Vettel + Newey = Forma 1, 2011
Annak az idén (dec.26) 53 éves brit mérnöknek, aki Dietrich Mateschitz pénzén ismét egy olyan autót épített, melynek párja nem volt. A Red Bull Racing hibátlan és pontos munkája volt a löket, mely utcahossznyi előnnyel tolta át őket a célvonalon.
Ezúttal Vettelnek nem jött össze, pedig a rajt után borítékolható volt a rajt-cél győzelem. Az évad utolsó versenyén azonban váltóhiba jelentkezett nála, óriási szerencsével akkor, amikor már a bajnokság szempontjából nem számított, befejezi a versenyt vagy sem. És ezek után következett, ami egy kicsit szöget üthetett a nézők fejébe. Vettel ugyanis – minden csapatutasítás ellenére – nem igazán kímélte az autót. Még azok után sem, hogy meglehetősen nyomatékosan kérték, ne forgassa ki a második-harmadik fokozatot, mert komoly probléma van a váltóval. (Feltéve, ha tényleg az volt, nem pedig virágnyelven közölt utasítás, hogy hagyja nyerni Webbert. Ez esetben Vettel vérprofi módon altatta a nagyérdeműt.)
Ő ennek ellenére nyomta, megfutotta a leggyorsabb kört, és ki tudja, hányadik felszólításra (minden rádióadást nem hallottunk) vett csak vissza a tempóból. Egyes számú szakkomentátorunkkal ellentétben nem hinném, hogy csapatutasítást követett volna (bár felmerülhetnek kétségek), amikor elengedte Mark Webbert, hiszen láthatta, hogy jön mögötte az ausztrál, és az ő váltója tökéletesen működik. Egyszerűen elengedte, és bölcsen tette, bár a továbbiakban még – érzésem szerint – így is jobban hajtott, mint kellett volna. Meg is futott egy újabb leggyorsabb kört.
Kicsit tán makrancosnak tűnt, mintha elszaladt volna vele egy picit a ló, főleg amikor beszólt rádión, hogy úgy érzi magát, mint Senna 91-ben. Eltartott egy darabig, amíg ezt élőben dekódolta Czollner kolléga, de ez a mondat újfent sok néző fülét megüthette, mert az előbbiekkel együttvéve talán Vettel egyedüli gyenge pontjára mutatott rá: hihetetlen önbizalmára és becsvágyára.
Mi történt 1991-ben?
Vettel picit merész Sennához való hasonlítása akár még helyénvaló is lehetett volna, ha nem tudnánk, hogy Ayrton Senna 1991-ben finoman szólva is kicsit nehezebb helyzetben volt, mint az ifjú német. McLaren MP4/6-ja ugyanis klasszikus, H-sémás kéziváltóval volt szerelve (91-ben egyedül a Ferrari és a Williams alkalmazott félautomata váltót). Nem beszélve arról, hogy a kornak megfelelően sokkal kezelhetetlenebb és nyersebb autóval küzdött.
A 60. körben elvesztette a negyedik fokozatot, pár perccel később a harmadikat és ötödiket is. Hogy megőrizze vezető helyét a gyorsan közeledő Ricardo Patresével szemben, Senna végig hatodik fokozatban tartotta a váltót de ez egyben azt is jelentette, hogy a lassú és közepesen gyors kanyarokban folyamatosan öblögetnie kellett, rugdalnia a gázt, az utolsó pár körben pedig nem egyszer fél kézzel tartania a váltókart, mert néha kidobálta az az egyetlen használható fokozatot is.
2,9 másodperccel nyert Patrese előtt, de olyan iszonyúan kimerült volt, hogy az ünneplő hazai közönségnek szinte integetni sem tudott, megállt a pályán és az orvosi autóval szállították be a boxba. A pódiumon pedig óriási erőfeszítéssel tudta csak feje fölé emelni a győzelmi serleget. Felemelő pillanat volt a Forma-1 nagy könyvében. És bármennyire is tehetséges és gyors Vettel, azért Ayrton Senna egy legenda, ő pedig (még) nem.
Persze Vettel nyerő szériában van, és bizonyítási vágya csak megnőtt, miután megnyerte a világbajnoki címet. Azonban nem csodálkoznék, ha Christian Horner intőn felemelné kezét, mint Serédy Zsófia holtában, és minden bizonnyal így tennének azok is, akik sok gyors felemelkedést és nagy bukást láttak már a Forma-1-ben: egy pilóta elsősorban a csapatnak dolgozik. Schumacher hét világbajnoki címmel a zsebében biztosan nem így viselkedett volna.
De spongyát rá, mert tulajdonképpen mindegy. A Red Bull idén akkora előnyre tett szert, hogy ha ezt sikerült átmenteniük a jövő évi autó tervezésébe, a Vettel-Newey duó ismét verhetetlen lesz. De legalábbis erős esélyesek. Csapattársa, Mark Webber végre-valahára kiléphetett az árnyékból, bár örömét biztosan árnyalja a tény, hogy technikai hiba kellett, hogy Vettel előtt végezhessen.
Jenson Button, akit lassan csak Kalocsai Gombosként emlegetünk, odaért a harmadik helyre, amikor jó taktikával és érzékkel, ismét egy kvázi hibátlan versenyt futva a végén előzte meg a tapadással küzdő Fernando Alonsót, aki így a negyedik lett. Lewis Hamilton sajnos váltóhiba miatt kiesett, pedig hogy, hogy nem, megint egymásra akadtak az idén századik futamát letudó, újabban vashiánnyal és vérszegénységgel küzdő Felipe Massával.
