2020.10.22. 13:36

Gábor először csak azt vette észre, hogy elszíneződött a hűtőfolyadék gondosan szervizelt Jeepjének tágulási tartályában. A márkaszervizben kicseréltek egy hibás alkatrészt, kimosták a hűtőrendszert, de a hiba visszatért. Az újabb alkatrészre sokat kellett volna várni és mire azt egy másik műhely beszerelte, már késő volt. A motor hamarosan teljesen tönkrement és a mindössze 123 ezer kilométert futott terepjáróban most több mint négymillió forintért kellene motort cserélni. A garancia rég lejárt, a komplett új motor beszerezhetetlen, az autó nyár óta áll, az eset pedig nem egyedi.

Gábornak két éve nagyméretű családi autóra volt szüksége, ezért megvásárolta ismerőse 2012-es évjáratú, negyedik generációs Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD-jét, vagyis a típus turbódízel változatát. Az autó múltja tiszta, itthon helyezték először forgalomba, korábbi gazdája mindvégig márkaszervizbe hordta, sőt, garanciakiterjesztést is váltott hozzá. Olvasónknak tehát nem voltak kételyei amikor nevére vette az akkor 98 ezer kilométert futott, nagyjából újszerű terepjárót. 

A magyar kínálat nem túl bőséges, a cikk írásakor 30-40 hasonló autót hirdetnek, persze 100-tól 300 ezer kilométerig terjedő bevallott futásteljesítménnyel. Gábor Jeepje ezek alapján még most is a drágábbak közé tartozna, hiszen 123 ezer kilométernél jár. Csakhogy van vele egy kis gond: hónapok óta javíthatatlan hibával áll egy márkaspecialista műhely udvarán. A hathengeres dízelmotor kiszerelve alkatrészre vár, az viszont nem jön, de erről később. 

Mint első levelében írja, a Jeep legutóbb 120 ezer kilométernél, 2019. februárban járt kötelező karbantartáson a megszokott, budaörsi márkaszervizben. Ilyenkor általában ellenőrzik az autó általános állapotát, keresik az esetleges folyadékszivárgásokat és más rendellenességeket, illetve cserélik a motorolajat, az olajszűrőt, a gázolajszűrőt, sokszor a légszűrőt is. Ekkor még minden rendben volt a Jeeppel, ám Gábor tavaly augusztusban észrevette, hogy feketére színeződött a hűtőrendszer kiegyenlítőtartályában lévő folyadék, amely egyébként zöld vagy sárga a hűtőfolyadék fajtájától függően.

Az elszíneződés nem jó jel. A fekete szín általában olajeredetű szennyeződésre utal, amit meg is erősített a márkaszerviz, miután Gábor némi várakozást követően időpontot kapott a hiba kivizsgálására. Bár a budaörsi műhelyben nem tudták azonnal megállapítani a jelenség okát, feltételezték, hogy az EGR-hűtő, vagyis a kipufogógáz-visszavezető rendszer egy elemének hibája miatt keveredett motorolaj a hűtőkörbe. 

Az alkatrészt megrendelte a szerviz a gyártól, és Gábor elmondása szerint két hónap alatt meg is érkezett az új EGR-hűtő. Mivel a műhelyben olvasónk kérdésére azt a választ adták, hogy a várakozás ideje alatt korlátozottan bár, de használhatja az autóját (állítása szerint azt tanácsolták: Horvátországba azért ne induljon el...). Utólag ellenőrizte a munkalapokat és az ezeken szereplő adatok alapján 152 kilométert tett meg az autóval a hiba felfedezése és az első javítás közti időben.

Most úgy tűnik, ez is rossz döntés volt, egy métert sem lett volna szabad menni az autóval. Amikor a motorolaj összekeveredik a hűtőfolyadékkal, annak legalább kétféle negatív következménye lehet: kenési elégtelenség és hűtési problémák attól függően, hogy a hűtőkörből szivárog-e át nagyobb mennyiségű folyadék az olajkörbe, vagy fordítva. 

Amikor 2019. novemberben beépítették az új EGR-hűtőt a szerviz kitisztította az olajjal szennyezett hűtőrendszert, így a jelenség átmenetileg megszűnt: ismét tiszta volt a hűtőfolyadék a tartályban. Csakhogy egy hónappal később elfeketedett, így a Jeep tavaly decemberben a szervizben kötött ki ugyanazzal a problémával, addigra további 852 kilométert ment vele olvasónk.

Ekkor újabb vizsgálat következett, majd a márkaszerviz azt javasolta Gábornak, hogy cseréltesse ki az olajhűtőt, mert az okozhatja a problémát. Újabb hónapokig tartó várakozás következett, 2020. januárjában a Jeep gazdája már kéthetente érdeklődött, hogy mikor érkezik meg az olajhűtő az autóhoz, de erre nem tudtak pontos választ adni a márkaszervizben.

