Maláj autót a fékpadra, normális vagy?

Totalcar Erőmérő: Proton 413 GLSi - 1997

Pörög a Totalcar Erőmérő sorozata, ahol minden kiderül. Színt vallanak a hitelesített, profi teljesítménymérő padon a járművek az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, mi ez, sorban választjuk ki a jelentkezők autóit, nagyon vegyes a felhozatal. Ezúttal egy igazi különlegesség kerül a mérőpadra.

Ne szégyellje, ha nem ismeri a Proton márkát. 1983-ban alapították Malajziában, neve egy mozaikszó, a Perusahaan Otomobil Nasionalból legózták össze, nagyjából annyit tesz: Nemzeti Autógyár. Kezdetben a Mitsubishi levetett modelljeit gyártották, aztán ezen felbátorodva egyre többet módosítottak rajta. Nagy lendülettel kezdtek, még a brit túraautó-bajnokságban is mentek, Anglia volt az első számú külföldi piacuk.  Magyarországra a svájci tulajdonú Emil Frey Kft. importálta 1995 környékén, de csak rövid ideig. Nagy karriert nem futottak be itthon az autók, a vásárlók bizalmatlanok voltak a kissé átdizájnolt Mitsubishikkel, amelyeknek maláj volt a gyártója.

proton kep

A mostani mérésen egy 1997-es gyártású Proton 413 GLSi modell küzd meg az örvényáramú fékpaddal. Az autó 2000 óta itthon fut, és nem kevesebb, mint 272 ezer kilométert tett meg. Tudjuk, hogy ez a Mitsubishi motor a Coltokban, Lancerekben nagyon megbízható, tartós, de vajon milyen a minősége a maláj acélnak? Egy 1300 köbcentis, papíron 75 lóerős motornak a 272 ezer kilométer azért nem kevés, nem tudjuk mennyi maradt a lovakból és a 107 Nm-es nyomatékból.

A blokk egyébként klasszikus építésnek tekinthető, egyszerű lambdaszondával szabályozott benzinbefecskendezése van, hengerenként háromszelepes. Két szívó és egy kipufogó szelep, szimpla, fogazott szíjjal hajtott vezérműtengellyel, Y himbával mozgatva. Semmi extra, maximális fordulata 5900 percenként, 6100-nál szabályoz le.  Tegyük padra, feszüljenek a lovak, meglátjuk mi lesz, mit fog szólni a mért teljesítményhez a tulajdonos. Továbbra is szeretni fogja a furcsa autót, vagy csalódott lesz?

Ha pedig nem akarnak lemaradni a későbbi mérésekről, a tulajdonosok öröméről vagy csalódásairól, akkor iratkozzanak fel Youtube csatornánkra !

További Erőmérő-Epizódok

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.