A brazil fellélegezhetett, Hamilton kiesett, így nyugodtan beautózhatott az ötödik helyen, értékes pontokat hozva a Ferrarinak, de dobogóra ezúttal sem állt. Ahogy idén még egyszer sem.
A brazilok ezen a hétvégén különben sem teljesítettek valami fényesen hazai versenyükön. Barrichello még a cipőjét fűzte, mikor a többiek már elrajtoltak, így iszonyatosan visszaesett, és csak a 14. helyig tudta felküzdeni magát. Bruno Senna pedig összeakadt Michael Schumacherrel, aki – rá nem jellemző módon – azt feltételezte, hogy Brazíliában csak úgy körbeautózhat a pályán bárkit, akit Sennának hívnak. Hát nem. Ráfaragtak mindketten, Senna jogos büntetése miatt 17. lett, de Schumacher jól induló futama is elúszott, defektje után csak Barichello mögött ért célba.
És hogy mégis, kiket illet így, a szezon végén a legnagyobb dicséret? Talán meg fognak lepődni, de ha szavazni lehetne az év kellemes meglepetésére, akkor egyértelműen a Force India csapatra voksolnék. A szezon második fele óta folyamatosan és gyorsan javuló formát mutattak, Paul di Resta, de főleg Adrian Sutil a névtelenség homályából foggal-körömmel küzdötték el magukat a stabil pontszerző helyekig, és végtelenül szimpatikus, hogy szinte újonc csapatként bármikor képesek jobb eredményeket hozni, mint az élmenők. Sutil ezúttal szép versenyzéssel a hatodik, di Resta a nyolcadik helyen ért célba.
Érdekességképpen még így a végére talán meg lehetne említeni a tényt, hogy hosszú idő után úgy ér véget az idei Forma-1-szezon, hogy sok pilóta helye még egyáltalán nem biztos, ahogy az sem, ki melyik csapatban folytatja, vagy hagyja abba örökre. Nagyon úgy néz ki, hogy Kubica nem tér vissza, de talán Raikkönennel teljes lesz a létszám. Egész jó szezon volt, mit gondolnak?





Kommentek
2011.11.27 21:38:33ommm
Shadowbull: Maga ironizál? :)
2011.11.27 21:39:13alf
"mennyi?húsz" : Hát persze! Autót vezetni se tud! Csak az a hülye technika...:)
Aztán Senna miben is volt olyan tyűdehajde - leszámítva a lassan 20 évnyi nosztalgiát? Nyomult, leszorított, könyökölt. Mert ez erről szól. És volt alatta jó technika a kor összehasonlításában.
Schumi, Vettel... hát igen, kiemelkedőek. De Alonso, Button se éppen gyengék. Vagy mi a gond Button 2. helyezésével? Neki is csak a technika..?
2011.11.27 21:41:38Afterburner9
Nem értem, hogy az "úgy érzem magam, mint Senna '91-ben" miért jelenti azt, hogy Sennához hasonlítja magát. A szituációkat hasonlította,mert neki is és Sennának is elszállt a váltója. Szerintem elég egyértelmű.
2011.11.27 21:41:53tonalcar
Ez jó volt, meg a szezon is.
2011.11.27 21:42:06Morzsi36
xenuka: ha nézted volna, biztos nem mondtál volna ilyen marhaságot. Schumacher éppen (kb.) a 8. helyért előzte B. Sennát, amikor az hátulról belement, és kiszúrta a gumiját (az 1. kanyarban), majd MSc ment egy kört defektesen, visszaállt 1 kör hátránnyal, és megelőzött még vagy hat-hét autót, úgy lett 15. Ennyit a 0-ról.
2011.11.27 21:42:47nagyiWRX
Persze biztos a sumájer azért mert már öregszik elfelejtett vezetni , vagy mindig is ennyit tudott csak az ellenfelek voltak mások pl villnöv, hakkinen és alonzó is elverte sumahert pedig akkor már jó kocsi volt a ferrari. Alonso konkrétan a 7. vb cim után verte el egymás után 2x. Vettel meg tényleg ügyes jó érzéke van hozzá, van a topgear műsorban egy rész ahol meghivták és egy szar utcai suzuki lianával megy mért kört elvert mindenkit STIG-et MANSELL-t BUTTON-t mindenkit aki a listán volt, van érzéke a vezetéshez mindegy hogy 5G vel fékez vagy csak 1 el
2011.11.27 21:43:49*azta*
Jó szezon volt... Kár, hogy az utolsó 7-8 futamot meg sem néztem, nem is készültem rá! Pedig ilyen még nem volt és máskor lett VB nekem nem szimpi csóka! Ja! Jó szezon volt...
2011.11.27 21:44:26alf
Egyébként ezt a szegény Hamilton fiút sajnálom. ő érkezett az F1-be úgy, mint üstökös. A Nagy zseni! A mindent elsöprő csodagyerek. És akkor ez a Vettel meg elvette tőle ezt a posztot. Egy kisebb költségvetésű csapat 2tehetségtelen" pilótájaként 2x-es világbajnok, ráadásul fényévekkel a mezőny fölött, nem éppen átcsúszva a lécen.
Szar ügy.
:)
2011.11.27 21:47:22nagyiWRX
Nem vagyok Vettel FUN de ez van gyors a gyerek, régen nekem csak az tetszik hogy akkor küzdeni kellett a géppel mindegy melyik autosportot hasonlitjuk a maihoz, nyers vas a vason, még a rajt is mennyire durva volt mondjuk 1986 ban a nyers turbo motorokat nagyon nehéz volt vezetni.
