Kerüld a dugót, használj számítógépet!

2000.10.10. 10:44

Néhány éve a legtöbb jelzőlámpát egy (esetleg programozható) elektronikus óra vezérelte. Ma már több nagyváros utcáin komoly számítógépes apparátus kontrollálja az autóforgalmat. Hihetetlen, már a személyi számítógép hőskorában is tettek lépéseket a kiberirányítás felé.

Aki azt hiszi, minden, ami digitális, az USA-ból ered, az téved. Az egyik legelső teljesen számítógépes forgalomirányítással próbálkozó Nottinghamshire megye volt, a jó öreg Brit Királyságban 1976-ban. A beépített csodamasina a Ferranti Argus 700 miniszámítógép volt. A Ferranti 52 éve ismert név a digitális világban: a nevükhöz fűződik az első programot is tárolni tudó számítógép, a Mark 1 megalkotása, közösen a Manchasteri Egyetemmel.

 
   

Memóriája akkori viszonyok között óriási, 32 K-ot tett ki. Ez a zsebkakulátor-tudású masina több mint száz jelzőlámpát hangolt össze. Ára 400 ezer fontra rúgott. Ami legmeglepőbb: 1993-ig a helyén maradt, akkor cserélték le egy kisebb, de jelentősen erősebb DEC VAX 4000-re (hasonló gép szolgálja ki az ELTE kollégiumi hálózatát).

Az új masinához a szoftvert a Siemens egyik angliai, forgalomirányításra szakosodott leányvállalata szállította. A rendszer ma is szolgálja Nottinghamet, az 1998-ig terjedő időszakban kiterjesztették Newarkra is. Jelenleg 360 lámpát és 90 forgalomszámlálót felügyelnek így.

Kérdezhetik, mire jó, ha bevonják a számítástechnikát, nem okozhat-e lefagyásaival dugókat vagy balesetet. Ezek a gépek számítási kapacitásukban meg sem közelítik a mai pc-ket. Egyszerű az ok: egy lassúbb rendszer kevesebbet hibázik. Ráadásul ezek célgépek célprogrammal. Itt megengedhetetlen a Windows esetében megszokott ,,kék halál". (Vadászrepülôk is maximum 486 szintû fedélzeti komputert használnak minimál OS2-vel, vagy valamilyen Unix-klónnal.)

 
   

Ráadásul a központ elsőbbséget ad a mentőknek és a tűzoltóknak. Az ambulanciák és a tűzoltóparancsnokságok rendelkeznek egy útvonalválasztó panellel. Ez jelzi a kívánt útvonalat a központ felé, az pedig szabad utat biztosít számukra. Emberi beavatkozás nélkül dolgozik a szoftver, de felügyeletre lehetőség van. Nagyfelbontású monitoron egy linuxos x-window felületen figyelhetik a diszpécserek a forgalom alakulását, és az életveszélyt elhárító jármû haladását.

Vajon a Rákóczi úton mikor találkozunk hasonlóval?