Torrentezés a műhelyben

Szerszám szombat: Torrent 500 alkatrészmosó

2014.07.26. 06:58 Módosítva: 2014.07.26. 08:10

Az autójavításban az egyik legnehezebb feladat a minőség tartósan magas szinten tartása. Egy megjavított motor, de igazából bármilyen gép csak tökéletesen tiszta alkatrészekkel összeszerelve fog megfelelően működni. Az alkatrészmosás macerás, időigényes és koszos résztevékenység. Vagy mégsem?

Amikor felhívtak, hogy tesztelni kéne egy hiperszuper alkatrészmosót, kicsit kételkedtem. Talán elmúltam tíz éves, amikor életemben először egy koszos, olajos alkatrészt a kezembe vettem. Már gyerekként jobban érdekelt egy Škoda-szelepfedél, mint a futball, tehát három évtized távlatából kijelenthetem, alkatrészmosás területén elegendő tapasztalattal rendelkezem.

Mivel nem ritka, hogy a műhelyemben motorokat bontunk darabokra, régóta használunk alkatrészmosó berendezést. Egyszerű szerkezet: egy tálca, alatta a tartály, a mosóecsetből pedig folyik a mosószer. Sajnos előfordul, hogy egy dízelmotor szívócsövét egy éjszakáig tartó áztatás után is legalább két órán keresztül kell suvickolni. Egy motor nagyjavítása esetén az ezzel eltöltött idő elérheti akár az egy műszakot is. Ez üzleti szempontból rossz, mert borzalmasan sok idő, ennyi munkaóra szinte sosem számlázható ki a szét-, összeszerelésen kívül.

Meghoztuk – mondták az NCH Hungary Kft munkatársai egy szép reggelen. Miközben megtaláltuk a Torrent 500 helyét a műhelyben, kaptam néhány ajándék golyóstollat és egy pénztárcát, mondván, a gép biztosan megtakarítást fog eredményezni a költségvetésemben. Egyből a költségekről kezdtem puhatolózni. Miután nagyságrendileg felmérték a műhelyem kapacitását, és a gépkarbantartás szükségességét, durván nettó ötvenezer forint környékére jött ki a havidíj. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy az egy hónapos tesztidőszak után nem fogok igényt tartani a szolgáltatásra.

A beüzemelés egyszerű - a gép 230 voltos tápellátást és 6 bar nyomású levegőt igényel a gyorscsatlakozóján keresztül. Utóbbira az ablak tisztán tartása miatt van szükség, belülről folyamatosan levegővel fújja. Mivel az én kompresszorom kis teljesítményű, ezt a funkciót csak az első próbánál használtuk. A mosófolyadék környezetbarát, vízbázisú, körülbelül 90 liter víz és néhány liter oldószer keveréke. A pH érték beállítása után kezdődhetett a próba.

Az első próbát természetesen én végeztem. Kicsit aljas indíttatásból egy közvetlen benzinbefecskendezéses motor kokszos szívószelepét kezdtem pucolni, aminek a gyakorlatban semmi értelme, mert ezt a megkövesedett szennyeződést késsel szoktuk lekaparni. A gép 25 baros nyomással tolja ki az oldószert körülbelül 45 fokos hőmérsékleten. Ekkor történt köztem és a Torrent 500 között valami. Leszedte a kokszot. Miután kikurjongattam magam, megegyeztünk, hogy a tesztidőszak végén nyilatkozom a gép bérléssel kapcsolatban. Az igazi tesztelés a következő hetekben történt, életszerű feladatokkal. Dízelmotorok szívócsöve, EGR szelepek, hengerfejek, szelepfedelek lerakódott olajsara meg sem kottyant. Nem mondom, hogy a kontinensünket körbejárva bottal a gép logóját fogom karcolgatni a homokba, de a hívője lettem.

A következő hetekben arra lettem figyelmes, hogy folyamatosan zúg. Gyakorlatilag csak fogat nem mosunk vele. Nem értettem, miért mondták az átadásakor, hogy szeretni fogjuk, de rájöttem. Összefoglalva: egy kardinális problémát sikerült megoldani. Az említett kokszos szívócsövek percek alatt tisztulnak ki órák helyett, az időt, amit megspórolunk vele, tényleges munkára fordíthatjuk. Ez gazdaságossági szempontból nagyon fontos. Ennek ellenére nem ezt nevezném a legjobb tulajdonságának, hanem a tökéletes minőségű tisztítást.

Ma Magyarországon egy autójavító vállalkozás vagy az árversenyt választja, vagy a minőségi munka elkötelezettje, a kettő együtt nem megy. Utóbbi profilba tökéletesen illeszkedik a Torrent 500. Nem utolsó szempont, hogy a technológia rendkívül környezetbarát, belegondolni is rossz, hogy a fekete autószervizek alkatrészmosásból származó veszélyes hulladéka hová kerülhet. A Torrent 500 körülbelül kéthetenkénti karbantartásánál ülepítő folyadékot adagolnak a tartályba, és egyszerűen lehalásszák a tetejéről a szennyező anyagokat. Ezután újra beállítják az oldószer hatékonyságát, PH értékét, és boldogan lehet alkatrészt mosni tovább.