2011.11.27 21:48:52ommm
alf: Az RBR költségvetése semmiben sem marad el a többi csapatétól. Sőt, volt pénzük pl. egy zseniális konstruktőrre és remek érzékük egy kettős világbajnokhoz. Jól összeálltak, de ez hosszú és tudatos munkával megy csak. Ahogy anno Schumachernek és a Ferrarinak is.
2011.11.27 21:49:57mennyi?husz!
alf
Nem mondtam hogy nem tud autot vezetni. Sot. Mar akkor felfigyeltem ra mikor a BMW kinevelte. Nem ez a lenyeg.
2011.11.27 21:52:41aradordas
csak annyit, errol a cirkuszrol.... hogy az itt nyert milliokat nem mi vagjuk zsebre!!!... hahaha...
2011.11.27 21:53:06alf
"mennyi?husz!" De! Ez a lényeg! A többi smafu. Sennára sem emlékezne a kutya sem, ha egy véletlenül becsúszott VB címe lenne egymagában.
Bizony, ez egy ilyen álnok világ.
Ahogy Schumi is a csúcson lesz, mert 7 VB címet nem lehet véletlenül behúzni...
Ez van. Fáj? Nem tetszik?
Egyéni szoc. probléma!
Az eredmény az már csak eredmény!
2011.11.27 21:53:22Cooper911
Vettel azt mondta, hogy úgy érzi magát mint Senna '91ben. Nem azt, hogy olyan jó mint Senna '91 ben. Nagy különbség. Szal szerintem nincs elszálva, Alonsonak jóval nagyobb arca volt az első VB cime után.
Ja hogy uncsi hogy túl jó a Redbull? Az F1 erről is szól hogy ki tud űrtechnikát épiteni. Newey nagyon tud. A Schumacher éra sokkal unalmasabb volt. De a 80as években a McLaren Turbók dominanciája is ilyen volt. Az F1 ilyen. Akinek ez fáj az nézzen GP2-t, Porsche/Seat szuperkupát, WTCC-t ott nagyjából egyforma gépek vannak és gyakran sokkal izgalmasabb futamok is.
2011.11.27 21:53:50bbandi
Sajnos nem valószínű, hogy Czollnertől búcsúzunk, olyan pletykát olvastam valahol (talán comment:com), hogy őket is átveszi az m1 a közvetítéshez, mint ahogy anno Palikék is átmentek az rtl-hez. Persze még az se biztos, hogy az m1 veszi meg.
2011.11.27 21:54:05Carisma
Lehet,hogy ügyes Vettel,de még fényévekre van Senna-tól.
2011.11.27 21:55:39mennyi?husz!
Elsosorban egy pilota a csapattarsaval versenyez. Hisz ott adott ket egyforma auto, ott kijon ki a jobb. Webber soha nem volt class1 pilota. Az, h ertekes csapatfejlesztes szempontbol az nem kerdes de nem a leggyorsabb.
A tobbi csapat autoi nem eleg jok ahoz, h utolerjek a RB-et. Ha egy Kubica peldanak okaaert lenne a csapattarsa marhara erdekes ideny lett volna.
En Buttont se ismerem el vilagbajnoknak, papiron az de gyak. az idiota szabalyok nem megfelelo megfogalmazasanak hianyaban egy kurva gyors de "szabalytalan" autoval lett elso. Voltak az F1 es autok meg volt Brawn F1.1
Mint mikor a kilencvenes evekben a Williams a verseny kozben dinamikusan allithato felfugessztes hasznalataval lett vb. Na de ez mar mas tema, mas vilag...
2011.11.27 21:57:01alf
"ommm" így gondolom magam is! A kisebb költségvetést arra írtam, hogy Hamiltonnak viszont nagyobb volt. De Adrian és Sebastian együtt bizony zseniálisat alkottak! Erről szól a dolog! Ezt nem látni vagy lekezelni - hadd ne mondjam, hogy mi...
2011.11.27 21:59:19alf
"cCarisma" Pontosan miben volt olyan nagyon sokkal több Senna? Akár Vettelnél, akár bárki másnál?
2011.11.27 21:59:48zaphodbeeb
Autó, vezetés, stílus. Szerintem ez a hármas határozza meg a másodperceket a pályákon. Lehet, ha kicserélnénk Vettelt Schumira az autóikban, ugyanez lett volna az eredmény ebben a szezonban.
2011.11.27 22:00:34ommm
alf: Senna az Isten. Nekem is. Húszból 19 pilóta szerint is. De ez most lényegtelen, mert már nincs.
A jövő szezon azonban nagyon érdekel majd.
2011.11.27 22:02:24alf
"mennyi?húsz" Már bocsánat, de egy verseny - jelesül egy nagyon komoly szabályok között folyó világverseny - azért rendelkezik ekkora érdeklődéssel, mert verseny. És ott vannak jobban. Ross Brawn egy zseni, összerakott egy autót a semmiből (na jó, tudjuk, hogy sokat megvett már eleve, de ez is zsenialitás, nem?) és talált egy pilótát aki megnyerte vele a VB. Aki idén a 2. lett, megelőzve Hamiltont, Alonsót...
Vagy nem...? :)
2011.11.27 22:05:16peterakás
Ahhoz a témához, hogy a legjobb versenyző meg a legjobb autó combo alkotja a világbajnokot még annyit tennék hozzá, hogy azért az nem véletlen teljesen, hogy ezek előb vagy utóbb egymásra találnak. Hiszen a legtehetségesebb ember a legjobb autóban AKAR ülni, a legjobb konstruktőrök meg AKARják leszerződtetni a mezőny legtehetségesebb pilótáját. És bizony ha mindkettőnek ez AZ ÉLETe, még ért is hozzá és észre is veszi, amit észre kell.