Mivel február végén még mindig nem volt kéznél az újabb cserealkatrész és Gábor nem akart tovább kockáztatni az olaj, illetve a hűtőfolyadék keveredésével, nem várt tovább a márkaszervizre, inkább az Autohard nevű független Jeep-re, Chryslerre és Dodge-ra szakosodott műhelyhez fordult. Ez a kis cég jó viszonyt ápol a magyar importőrrel és az autómárkákkal, de közvetlen viszonteladója a felsorolt márkák típusainak dízelmotorjait gyártó VM Motori vállalatnak is. Az Autohard eddig mindent időben kapott minden forrásból.  

A műhelynek sikerült gyorsabban beszerezni az alkatrészt, így kicserélték az olajhűtőt olvasónk autójában. Mivel a köztes időben 1825 kilométert tett meg a Jeep, így ismét átmosták az olajjal szennyezett hűtőrendszert. Sőt, külön felhívták Gábor figyelmét, hogy mivel sokáig volt motorolaj a hűtőcsövekben, ezek gumi alapanyaga károsodhatott, így számítani lehet a szivárgásra, repedésre, bár a szét- és összeszereléskor a csövek hibátlanok voltak.

Idén májusában telefonáltak a budaörsi márkaszervizből is, hogy hozzájuk is megérkezett a decemberben megrendelt olajhűtő, de olvasónk jelezte, hogy tárgytalan a dolog, mert az Autohard gyorsabb volt.

Végül júniusban megtörtént az, amitől minden használtautó-tulajdonos tart. Egy veszprémi utazás során, a városba érve az első közlekedési lámpánál gőz csapott fel a Jeep motorteréből. A műszerfali hőfokjelzés a piros tartományba kúszott, így az autót trélerrel kellett visszaszállítani Budapestre.

Az Autohard feltárta a hibát: valahogy elnyíródott egy hűtőcső és a hűtőfolyadék jelentős része elfolyt. A hibafeltárás egyértelművé tette, hogy a korábbi motorolaj-szennyezés megrongálta a csöveket és azok eddig bírták. Az újabb rendszerátmosás, a lyukas hűtőcső cseréje, majd a rendszer feltöltése után, az első indításkor kopogni kezdett a motor.

A szerviz ezután nem tartotta biztonságosnak az autó további használatát, ezért Gáborral megállapodtak abban szétszerelik a motort. Így derült ki, hogy a V6-os dízel jobb oldali hengersorában komoly károk keletkeztek a hűtőfolyadék-vesztés okozta helyi túlmelegedés másodperceiben.

A fotókon jól látható, hogy a főként a hármas, ebben a sorban tehát a középső hengerfalon húzásnyomok keletkeztek, a dugattyú szoknyájának speciális bevonata is megsérült és felkenődött a hengerre. További gond, hogy a motor főtengelye szintén a hármas henger alatt megrepedt (a képen filccel jelölve), így javíthatatlan és jóllehet az Autohard elvileg rendelhet új főalkatrészt ezekhez az autókhoz, motorokhoz, elmondásuk szerint az Jeepeket gyártó Fiat-Chrysler Automobile nem tud szállítási határidőt vállalni a VM Motoritól, mint beszállítópartnertől származó blokk fődarabjaira, így a cserére szoruló alkatrészekre sem. Sőt, a VM Motorival folytatott levelezés szerint nem adhatnak el ilyen motorhoz semmilyen belső alkatrészt.

A nyári fejlemények után, október elején kaptuk meg Gábor levelét, amelyben megosztotta a Totalcarral a fenti történetet. Addigra nem csak az importőrrel és a szervizekkel, de a VM Motorival közvetlenül is felvette a kapcsolatot, nem jutott előrébb, ezért én is feltettem kérdéseimet a márka magyar központjának. Kérdéseimet a válaszokkal együtt, változtatás nélkül közöljük az alábbiakban.

-Mi az FCA álláspontja a fenti motorok sorozatos, végzetes hibáit illetően? Hasonló jellegű sorozatos motorhibáról idehaza nem tudunk. Azonban az egyik EGR-hűtőcső esetleges hibája miatt történt visszahívás bizonyos alváz / motor "sziget" vonatkozásában (mely azonban ezen alvázszámú járműnél időközben elvégzésre került, 2015 májusban).

-Hány, a fentihez hasonló esettel találkoztatok eddig, összesen és mi volt a megoldás ezekben az ügyekben? Nem volt ilyen esetünk, vagy ha esetleg történt hasonló, akkor nem jutott el a Customer Care részleghez, mivel megoldásra került garanciában, szavatosságban stb.

-Garanciaidőn túl számíthat-e méltányosságra, költségcsökkentésre aki hasonló helyzetbe kerül? Garanciaidőn belül természetesen nem lehet gond az elszámolással, amennyiben az előírt karbantartások megfelelő időben / módon el lettek végezve és dokumentálva. Sajnos a szóban forgó járműnek 2014. május 6.-án lejárt a garanciája és 2015. május 6.-án a szavatossága (valamint a Customer Care szolgáltatás lehetőségéből is kiszorult 2018 május 6-án). Mindettől függetlenül javasoljuk egy FCA márkaszerviz megkeresését a járművel (akár az előéletet részben ismerő CarNet Autóház /ex Olaszautók Háza), a hiba teljes körű felderítése és a megoldási lehetőségek megnyugtató kialakítása érdekében az adott motor vagy elérhető egyéb kis fődarabok és alkatrészek függvényében, melyet így mi is közvetlenebbül tudnánk nyomon követni és reményeink szerint segíteni.

Amikor felkerestem az Autohardot, Kemény Gábor, az olvasónk autójának javításával foglalkozó szakember nem sok jó hírrel szolgált. Egyrészt, tapasztalataik szerint az ezzel a háromliteres dízelmotorral szerelt Jeepek, illetve Dodge Ram-ek jellemző hibája, hogy az EGR-hűtő és/vagy a motorolajhűtő tönkremenetele nyomán összekeveredik az olaj a hűtőfolyadékkal, esetleg a motor beszívja a fagyállót, de a műszerfalon sokáig erre semmilyen hibajelzés nem figyelmeztet a hűtőközeg hiány miatt, mert nincs ami átmelegíti a hőfokérzékelőt.

Közben az első esetben a motorolaj jelentős része a hűtőkörbe kerül, a motor pedig bizonyos esetekben kenési, máskor hűtési elégtelenség miatt megy tönkre. Jelenleg nem szállítanak hozzá főalkatrészt, így az ebben a cikkben részletezett hiba okozta károkat gyakorlatilag lehetetlen megjavítani. Hogy ennek pontosan mennyire van szoros köze a koronavírus-járvány okozta termeléskieséshez, az kérdés, de az biztos, hogy a probléma az Egyesült Államokban eladott dízel Dodge Ram-ek esetében sem ismeretlen, így nagy kereslet lehet a motorokra.

Vannak persze kicsit szerencsésebb esetek is. Az Autohard udvarán álló másik Grand Cherokee egy 2015-ös gyártású példány két csőrepedést is átvészelt már, most ismét alkatrészre vár, de motorja megúszta. Ez azért fontos, mert nagy éberséggel ezek szerint elkerülhetőek a gondok, de a közös tudás ezekről a hibákról olyan esetekkel keletkezik, amelyeknek a végén valaki ott áll a javíthatatlan, vagy gazdaságosan nem javítható autója fölött. 

Egy Jeep 3,0 CRD motorcseréje több mint 4 millió forint alkatrészköltséget jelent, de ez elméleti felvetés. Gábor autójánál szóba került a motorfelújítás lehetősége is, de az csak a dugattyú- és hengersérülés elhárítására vonatkozna. Egyébként ez a megoldás enyhe átalakítás jelent: Mercedes-dugattyúkat építenek be az eredetiek helyett. 

Amikor viszont a főtengely is megreped, nincs gazdaságos megoldás. Az Autohard szerint a bontott főtengely hiánycikk, amikor mégis felbukkan egy-egy darab, az egymillió forintba kerül. A bontott, bizonytalan állapotú komplett motorok 2-3 millióért kaphatók a neten, de nagy kockázatot jelentenek éppen a fenti hibák, tehát az EGR-hűtők és olajhűtők, illetve hűtőcsövek sorozathibái okozta túlmelegedések vagy kenési gondok miatt. Aki nem néz be rendszeresen az érintett autók motorterébe és/vagy nem veszi észre időben, hogy szivárog a hűtőfolyadék, esetleg az keveredik a motorolajjal, az használt autója értékének felét-kétharmadát kockáztatja. 

Amint az az importőr válaszaiból kitűnik: Gábor autója évek óta nem garanciális, sőt a garanciakiterjesztés sem él már, de továbbítottuk neki a Jeep-központ javaslatát, hogy ismét keresse fel az autót sokáig karbantartó budaörsi márkaszervizt és egyeztessenek a javítási lehetőségekről. 

A cikk írásának végén ismét megkérdeztem az importőrt, hogy valóban nincs-e elérhető, komplett új motor Gábor autójához és a következő választ kaptam:

Az xxxxxx alvázszámú Grand Cherokee-hoz jelenleg nincs szabad készleten fűzött blokk. Az FCA központi raktára már korábban kezdeményezte a beszállítótól az alkatrész beszerzését, ami még nem érkezett be. Mivel a rendeléseket beérkezés sorrendjében szolgálja ki a központi raktár, és bár konkrét időpont még nincs az alkatrész kiszolgálásra, azért javasoljuk az alkatrész megrendelését.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.