Ezért hagy az út szélén az autó

ADAC lerobbanási statisztika – 2019.

2020.05.28. 06:04

Nyugodt, de lendületes tempóban autózol a pályán, épp előzésbe kezdesz, amikor elmegy a kocsi ereje, és rettentően füstölni kezd. Rémálom, ugye? A legtöbben ilyesmit képzelnek el, ha lerobbanásról van szó. Pedig statisztikailag sokkal nagyobb az esélye annak, hogy egy szimpla akkuhiba miatt maradunk hoppon.

Miről szól a statisztika?

A német autóklub, vagyis az ADAC egyik nagyon fontos szolgáltatása a Sárga Angyal, vagyis az autómentés, segítségnyújtás. Ezt számos partnerrel karöltve végzik, így az előző teljes esztendőben, 2019-ben összesen több mint 3,7 millió alkalommal riasztották őket. Ahogy minden évben, úgy most is elkészítették a kivonulások statisztikáját. Ez egyrészt azt mutatja meg, hogy melyek voltak a gyakran előforduló problémák, másrészt pedig azt, mely autótípusokkal volt a legtöbb gond. A két rangsor metszetéből pedig az is látható, az adott modellekre milyen meghibásodások voltak jellemzőek.

000

Az adatok szerint 25 gyártó 113 különféle modelljével volt dolguk a szakembereknek. Ezek közül értékelésükben 13 bizonyult megbízhatatlannak, míg 37 kiemelkedően megbízhatónak, sűrű tehát a középmezőny. A felmerülő típusokat ráadásul évjárat szerint is részletezik, így kiderül, hogy a korral romlik-e a helyzet.

A statisztika ugyan a németországi autóparkra épül, de elég nagy az átfedés, sok típus idehaza is népszerű, ráadásul eleve rengetegen hoznak be onnan használt autót. Ugyanakkor azt is érdemes megemlíteni, hogy vannak gyártók, amelyek teljes egészében hiányoznak a német rangsorból. Fontos továbbá, hogy számos márka – különösen a prémiumok – nyújtanak assistance szolgáltatást. Vagyis az ő ügyfeleik nem feltétlenül a Sárga Angyalt tárcsázzák, hanem a házon belüli megoldást választják. Ez valamelyest torzíthatja a statisztikát.

Hogyan pontoznak?

Ahhoz, hogy összehasonlítható számokat kapjunk, az ADAC ezer autóra vetítve adja meg a meghibásodások számát. Emellett évjáratok szerint is differenciálnak, idén 2010-től 2017-ig. A ponthatárok gyártási évtől függően változnak, tehát mondjuk egy tízéves autó esetében jónak számít, ha ezerből húsz romlott el, de ötévesen ez már csak az elégséges szintet üti meg.

ponthatar

A méretkategóriánként elkészített táblázatban ezen kívül az is megjelenik, hogy az adott típusnak milyen az átlagos éves futásteljesítménye, és természetesen modellenként felsorolják a jellemző meghibásodásokat is – már ahol egyáltalán lehet tipizálni.

A leggyakoribb hibák

Mielőtt a kategóriánkénti bontásra rátérnénk, jöjjön a lerobbanások okainak összesítése. A diagram a 3,7 milliós esetszámon alapszik, márkától, típustól és évjárattól függetlenül. Azt mutatja, hogy az összes felmerülő probléma közel fele, egész pontosan 41,8 százaléka az akkumulátorral kapcsolatos. Ez sokszor megelőzhető lenne, hiszen az akkuk többsége nem egyik pillanatról a másikra hal meg, hanem fokozatosan lesz egyre nehézkesebb az indítás.

diagram magyar

A második helyen a motorikus gondokat találjuk. Ide tartozik magán a motoron kívül – amivel egy 5-10 éves autónál még nem túl gyakran adódik nagy baj – a motorvezérlő elektronika, a befecskendező rendszer, a gyújtás és a különböző érzékelők, jeladók. A dobogó harmadik fokára az egyéb hibák kerültek, köztük a karosszériával kapcsolatos gondok, a kormányzás, a fékek, a futómű és minden olyasmi, ami a többi kategóriába nem fér bele. 7,4 százalékot tesznek ki a kerekek: egy-egy defekt komolyan megkeserítheti életünket, mivel nagyon sok autó fut már az utakon, amelyek sem pótkereket, sem mankókereket nem kaptak, mindössze egy – sokszor alig használható – javítókészlettel kellene boldogulni.

Miniautók

Ebben a szegmensben magasan a legjobbnak bizonyult a Toyota Aygo. Minden évjáratban alacsony hibaszámmal, sőt a régebbi gyártásúak esetében egyenesen példás teljesítménnyel. Rajta kívül a Chevrolet Sparkkal volt még nagyon kevés baj. A táblázatból az látszik, hogy a Fiat 500-asnak, valamint a Smartoknak két-két olyan évjárata volt, amikor a lehető legrosszabb értékelést tudták csak elérni. A táblázatban ábécésorrendben olvashatók a modellek.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A VW-csoport törpeautós platformja sem mondható kimondottan rossznak, hiszen – ugyan évjárattól függően, de – a VW Up, a Seat Mii és a Škoda Citigo sem teljesített rosszul. Hyundai i10-ből viszont a régebbiek tűnnek megbízhatóbbnak.