2011.11.27 22:05:49karls cmd
Visszasírjátok majd a Czollnert, ha az m1-en meghalljátok Mezei Vészmadár Dániel búgó hangját amint a kopasz fejével a mikrofon fölé hajol és elkezdi sorolni a forma1 súlyos ill. halálos baleseteit.. minden futamon..
A cikkel nagyjából egyetértek :)
2011.11.27 22:07:24Shadowbull
ommm, nem, komolyan gondolom. A DRS egy teljesen jo otlet. Sok az elozes, a gumik is megkavartak a lapokat...
Oke, Vettel dominanciaja nagy volt az iden, de jol van ez igy.
Ez egy ilyen sport.
sb
2011.11.27 22:09:02Kopi3.14
Egy kérdés: biztos, hogy az adott évi brazil és nem japán futamra gondolt vissza Vettel?
2011.11.27 22:12:43Kopi3.14
Egy kérdés: biztos, hogy az adott évi brazil és nem japán futamra gondolt vissza Vettel?
2011.11.27 22:13:02ommm
Shadowbull: Akkor jó. Az a baj, hogy mindenki rá figyelt, pedig mögötte tök jó verseny zajlott sokszor.
2011.11.27 22:15:21Kopi3.14
mennyi?husz!: az az autó teljesen szabályos volt. Csak a Ferrarinak nem tetszett, hogy ők nem tudnak evidens következtetéseket levonni a szabály szövegéből. furcsa mód, még anno a tél folyamán nekem sikerült kiolvasni belőle, hogy a dupla diffúzor szabályos lehet, mint megoldás, jóval az előtt, hogy ezen megoldást láthattuk volna. Pedig nem vagyok egy műszaki zseni. Max jó mesterember.
2011.11.27 22:15:27Urv
Szerintem nem volt egy rossz év, annak ellenére sem, hogy a bajnokság kérdése végig egyértelmű volt. Idén Button versenyzése nagyon tetszett, pedig nem a kedvencem.
Negatívumként kezelem azt, ahogy a versenybaleseteknél mindig hibást kerestek, és a látványos versenyzésért büntetés járt, nyilván a visszatérő eseteknél kellett volna, de hibázni szerintem szabad (más kárára is, korábban egy-egy koccanásért nem büntettek).
A Renault gyenge teljesítményét sajnálom még, főleg azért mert tönkretették Heifeldet (mintegy rákenték a gyenge autót, pedig ő már a kész konstrukcióba ült bele).
Az időjárás előrejelzéseknek nem sok értelmét láttam, mert alig jött be, amit ígértek, inkább ne lett volna.
Vettel szerintem megérdemelten nyert, érdekes, hogy Webber a tavalyi év után miért nem tudott kiegyensúlyozottan teljesíteni. Talán az ő teljesítménye értékeli fel Vettel teljesítményét.
Jövőre érdekesebb évet várok, ugyanis a McLaren sokat fejlődött az év végéig, és jövőre alapjaiban nem változnak meg az autók és a gumik.
2011.11.27 22:16:30peterakás
Button-hoz meg a Brawn F1-hez: akkor az audi Qattro-k sem nyertek csak papíron? Meg a MiniMorrisok? Az a helyzet, hogy minden sportra igaz: amit nem tilos, azt szabad. Aki így nyer, az is nyer. Ehhez kell az ész. A fociban mióta van a passzív les, sok gól születik úgy, hogy a védők azzal vannak elfoglalva, hogy integetik be a bírónak a lest, ahelyett, hogy szaladnának a labdás után... aztán meg vehetik ki a lasztit a hálóból. ez van.
2011.11.27 22:16:34Carisma
alf: Olvastad a lap tetején "Mi történt 1991-ben" cikket? Hát ezért ! A mostani pilóták mind feladták volna ha csak egy fokozat marad !
2011.11.27 22:18:07Shadowbull
"pedig mögötte tök jó verseny zajlott sokszor."
Szerintem is.
sb
2011.11.27 22:18:57Shadowbull
"A mostani pilóták mind feladták volna ha csak egy fokozat marad !"
Perszepersze.
sb
2011.11.27 22:25:28peterakás
Carisma: A mai váltókat nem lehet fél karral fogni, hogy bennmaradjon sebességben. Én azt gondolom, hogy a forma1-ben "ma" sem azok ülnek a pilótaülésben, akik nem lennének képesek akár meghalni egy futamgyőzelemért...
2011.11.27 22:29:50prettyinpink
Azért lenne hülyeség ez az elengedős story, mert akkor az utcsó 5 körben szoltak volna oda a Vettelnek, hogy váltogond van és nem a 17.-ben.
2011.11.27 22:35:52Érdekes
Van még, aki nézi ezt az unalmas taknyót?KOmolyan mennyi embernek van ilyen alacsonyan az ingerküszöbe.Még a 10 órás NYAN CAT is izgalmasabb mint ezek a bohócok.Amikor bele-bele néztem még utoljára, akkor kb havonta változtatgattak a FIÁsok.De legalább az összes karizmatikus,karakteres versenyző lelépett a sorozatból.AMazóniában már van pálya?:D
2011.11.27 22:38:43ommm
kovászosUbukla: Látod, ez is egy szempont. Ahogy az is, hogy a stopper ellen versenyezni rollerrel is lehet... Kinek mi, ezért nem érdemes leszólni a másikat.
