy parkolóházba.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!