Ötlettől autóig - virtuális térben

2000.07.27. 22:55

A mesterséges modellek minden repülőgép- és autótervező vágyálmait megvalósítják, hiszen úgy tesztelhetik találmányaikat, hogy a legkevesebb energiát sem kell a tényleges megvalósítási fázisokba ölniük.

A múltban a tervezőasztal elôtt görnyedő mérnök agyából kipattanó égi szikra keserves modellezési procedúrák után öltött anyagi formát. Évek teltek el, mire az elképzelés megvalósult. Kicsinyített modellek, töréstesztek százai után indulhatott be a tömegyártás. Ráadásul sokszor túl későn derült ki, hogy már az alapkoncepció is hibás. Később hónapok munkájával megírt egyedi szoftverek segítették a munkát.

Most itt egy szenzációs találmány, ami töredékére csökkentheti a tervezés költségeit és a rá fordított időt. Az 1982-ben alapított Advanced Rotocraft Technology Inc. a magasszintű aerodinamikai és autógyártási technológiák szimulálására két kereskedelmi szoftvert dobott piacra: a Flightlabot és a Mobilabot, amelyek képesek bármilyen repülés, mozgás, több testből álló rendszer virtuális lekövetésére és elemzésére. Ezek a világon egyedülálló módon lehetőséget nyújtanak a fejlesztőmérnököknek, hogy még nem létező prototípusokat elemezzenek, értékeljenek, rendkívül összetett többtestes, nem lineáris mozgású modelleket hozzanak létre szoftverkörnyezetben.

A mérnök a koncepciótól csupán a számítógépe előtt ülve juthat el a próbaútig (meglepő sebességgel és pontossággal). Az ART önműködő, ellenőrzött matematikai modelleket hozott létre elsősorban a repülés, másrészt a földi mozgás szimulációs szcenárióinak leképzésére. Ezek a mesterséges modellek minden repülőgép- és autótervező vágyálmait megvalósítják, hiszen úgy tesztelhetik találmányaikat, hogy a legkevesebb energiát sem kell a tényleges megvalósítási fázisokba ölniük. Ráadásul lényeges gépidő is megspórolható, hiszen nem kell szimulációs algoritmusokat programozni. (Szemben a korábbi C vagy FORTRAN rendszerekkel.)

Ne képzeljük, hogy egy autóversenybe csöppenünk. A 3 szintű grafikai felületből csak a legmagasabb szintű nyújt térélményt, a másik kettő sematikus ábrával jeleníti meg a történteket. Ennek ellenére minden alkatrész viselkedése megjeleníthető, így kiszűrhetők a későbbi típushibák.

Ha a tervező tudja, mit szeretne, milyen anyagokat használ fel, milyen célt tűz ki a jármű elé, könnyedén társíthat hozzá környezeti viszonyokat. Így tervezték a Marsjárót is. A program platformfüggetlenné tehető, a nagy számítási igény kielégítésére támogatja a többprocesszoros rendszereket. Mivel ára a csillagos égtől csupán néhány milliméterre van, nem valószínű, hogy kisebb fejlesztőcégek beszerzik. Az óriások - különösen akik a repülôgépgyártásban is érdekeltek - valószínűleg lecsapnak rá. Talán így sikerül kis fogyasztású, stabil útfekvésű modelleket létrehozniuk dollármilliók felesleges kidobása nélkül. Persze csak ha akarnak.

http://www.flightlab.com