2011.11.27 22:39:34kovászosUbukla
hát lófaszt nem jelent a f1 cirkuszban mostanság egy normális csapattal jó háttérrel, meg nagyon jól összerakott autóval, hoyg valaki véletlen világbajnok lesz. vagy 2x egymás után.
Ez kb a nyerő szériája van valakinek a kaszinóban kaliberű játék.
Meg eleve semmi értelme nézni egy olyan baromságot, ahol a kompetencia addig terjed míg aszfalton kell terelgetni egy majd fél négyszetméter hasznos tapadású fűnyírót, fasz tudja hány mázsa leszorítóerővel, azt érdekes mikor valami jampec innen kibukik azt elkezd az igazi tökös nagyfiúk között ugrálni és rallizni kezd leginkább kicsinálja magát az első pár héten. de legalábbis lófaszt nem tud felmutatni.
Mert az autóvezetés az a WRC kategóriánál kezdődik. Ez meg lószar.
2011.11.27 22:54:27Shadowbull
"Mert az autóvezetés az a WRC kategóriánál kezdődik. Ez meg lószar."
Baromsag, kerlek tisztelettel.
A keseru valosag az, hogy a motorsportok kozott nem igazan van atjaras. Meg hasonlo sportok, eltero kategoriak kozott sem nagyon.
Manapsag az lesz sikeres, barmilyen sportban, akik kicsi gyerek koruktol kezdve az adott mufajra vannak treningezve.
Barmelyik F1-pilota alkalmas lenne rallibajnoknak is. Ha azt kezdte volna el csinalni totyogos koratol.
Forditva mar nem biztos.
Az F1-be olyan fizikai kepessegek kellenek, amik sehova mashova. Persze kintrol konnyunek latszik, de nagyon nem az.
sb
2011.11.27 22:54:28Grafithuszar
Nekem is potn ez jutott eszembe Vetel-Senna kapcsán. Kicsit erősnek éreztem, ahogy hozzá hasonlítja magát. Elkellene már ennek agyereknek 1-2 pofon, hogy egy kicsit visszaszálljon a földre. Félreértés ne essék, maximálisan elismerem a tudását, de ez már kezd egy kicsit sok lenni
2011.11.27 22:54:47Triest
Olyan már régen nem volt, hogy valaki egy szar autóval nyerjen világbajnokságot.
Senna pedig lehet, hogy legenda, pláne, ha csak a szépre emlékezünk...
Vettel meg nem legenda, mert szerencsére még nem halt meg. Ha meghalna, egyből legenda lenne belőle.
Az, hogy unalmas volt a szezon, nem Vettelen múlott. Sokkal inkább a vetélytársakon. Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye.
2011.11.27 22:58:01Petrence
Én is úgy érzem magam, mint Senna 91-ben, pedig vezetni sem tudok...
2011.11.27 23:03:24malenykij polgar
>Vettel egyedüli gyenge pontjára mutatott rá: hihetetlen önbizalmára és becsvágyára.
Miért is gyenge pont ez a versenysportban?
Emeletes faszság ilyet leírni, kérem tisztelettel.
2011.11.27 23:07:04valerossi46
Vettel egy nagyon tehetséges srác, de kiegyenlítettebb erőviszonyok mellett nem hiszem hogy dominálna Alons és Hamilton mellett.
2011.11.27 23:15:32Kopi3.14
Triest, Senna nem a halálától lett legenda, már az volt előtte is.
2011.11.27 23:16:11Kynsi
Egyeseknek meg kéne tanulni olvasni, vagy esetleg angolul. Mint ahogy már többen leírták: NEM Sennákoz hasonlította magát, hanem azt mondta, "úgy érzem magam mint Senna 91-ben", az más kérdés, hogy ez sem igaz, de pofátlanságnak nem igazán nevezhető megszólalás. Véleményem szerint Vettel az elért sikerekhez képest a földön maradt nem szállt el, kétszeres VB hoz képest szerénynek mondható. Ez látszik a nyilatkozataiból is, tiszteli az ellenfeleit, az hogy a magyar sajtótól mit hallotok az megint más tészta. Ebben a sportban ahogy mondani szokták 90% a kocsi és max 10% a versenyző, ezt fel kell fogni el kell fogadni így volt és így is lesz, amíg különböző gyártók és csapatok versengenek.
2011.11.27 23:17:34Shadowbull
"Kicsit erősnek éreztem, ahogy hozzá hasonlítja magát."
Szerintem nem hasonlitotta magat hozza. Inkabb egy tiszteletadas jellegu megjegyzes volt.
Az sem semmi szerintem, hogy egyaltalan tudta, mi volt 20 eve.
En sem tudom, pedig akkor is neztem az F1-et, Vettel viszont meg a csattogos lepket tologatta.
sb
2011.11.27 23:20:41Shadowbull
malenykij polgar, teljesen igazad van, akinek nem ilyen a szemelyisege, az nem lehet sikeres ebben a sportban (sot szerintem sok masban sem).
Mindannyian eros onbizalommal megaldott, agressziv, dominans szemelyisegu emberek. Mindegyik azt hiszi magarol, hogy o a legjobb.
Senna sem volt mas, sot.
sb
2011.11.27 23:23:41Shadowbull
"Ebben a sportban ahogy mondani szokták 90% a kocsi és max 10% a versenyző"
Nehez ezt megsaccolni, de benne van meg a csapatmunka meg a taktika is. Pont ez a szep ebben a sportban, gyakran a verseny utan, a reszletes elemzesekbol derul ki, hogy mi is folyt valojaban a palyan.
sb
2011.11.27 23:28:40Ed China
Szerintem is unalmas szezon volt.
A Walter az a lassan beszélő, debil hangú csávó? Rá sincs szükség. Ha szakértőt akarunk akkor inkább Wéber Gábor legyen!
Ha meg szórakozni, akkor Palik-Gyufa páros.
2011.11.27 23:30:59losonczielvtárs
Schumi azért tudott csapatot építeni. Különben 94-ben és 95-ben a Williams volt a mezőny legjobbja, Newey-val, csak a Cipész zsenijével nem lehetett mit csinálni. Akik szidják/kritizálják a vezetői képességeit, azok emlékezzenek már vissza arra, hogy élete első három világbajnoki címét nem a mezőny legjobb kocsijával szerezte (94 és 95 mellett 2000-ben sem az ő gépe volt a legerősebb). Vettel akkor lesz Schumacher, ha a 3. vb címét a mezőny 2. vagy 3. legerősebb gépével szerzi. Ezzel a Red Bullal Alonso és Hamilton, de talán Button is világbajnok lett volna.
2011.11.27 23:33:00ommm
malenykij polgar: Elnézést, a TÚLZOTT önbizalomra gondoltam, azt hittem, lejött...
Ed China: Lehet, hogy nem egy operaénekes, de nem mond hülyeséget. Szerinted mi a jobb? :)
2011.11.27 23:34:15losonczielvtárs
mielőtt vki félreérti, nem akarom Schumit védeni, a tapló húzásait már leírták, de a 96-os vagy a 97-es ipari hulladék Ferrarikkal kevesen nyertek volna futamokat vagy harcoltak volna a vb-címért az utolsó futamig
2011.11.27 23:36:51Gyikarc
shadowbull,
pont ennyire nem atjarhatoak a kategoriak:
[link]
Valentino Rossi oda-vissza veri Loeb-et rallyban.
2011.11.27 23:44:26ommm
Gyikarc: Ügyes-ügyes, nagy zseninek tartom, de ha ezt megcsinálja két kilóval a fák között a svéd agyagban is, na akkor azt mondom, hogy megverte Loeb-öt...
2011.11.27 23:47:24Kopi3.14
losonczielvtárs: 95-ben biztos nem volt a Williams a legjobb- elég megnézni melyik csapat is szerezte meg a konstruktőri vb címet.
Gyikarc: akkor éles versenyen, amikor Loeb nem az asszonnyal ment, miért nem sikerült megszorongatnia sem?
2011.11.28 00:20:51ave
Az osszes belso kameras kepen limiteren valtott Vettel, mirol beszelunk... Kamuztak.
2011.11.28 00:25:06Ylim
Grafithuszar: Ha Vettelnek egy-két pofon kell, akkor Hamiltont és Alonsot agyon kell verni?
2011.11.28 00:30:47gumifust
jó lenne ha a pilótáknak ismét kellene küzdeni a gépekkel , ez egy autós sport vagy mi ???!!!!
2011.11.28 00:31:41aFx
Schumacher és a Ferrari kapcsán csak annyit tennék hozzá, hogy amikor beszedték az első világbajnokit a Ferrarinak, akkor az az autó kb a középmezőny alján volt. a Ferrari meg épp ki akart szállni az F1ből, mert a pénzt vitte, eredmény meg csak nem lett. később tényleg domináltak (habár volt egy finn egy merciben:) ), de az első ferraris évben bőven nem volt jó autója.
2011.11.28 00:37:03Kopi3.14
aFx Szerintem kevered az éveket. Már egy évvel korábban vb lett volna Schumacher, ha nincs a silverstonei balesete, s így lett kétszeres vb Häkkinen.
Ylim: egyetértek.
2011.11.28 00:40:35botibmw
Én annyit fűznék még hozzá, hogy szerintem ebben a mezőnyben Alonso a legjobb pilóta(meg schumi),amit idén ezzel a Ferrarival csinált az elképesztő volt.
Valaki fennt említette hogy ugyanaz a kocsi is meg a gumi is jövőre,neki üzenném hogy nem lesznek befújt diffúzorok amit az egyik legjobban a RBR használja ki ,mint ahogy a menet közben lehajló első vezető szárnyat is.
2011.11.28 00:56:10Kopi3.14
botibmw: a RBR nem annyira befújt diffúzort használt abban az értelemben, amiben a köznyelvben használatos. Azt a Renault használja.
2011.11.28 01:01:11Pacman
Vettel vajon azért tegezi Schumit, ha már vezetésben utolérte? :)[link]
2011.11.28 01:22:29getva
tényleg unalmas, szar szezon volt ez.
a kanadai és talán a magyar futamot leszámítva
2011.11.28 04:47:01petru
frontember876: nagyon jol mondod, tok egyetertek!
2011.11.28 07:39:11wilsonwheelchairs
A kanadai futamon a a button többek közt hamiltont és alonsot is kilökte, amit valamiért elfelejtettek a végére, ha nem jutott volna dobogóra, akkor keresztre feszítik az aljasságáért, így meg hőst csináltak belőle! A czollner gyulát meg már rég ki kellett volna tenni a helyéről! Tegnap az ötödik körig fogalma se volt hogy melyik mclarent melyik pilóta vezeti!!!
2011.11.28 07:42:40wilsonwheelchairs
és folyton hülyeségeket beszél!
2011.11.28 08:17:25ColT
"Vettel egyedüli gyenge pontjára mutatott rá: hihetetlen önbizalmára és becsvágyára."
Miért, ha ezek nem lennének neki, akkor egyáltalán versenyezne? Mi a franctól lenne ennyire motvált különben? :D
2011.11.28 08:20:39ColT
Amúgy ja, Sutil fro prezident öööö világbajnok, mert jól tolja a srác (de megint lesz Raikkönen, aki bele szokott menni :D )
Na mindegy, remélem lesz majd jóféle Vettel-Kimi-Hempington-Bátton fight jövőre :)
2011.11.28 08:26:06SadBoobie
Én is már egy ideje a wtcc-t nézem...nem olyan steril, mint a Forma-1.Látni igazi füstöt, ütközést, küzdelmet, kisebb intrika és rongyrázás mellett is izgalmasabb, látványosabb tud lenni.
Az utóbbi két szezon Forma-1 csak arra volt jó, hogy legyen amin elalszom délután...
2011.11.28 08:33:47Shadowbull
"jó lenne ha a pilótáknak ismét kellene küzdeni a gépekkel "
Pusztan annyira kell kuzdeniuk, hogy egy atlagember a fizikai megterhelestol nehany kor alatt ki is keszulne teljesen. Utaskent.
sb
2011.11.28 08:37:31Shadowbull
Izlesek es pofonok. En meg a WTCC-t tartom nagyon unalmasnak. Az utobbi idoben megneztem nehany futam osszefoglalojat, mert hat magyarok meg minden, de rajottem hogy tovabbra sem erdekel. A technika is tok unalmas: erosebb autokat vezetek, mint amikkel ok versenyeznek.
sb
2011.11.28 08:39:39kamionmentés
@losonczielvtárs
Arra a '94-re gondolsz, amikor egy kicsúszása után Hillt egy "versenybalesetben" ütötte ki és lett VB?
2011.11.28 09:04:12malenykij polgar
ommm:
Nem tudom honnan veszed, hogy túlzott az önbizalma. Vagy ha az lenne, akkor Sennáé is az volt, Mansellé, Schumacheré naná, Alonso meg pláne. Túladagolt önbizalom nélkül épeszü ember be sem ülne ezekbe a száguldó szarokba. Csak az átlagemberhez képest lehet több önbizalmuk.
Ha nem lenne, sosem lenne egyikböl sem világbajnok. Ez nem a kishitü mimózák sportja.
Én Niki Laudát nagyon nagyra tartom, gyakorlatilag iszom a szavait amikor elemez. Szerinte Vettel korához és tapasztalatához képest igencsak komplett versenyzö és ha tud olyan inputot adni a csapatnak az autóval kapcsolatban, mint Schumacher, akkor Schumachernél is több címe lesz.
2011.11.28 10:02:56ZYLO
Pont Vettel miatt volt unalmas ez a szezon, agyonvágta a versenyt. És attól tartok, hogy még évekig uralni fogja az F1-et, mint Schumacher a Ferraris időkben.
Érdekes, régen mikor a Mclaren Sennával, Prosttal vagy a Ferrari Schumacherrel ugyanígy dominált, valahogy nem éreztem ENNYIRE reménytelenül unalmasnak a futamokat, mint most. Talán menthető lenne a helyzet, ha Newey átszerződne mondjuk a Lotushoz...
2011.11.28 10:12:31tomnemtom
zagyváltok itt össze-vissza kvalitásokról, közben elfeleditek, hogy Senna és MSc még a motorolajcserés időszakban lettek bajnokok.
2011.11.28 10:21:25malenykij polgar
>ZYLO
Azért a 2004-es szezon elég ásítós volt. Schumacher négyszer volt a pitben Franciaországban és még úgy is nyert. A német kommentátorok azt mondták, hogy akkor is nyerne, ha megállna egy pihenöben és meginna egy kávét.
2011.11.28 11:14:20kobelako
Elgondolkodott már valaki azon, hogy mi is a F1? Milyen világbajnok az, aki kb. 20 létező versenyzőből lesz első? De úgy, hogy nem százezres utánpótlás mezőnyt győz le, mielőtt odakerül, hogy a legjobb 20-ban legyen? Hanem itt ÖSSZESEN az a 20-30 ember van a világon aki ezt a sportot űzi? Ugyanolyan értékű világbajnok, mint pl. fociban, vagy vízilabdában, stb.? (Mindazonáltal elismerem a vezetői tudást, csak hát ami körülötte van...)
2011.11.28 11:15:34eFeMeR
A sok okos grat. Tipikus magyar hozzászólások.
Ha valakinek megy az csak azért mert a legjobb autó van alatta stb. De oda el is kell jutni ugyebár? Ja hogy nagy az arca. Szerintem van mire :)
Arra már nem is emlékszi senki, hogy egy Torro rossoval mire volt képes. Talán nem véletlenül került fel oda ahol most van de mind1.
Akit érdekel itt levan irva nagyából minden:[link]
Ezek után lehet kritizálni valamint irigykedni mert nem Ő a kedvencünk.
Ja shumi mind ember egy tapló de a tudását senki ne kérdőjelezze meg. A Ferárri vele éledt fel kemény csapatmunka volt. 7 VB cím után én leszarnám, hogy ki mit mond rólam és hogyan kritizál.
