Ezért áll meg a legtöbb autó

ADAC lerobbanási statisztika – 2018.

2019.05.06. 06:10

Turbóhalál, megmakkanó automata váltó, csattogó kettős tömegű lendkerék, elkokszosodó szívó oldal – ezek a mumusok biztosan szerepelnek a legtöbb hazai autós lidércnyomásaiban. Na persze, mitől is féljünk? Talán az akkumulátoroktól? Pedig a statisztikák szerint sokkal több lerohadást okoznak az akksik.

Mi ez a statisztika?

A német autóklub, vagyis az ADAC évről évre kimutatást készít arról, hogy Németország útjain milyen jellegű problémákkal szembesülnek leggyakrabban az autóvezetők. Jókora adatbázisból dolgoznak, 2018-ban ugyanis közel négymillió (egészen pontosan 3 926 533) esethez riasztották autómentőseiket, illetve partnereiket. Ez napokra vetítve bőven több mint tízezres átlag.

A legtöbb meghibásodást az év leghidegebb napján regisztrálták: tavaly február 26-án egyes területeken mínusz 18 Celsius fokig is süllyedt a hőmérséklet, aznap mintegy 24 ezer lerobbanáshoz kellett sietnie a Sárga Angyalnak.

Ebből a közel négymilliós merítésből aztán az előző évekhez hasonlóan elkészítették a lerobbanási statisztikát, amely a miniautóktól a furgonokig kategóriánként mutatja, mely típusokkal volt a legkevesebb, illetve a legtöbb gond. Valamint azt is, milyen jellegű problémák merültek fel, mi romlott el a leggyakrabban.

Az ADAC elemzése külön kitér a villanyautókra: mivel még a németországi utakon is viszonylag kevés fut ezekből, így egész évben mindössze 400 elektromos autó lerobbanásához vonultak ki a szakemberek. Őket egyébként folyamatosan igyekeznek képezni, a villanyautók sajátosságai a legtapasztaltabbak számára is tartogatnak újdonságokat.

A leggyakoribb hiba: elektromosság

Az elmúlt húsz évben nem sok minden változott – gondolhatnánk az alábbi diagramokat látva. Ahogyan 1998-ban, úgy 2018-ban is az elektromos gondok voltak a leggyakoribbak. A friss statisztika szerint az összes lerobbanás 52,1 százalékát ezek adják. Ezen belül is az akkumulátorokkal akadt a legtöbb probléma, a teljes szám 42 százaléka ilyen jellegű riasztás volt.

Itt a németek megemlítik, hogy részben az autópark átlagéletkorának emelkedése állhat a sok akkuprobléma hátterében. Az ország autói átlagosan 9,5 évesek, vagyis azért a hazai 14,5-hez képest még így is sokkal fiatalabbak. Másrészt meg persze az akksi is tönkremehet hirtelen, de az esetek jelentős részében van előjele (nehézkesebb hidegindítás pl.), tehát sokszor elkerülhető lenne, hogy emiatt ne tudjunk útnak indulni.

A második leggyakoribb lerobbanási ok a motor vagy a motorvezérlő rendszer meghibásodása, ez a négymilliós teljes szám 19 százalékát adta. Ide számolják a németek többek közt a gyújtásproblémákat, bár megjegyzik, hogy a modernebb rendszerekkel kevesebb a baj, és ezek nyestveszélynek is kevésbé vannak kitéve. Szintén ide sorolják a befecskendező rendszer nyűgjeit, a kipufogógáz-visszavezetés okozta hibákat, a turbóhalálokat.

Az okok közül dobogóra fért még az úgynevezett egyéb kategória. Ide tartoznak a karosszériával, fékekkel, futóművel, kormányzással kapcsolatos hibák. Kevesebb a baj a kipufogórendszerekkel, amelyek gyakran már rozsdamentes anyagból készülnek, de nem okoz sokkal több fejfájást a hűtés-fűtés, valamint az üzemanyagrendszerek és a gumik sem.

A legmegbízatóbb autók

A miniautóktól a kisáruszállítókig összesen hat kategóriában készítettek statisztikát. Összesen 25 gyártó 123 modelljét rangsorolták. A pontozás során figyelembe vették az évjáratot, az átlagos futásteljesítményt, valamint a lerobbanások számát. Nyilván ez a kimutatás sem bombabiztos, hiszen sok gyártó saját assistance-szolgáltatást kínál, így az általuk kezelt esetek nem – vagy legalábbis nem feltétlenül – kerülnek be az ADAC adatbázisába. Vannak továbbá hiányzók, hiszen nem találunk a listában például Honda Civicet vagy Accordot, esetleg Alfa Romeókat.

Ezúttal a 2009-estől a 2016-os modellévig vizsgálódtak. A feljegyzett meghibásodásokat az adott típusból eladott darabszámhoz mérik. Az alábbi táblázatokban szereplő számok tehát azt mutatják meg, ezer autóból mennyivel adódott probléma. A lista nem rangsort tükröz, az autók ábécésorrendben követik egymást. Hogy hány lerobbanásnál kaphatnak még jó, vagyis zöld értékelést, vagy éppen mikor jár a legrosszabb, piros jelölés, évjárattól is függ. Az eredményeket nem bontják tovább motortípus és karosszériaváltozat szerint.