Kisautók

Jóval népesebb ez a kategória, mint az eggyel kisebb. Itt is láthatunk kiemelkedő teljesítményeket: a Toyota Yaris és a Honda Jazz megbízhatóságáról amúgy is legendák szólnak, de nagyon hízelgő a statisztika a Fiat Punto szempontjából is. Franciák közül mind a Citroën C3, mind a Renault Captur és a Peugeot 2008 jól vizsgázott. A Suzuki Vitarával sincs sok baj, de annak a példányai még nagyon fiatalok.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

Némi meglepetésre egy dél-koreai volt a leginkább megbízhatatlan. A Hyundai i20 egymást követő négy gyártási évben is pirosat kapott, az akkumulátoron kívül különféle gyújtásalkatrészekkel akadt sok problémájuk a tulajdonosoknak.

Alsó-középkategória

Másképpen kompakt kategória, vagy egyszerűen Golf-osztály. Egyértelműen a legnépesebb az ötből. A táblázat színeiből nagyon jól látszik, hogy a legjobbak közt rengeteg a prémiumgyártók terméke. Az Audi, a BMW és a Mercedes minden modellje kiváló vagy jó osztályzatot kapott. Nyilván nem akarjuk elvitatni érdemeiket, de esetükben azért feltételezhető, hogy sok tulajdonos inkább a gyári assistance-t kereste meghibásodásaival, mintsem az ADAC Sárga Angyalát.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

Rajtuk kívül azért vannak még mások is a jók között. A Mitsubishi ASX kifejezetten jól vizsgázott, de a Škoda Rapid, a Toyota Auris vagy éppen a Volkswagen Golf sem bizonyult problémahalmaznak. Annál bajosabbnak számított a Kia Ceed, a Nissan Qashqai, vagy éppen a Renault Scénic, hogy a népszerűbb modellek közül említsünk néhányat.

Középkategória

Nagyjából ugyanaz érvényes itt is, mint a kompaktoknál. Toplistásak a német prémiumok, de a Mercedesek egy leheletnyivel elmaradnak az Audi-BMW párostól. Bőven a vállalható kategóriába sorolhatjuk rajtuk kívül a magán- és flottavásárlók által is nagyon kedvelt Škoda Octaviát és Volkswagen Passatot, egy fokkal több kompromisszumot kell kötni annak, aki Mondeót hajt.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

Sokkal több esetben kellett segítséget igénybe venniük az Opel Insignia-tulajdonosoknak. És rossz hír azoknak, akik család mellé szeretnének valami megbízhatót: a Ford S-Max, a Seat Alhambra és a Volkswagen Sharan egyaránt sok narancssárgával és pirossal jelenik meg a táblázatban, tehát azokban az évjáratokban elő-előfordultak bőven meghibásodások.

Felső-középkategória

Itt érdekesen kategorizál az ADAC tesztje, hiszen egy táblázatban boncolgatják a nagyautókat a kisbuszokkal. Mi most azért különválasztjuk. A három német prémium közül az 5-ös BMW viszi a prímet, de minden gyártási évet figyelembe véve jónak mondható az Audi A6 is. A Mercedes-Benz E osztály jóval vegyesebb képet mutat: míg a legfiatalabb vizsgált E Mercik kifejezetten biztatóak, addig a 2010-2011-es éveket már pirossal jelzik a németek.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A kisbuszok közül a Transporter az egyetlen, amely minden vizsgált évjáratban ott volt. A kép viszont kissé vegyes, többnyire a jó és a közepes váltakozik, pont a legutolsó évnél ugrik be egy gyengébb eredmény.

Összegzés

A fenti adatokat tanulmányozva adódik a kérdés, hogy vajon mennyire hasznos az ADAC lerobbanási statisztikája? Érzésem szerint mindenképpen az, hiszen rávilágít egyes típushibákra, még ha nem is feltétlenül kivitel vagy motorváltozat szerinti bontásban. Mivel a táblázatokban szereplő modellek közül rengeteg fut a hazai utakon, és egyik-másik kimondottan kedvelt importautó is, megvan az elemzés relevanciája.

2-format2020

Ugyanakkor – mint minden hasonló gyűjtéssel szemben – érdemes kritikusnak lenni. Egyrészt a statisztika nem terjed ki hiánytalanul minden modellre, másrészt pedig egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy az adott autók tulajdonosai milyen arányban riasztják az ADAC-t egy-egy lerobbanás esetén, és milyen arányban keresnek más megoldást. Tehát a németek legjobb szándéka ellenére is adódhatnak pontatlanságok.

Azoknak, akik használtautó-vásárlás előtt állnak, mindenképpen érdemes átnyálazniuk a hasonló elemzéseket, vagy éppen a műszaki vizsgákon alapuló TÜV-jelentést. Hogy a kiszemelt autó esetleg volt-e már törve, azt a Totálkáron is megnézhetjük.

A kerülendő motorok listáját korábban már összeszedtük:

Írtunk már arról is, mely motorváltozatokat érdemes keresni:

Nagyon költséges probléma lehet a korrózió, de ebből a szempontból is vannak jobb és rosszabb konstrukciók:

Végül pedig tanácsadó sorozatunk rengeteg javaslattal és típushibával: