Övezettel az üvegház ellen

2008.01.28. 20:35
Régóta tudjuk, hogy a gumigyártók által rendezett gumiteszteknek semmi értelme. Nem cáfolt rá e tézisre a Pirelli új tömegabroncsa, a Cinturato nemzetközi sajtópremierje sem. De legalább megtudtuk, hogy a gumisok is zászlajukra tűzték: le a CO2-vel!

A Cinturato a Pirelli 1951-ben kifejlesztett új, radiális gumiabroncsának neve volt. Cintura=öv, cinturato=övezett; vagyis a radiális szerkezetű karkaszt (így hívják a gumiabroncs alapját) egy srégen feltekert övvel futtatták végig, erre került a futófelület. Akkor az új technológia nagyobb sebességet jelentett. Az új gumikkal Forma 1-eket nyertek, a felirat sportos modellek abroncsainak falán feszült büszkén. Mostanában más a hívószó az autóipari píárban: a környezettudatosság, környezetbarátság a minden. Tehát a név maradt, de az üzenet változott.

Az új Cinturato elvileg zöldebb, mint a vele felváltott P3000, P6000 gumicsaládok. Használatával a Pirelli számításai szerint húsz százalékkal kisebb a gördülési ellenállás, négy százalékkal csökkenthető a fogyasztás, ezzel együtt a károsanyag-emisszió a korábbi Pirelli-abroncsokhoz képest. Elébe mentek az EU 2010-ben esedékes előírásának is, mely megtiltja az aromás szénhidrogének használatát a gumi futófelületében. És egy új Cinturato P4 vagy P6 30 százalékkal tovább tart, mint elődjei, vagyis átlagosan 45 ezer helyett akár 60 ezer kilométerig el lehet gurulni rajtuk.

Nem is az autózás a mumus!

A Pirelli sajtótájékoztatóján felvillant egy érdekes diagram. Eszerint az emberiség összes széndioxid-kibocsátásáért mindössze egyharmad arányban felelős a közúti közlekedés. Ennek egyharmadáért pedig a személyautók. Ennek legfeljebb négy százaléka, vagyis az összes emisszió 0,44 százaléka lenne megfogható, ha minden kocsi Cinturatón, vagy más korszerű, alacsony gördülési ellenállású abroncson gurulna.

Ehhez képest manapság a csapból is az autók CO 2-emissziójának korlátozása folyik. Néha még felmerül a tehénbüfi is, de alig-alig hallunk a háztartások fűtése, a repülőgépek, teherhajók, dízelmozdonyok, no és persze a fosszilis energiahordozóval fűtött erőművek széndioxid-kibocsátásának korlátozásáról. Pedig ott lehetne nagyobb mennyiségeket megfogni az üvegház-gázokból.

De az autó több embert érdekel. Érzelmileg jobban kötődünk hozzá, szívesebben olvasunk róluk, foglalkozunk velük, mint például a hőerőművekkel . A SUV-ok elleni hadjáratból inkább lehet politikai tőkét kovácsolni, mint tíz-húszéves távlatú energiaszektor-átalakítási tervekből.

A kirándulás legfontosabb része a milánói Malpensa reptér melletti Pirelli-tesztpályán zajlott. Sok kis csoportra osztottak minket, a csapatokat három helyszín felé szórták szét. Az első programpont tökéletesen értelmetlen, mindazonáltal nagyon szórakoztató móka volt. Bevásárlókocsi-kerekekre emelt fenekű 207-es Peugeot-kkal, illetve B Mercikkel kellett végigautózni egy bójákkal kirakott kis pályán, minél gyorsabban, de lehetőleg megpördülés, illetve a nyomjelző kúpok bedarálása nélkül.

Tanulság? Csak a régi hahotás vicc jut eszembe: térdig érő szélben nem lehet lekvárt kaszálni.

A második móka egy rövid szlalom volt, a szerencsésebb csoport Focus kombikkal, a kevésbé szerencsések dízel Grande Puntókkal, a náluk is nyomorultabbak, mint például én, robotváltós Toyota Aygókkal cikkcakkoztak át egy bójasoron, először előírásszerűre fújt, majd a normál nyomás felére pumpált gumiabroncsú kocsival. A teszt célja, hogy megmutassa, mennyivel több kormánymozdulattal lehet irányba állítani a lapos gumijú kocsit. Ennek vizualizálásához az autók futóművéről vett jeleket adatokká formálták, számítógépekbe töltötték, majd görbékké alakították.

Tanulság: lapos gumival bizonytalanabb a kocsi, mint jól felfújt kerekekkel. Ejha!

A harmadik próba vadiúj Fiat 500-asokkal zajlott. Fogyasztási verseny volt, pilótánként két, öt-öt kilométeres kört kellett megtenni, legfeljebb 420 másodperc alatt, miközben a mitfahrer ölében egy, a kocsi OBD-csatlakozójára dugott laptop figyelte, mennyi benzin csurog le a Fityók torkán. És itt egy magyar kollégámmal becsülettel helytálltunk Magyarországért: tempósan, de a gázpedált óvatosan kezelve kis csapatunk simán nyerte ezt a versenyszámot.

Több ilyen gumiteszt

  • 508
    Kéne
  • 283
    Nem kéne

Tanulság: a jó gumi nem jelent automatikusan kis fogyasztást, sofőr is kell hozzá.

Hát ennyit a Pirelli új nyári abroncs-családjáról. És egy jó tanács, kedves emberiség: ha tényleg radikálisan csökkenteni akarjátok az üvegház-gázok kibocsátását, egyetek kevesebb marhahúst, ültessetek sok fát, és üssétek a tudósok fejét, hogy mielőbb feltalálják a fúziós reaktort.