Az egész Delphi hókuszpókusznak - bármily hihetetlen - kézzelfogható gyakorlati haszna is van. Ha lopni próbálják a kocsit - már akkor is, ha ismeretlen akarja vezetni - hangtalan jelet küld a központba.
A Delphi új távvezérlô rendszerét építik a
Toyota Lexus LS 430 Sedan típusú 290 lóerôs, 4.3 literes, V-8-as,
kb. 60 ezer dolláros luxusautóiba. A hírt Las Vegasban jelentették
be a 2001. évi Nemzetközi Szórakoztatóelektronikai Show
látogatóinak. Az új rendszer kétirányú adat- és hangforgalmat tesz
lehetôvé az autó és a Lexus ügyfélszolgálata között.
A GPS-vevô és a nagysebességű feldolgozó
processzor megléte magától értetôdik. Az sem meglepô, hogy a vezetô
úgy éri el a központot, hogy az alapműveletekhez
egyetlenegy gombot se kell lenyomnia, sôt a legtöbb hívást
nem is ô maga, hanem a beépített komputer kezdeményezi. (A
nyomógombok speciális funkciókkal bírnak, fôleg vészhívásra vannak
fenntartva.)
Sok hasonló számítógépes csodáról hallani mostanság, mindenféle multimédiás, műholdas és egyéb csodákkal szerelik fel a legújabb autócsodákat. Zenélnek, villognak, szórakoztatnak, kérésre már-már a nemsebb tájékot is kényeztetik. Az egész Delphi hókuszpókusznak - bármily hihetetlen - kézzelfogható gyakorlati haszna is van.
Ha lopni próbálják a kocsit - már akkor is, ha
ismeretlen akarja vezetni -
hangtalan jelet küld a központba. A kocsi automatikusan
lezáródik, az ügyfélszolgálat a vezetô telefonos azonosítása után
feloldhatja a blokkolást. (Több website szerint nem mindig működik
a távvezérlésű kioldás, ilyenkor jön a szerelô.)
Diagnosztikai üzemmódban figyelmezteti a járművezetôt, ideje a szerviz felé venni az irányt. Ha a vezetôoldali légzsák kinyílik, automatikusan riasztja az ügyfélszolgálatot, megadja a jármű pozícióját (mire jó a GPS...) és a tulajdonos adatait (taláncsak nem a késôbbi honorárium miatt?).
Vészhelyzet esetén egy kis gomb megnyomásával
riasztható a központ, az efféle esetek természetesen prioritást
élveznek. A rendszer még azt is tudatja a központtal, ha gond van
az akksival.
Ha csak egyszerűen ledöglik a járgány az út szélén - amire
persze kicsi az esély -, hívható a rendszeren keresztül egy
gomnyomással (vagy automatikusan) a szerelô, még csak a hiba
típusát sem kell megadni, a számítógép úgyis mindent jobban tud.
A Delphi mérnökei szerint 10 éven belül valamennyi luxusjárgány hasonló ketyerékkel lesz felszerelve. A kijelentés mögött egy nemzetközi felmérés áll, miszerint aki megengedheti magának a luxusautó kényelmét, szívesen áldoz efféle nyalánkságokra is. Kicsit visszás a dolog, így ugyanis a Nagy Testvér - az ügyfélszolgálat személyében - tényleg mindig figyel.