Miniautók

Az ADAC ebben a szegmensben hét autótípust emel ki. Példásan megbízhatónak bizonyult a Chevrolet Spark, a Citroën C1, az Opel Agila, a Peugeot 107, a Suzuki Splash, a Toyota Aygo és a Volkswagen Fox. Ezek közül az Aygo, a C1, valamint a 107-es testvérmodellek, úgy tűnik tehát, hogy az a platform egész jól sikerült. Ahogyan a táblázatban is látható, a kis Toyota minden modellévben jól teljesített. Érdekesség, hogy a Hyundai i10-eseknél a legrégebbi vizsgált évjárat, a 2009-es volt a legmegbízhatóbb, 2014-ben viszont volt egy negatív értelemben kiugró eredmény.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

A legproblémásabbnak a Fiat 500-asok 2014-es és 2015-ös példányai, a 2012-2013-as Pandák, valamint az egészen fiatal, 2015-ös és 2016-os Smart Fortwo-k és Forfour-ok bizonyultak. Az okok bővebben a táblázatban.

Kisautók

Itt egy egész sornyi modellt említhetünk a jól teljesítők között, a táblázatban is nagyon sok a zöld rovat. A legjobbak között találjuk a Magyarországon gyártott új Vitarát is, amelynek 2016-os gyártású példányainál ezer autóra vetítve csupán 2,3 meghibásodást jegyeztek fel. A Mitsubishi két modellje, a Colt és a Space Star is minimális hibát produkált, de a teljesség igénye nélkül Toyotát, Mazdát, Hondát, Škodát, sőt Minit is találunk az élbolyban.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

A kisautók citromdíjasa a Hyundai i20-as lett. A vizsgált évjáratok közül a középsőknél nem volt valami rendben, a 2011 és 2014 között gyártott autók kifejezetten sok bosszúságot okoztak tulajdonosaiknak.

Alsó-középkategória

Ebben az osztályban a német prémiumgyártók termékeinél találjuk a legtöbb sötétzöld jelölést, így kifejezetten kevés lerobbanást regisztráltak az Audi A3-Q3 párosnál, a BMW 1-eseknél, 2-eseknél és X1-eseknél, valamint az A, B, CLA és GLA Mercedeseknél. Ez a fölény, ahogy korábban is írtuk, származhat akár abból is, hogy a prémium felár házon belüli assistance-t is tartalmaz, így nem az ADAC-t és szerződött partnereit riasztják az ügyfelek.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

A nem prémiumok közül csupa zöld jutott a Mazda CX-5-nek, a Mitsubishi ASX-nek és a Škoda Rapidnak, valamint a Volkswagen Beetle-nek is. Kevesebb modellévvel, de hasonlóan jól szerepelt a Hyundai Tucson és a Renault Kadjar is.

A sereghajtók közt kapott helyet az idehaza igen népszerű Dacia Logan, amelynek különösen a 2012-es példányai zűrösek. De itt találjuk egyes évjáratokból a Ford C-Maxot és Kugát, a Hyundai i30-at, a Kia Ceedet és Sportage-et, a Nissan Qashqai-t, a Peugeot 308-at, továbbá a Renault Kangoo-t és Scénicet.

Középkategória

Hasonló a helyzet, mint eggyel lejjebb. Itt is toplistásak az Audi, a BMW, valamint a Mercedes-Benz modelljei, talán részben a saját assistance miatt. Melléjük nem is igazán tudott felnőni más, de azért simán hozta a vállalható kategóriát a Škoda Octavia, a Toyota Avensis, a Volvo XC60 és a Volkswagen Passat is. E modellek mindegyikénél megkülönböztethetünk problémásabb és kevésbé bajos évjáratokat.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

A legtragikusabban a 2009-es és 2010-es Ford S-Maxok teljesítettek. A régebbi modellévet tekintve ezer autóból 113,2-vel volt baj, ami tíz százalék fölötti meghibásodási arány. Szintén a lista alján találjuk az Opel Insigniát, a Seat Alhambrát és a Volkswagen Sharant.

Felső-középkategória

A viszonylag kevés szereplős kategóriát ebben az évben néhány kisbusszal is bővítették, amelyek nem is szerepeltek rosszul. A két legjobb azonban az Audi A6-osa és az 5-ös BMW lett, melléjük a kevesebb vizsgált modellévvel bekerülő Volkswagen Touareg fért oda.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

Itt tehát már nem halad fej-fej mellett a három német prémiummárka. A Mercedes-Benz E osztálynak főleg a 2009-2010-es példányaival voltak gondok. Motorikus problémák, a hűtő-fűtő rendszer meghibásodásai, elektromos bajok egyaránt szerepelnek a hibalistán.

Kisáruszállítók

Ez volt a legszűkebb mezőny, mindössze három autót vonultatott fel. A Mercedes Sprinter mindent vitt, a legtöbb gond a Fiat Ducatóval volt, kettejük közé pedig a Volkswagen Crafter fért be.

Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!
Kattintásra a táblázat teljes méretben látszik!

Összegzés

A fenti statisztikákat érdemes kritikusan szemlélni. Egyrészt, ahogyan arra többször is felhívtuk a figyelmet, az assistance-szolgáltatások igen változatosak, így nem minden meghibásodásnál törvényszerű, hogy az ADAC szakemberei sietnek a helyszínre. Tehát nem lehet teljes az ő adatbázisuk sem. Ugyanakkor kimutatásaik számos típushibára, vagy az adott modellre jellemző gyengeségekre világítanak rá – még ha nem is motorváltozat szerinti bontásban. Ez pedig a használtautó-vásárlást is segítheti.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.