Mindentudó Lexus

2001.01.15. 13:01

Az egész Delphi hókuszpókusznak - bármily hihetetlen - kézzelfogható gyakorlati haszna is van. Ha lopni próbálják a kocsit - már akkor is, ha ismeretlen akarja vezetni - hangtalan jelet küld a központba.

 
   
   

A Delphi új távvezérlô rendszerét építik a Toyota Lexus LS 430 Sedan típusú 290 lóerôs, 4.3 literes, V-8-as, kb. 60 ezer dolláros luxusautóiba. A hírt Las Vegasban jelentették be a 2001. évi Nemzetközi Szórakoztatóelektronikai Show látogatóinak. Az új rendszer kétirányú adat- és hangforgalmat tesz lehetôvé az autó és a Lexus ügyfélszolgálata között.

 
   
 

A GPS-vevô és a nagysebességű feldolgozó processzor megléte magától értetôdik. Az sem meglepô, hogy a vezetô úgy éri el a központot, hogy az alapműveletekhez egyetlenegy gombot se kell lenyomnia, sôt a legtöbb hívást nem is ô maga, hanem a beépített komputer kezdeményezi. (A nyomógombok speciális funkciókkal bírnak, fôleg vészhívásra vannak fenntartva.)

Sok hasonló számítógépes csodáról hallani mostanság, mindenféle multimédiás, műholdas és egyéb csodákkal szerelik fel a legújabb autócsodákat. Zenélnek, villognak, szórakoztatnak, kérésre már-már a nemsebb tájékot is kényeztetik. Az egész Delphi hókuszpókusznak - bármily hihetetlen - kézzelfogható gyakorlati haszna is van.

 
   
   

Ha lopni próbálják a kocsit - már akkor is, ha ismeretlen akarja vezetni - hangtalan jelet küld a központba. A kocsi automatikusan lezáródik, az ügyfélszolgálat a vezetô telefonos azonosítása után feloldhatja a blokkolást. (Több website szerint nem mindig működik a távvezérlésű kioldás, ilyenkor jön a szerelô.)

Diagnosztikai üzemmódban figyelmezteti a járművezetôt, ideje a szerviz felé venni az irányt. Ha a vezetôoldali légzsák kinyílik, automatikusan riasztja az ügyfélszolgálatot, megadja a jármű pozícióját (mire jó a GPS...) és a tulajdonos adatait (taláncsak nem a késôbbi honorárium miatt?).

 
   
 

Vészhelyzet esetén egy kis gomb megnyomásával riasztható a központ, az efféle esetek természetesen prioritást élveznek. A rendszer még azt is tudatja a központtal, ha gond van az akksival. Ha csak egyszerűen ledöglik a járgány az út szélén - amire persze kicsi az esély -, hívható a rendszeren keresztül egy gomnyomással (vagy automatikusan) a szerelô, még csak a hiba típusát sem kell megadni, a számítógép úgyis mindent jobban tud.

A Delphi mérnökei szerint 10 éven belül valamennyi luxusjárgány hasonló ketyerékkel lesz felszerelve. A kijelentés mögött egy nemzetközi felmérés áll, miszerint aki megengedheti magának a luxusautó kényelmét, szívesen áldoz efféle nyalánkságokra is. Kicsit visszás a dolog, így ugyanis a Nagy Testvér - az ügyfélszolgálat személyében - tényleg mindig figyel.