Ja a MOTOGP ben rossi is elfelejtett motorozni, mert most szanaszét verik erről csak ennyit :))))
2011.11.28 11:24:11Chingachgook
dzsíízösz, méghogy ez a dojcs ficsúr a világ tetején áll, meg hogy úúúáááúúú... megnézem én si az F1 ha nincs mas dolgom, de azért ne kevrjüka szezont a fszommal, nem ez a teljesítmény, hanem például felnevelni mondjuk 2-3 gyereket egyedülálló szülőként, másodállásokban izzadva, jó példát adni nekik egy életre, satöbb, na arra már kalapot is emelek, de ez a vettel is csak egy kocsis, mint a többi dájver, semmi több
2011.11.28 11:34:43énjobbantudom:)
Vettel, Button meg a többiek...hol vannak ezek a Baumgartner Zsoltikához képest?!A négyautós versenyen is behozta a kocsit a negyedik helyre. "Kemény verseny volt, de végül sikerült"
:)
2011.11.28 13:20:53Dusan
@ frontember876
Ez totálisan úgy van, ahogy leírtad, az utolsó szóig!
Hozzá kell tennem, hogy nekem egyszerűen nem szimpatikus a srác, mármint Vettel, mert nem az. De ez az egész nem erről szól. Mások, akik számára talán szintén nem szimpi, elfelejtik kettéválasztani a két dolgot: mármint a szeretem-nem szeretem-et attól, hogy objektívan el kell ismerni, hogy kibaszott zseniális a "gyerek" és le a kalappal előtte, hogy ő valóban marha sokat dolgozik a box-ban, nem pedig playboy-kodni jár a Forma 1-be... PS-generáció??? Én ugyan maholnap 40 éves vagyok és hátulgombolós korom óta követem a futamokat, de azt mondom, hogy ezerszer inkább a PS-, mint az én gyerekkorom Z-generációja!!! Akkor is iszonyat visszatetsző volt számomra, hogy amikor a nevesebb pilóták (Prost, Mansell, Piquet, de talán még Senna is) kiestek a futamon, akkor negyed óra múlva már átöltözve, havaj-dizsi-napszemcsiben léptek le a "melóból", mint a huzat, eszük ágában nem volt megvárni a futam végét, magasról tettek a playboy-ok erre. Vettel mikor lenne képes ilyesmire??? Soha.
És nem szimpi, mert egyszerűen nem, de nem lehet nem elismerni, hogy zseni. Meg azért sem szimpi, mert unalomba fogja fullasztani a F1-et az elkövetkezendő pár évben... :S Van rá egy ötösöm, hogy jövőre még nagyobb lesz a dominanciája, mint idén...
2011.11.28 13:29:51Czet-hal
A legjobb pilóta Bamgaurtner Zsoltika.
Az igaz, hogy nem tehetséges, de nagyon szorgalmas. Amikor gokartozott ott is majdnem a legjobb volt. Na de ha azt mondta apukája, hogy a mai napon 12 órát kell gyakorolni, akkor ezt teljesítette is. Egyedül a tehetség hiányzott, de anélkül meg fabatkát sem ér az egész.
Speciel én sem bírom a Vettelt, na de azt el kell ismerni, hogy kegyetlen jól küldi az autójával. Persze az autó is ott van a szeren, de ha én vezetném, akkor lennének csodák....
2011.11.28 13:40:35Dusan
@ losonczielvtárs
ezzel a kocsival Massa is világbajnok lett volna... (persze csak akkor, ha nincs Vettel, Webber, Hamilton, Button, Alonso, Schumacher, Rosberg, Petrov, Kobayashi, Sutil és di Resta...)
2011.11.28 13:55:40Dusan
@ eFeMeR
pontosan erről van szó, ezt akartam beírni ide azok számára, akik azzal jönnek, hogy csak a jó kocsival nyer, meg bla-bla...
Ezen a 2008-as olasz nagydíjon hová tűnt a kis csoki kedvenc? Alonso? A Ferrarik? A másik McLaren? És még kb. a mezőny többi 80%-a????
Mert valahogy csak győzött(!) az előző évben még Minardi-nak hívott csapat autójával, egy "nullafilléres" költségvetésű csapatnál.
2011.11.28 13:58:35seahawks
maczakb: és minek helyszíni közvetítés a 21. században??
minden információ másodperc pontosan rendelkezésre áll a kommentátornak, nincs semmi oka arra, hogy kimenjenek, csak a saját örömük...
2011.11.28 15:15:39Division
seahawks "minden információ másodperc pontosan rendelkezésre áll a kommentátornak"
A formula1.com-on mindenki számára elérhető alkalmazás kb 1 körrel lemaradva követi az eseményeket.
Tegnap is volt olyan, hogy végig néztünk egy előzést, majd fél perc múlva az okos kommentártor felolvasta azt a sorrendet, amiben még nem történt meg az előbbi előzés...
2011.11.28 15:42:00Autopeti
Könyörgöm már, egyértelműen csapatutasítás volt, amire épp a Senna féle eset megemlítése a nem bizonyítható bizonyíték.
Hogy is történt?
A kvalifikáció után azt vette észre a Red Bull, hogy a két autó az első sorban van és hogy Webbert egy tökéletes rajt után nem is lenne nehéz végre Vettel elé hozni.
Adódott a kérdés, hogy milyen műszaki hibát találjanak ki Vettel autójához. És mivel Interlagosban vagyunk, egyértelmű választás volt Senna hősies küzdelme a váltóval 1991-ben.
Ugye senki sem hiszi azt, hogy egy pilóta verseny közben azon kezd gondolkodni, hogy melyik évben és melyik pilótával történt pont ilyen eset ugyanezen a pályán? (Még ha tudjuk is mennyire emlékezetes volt az az eset Sennával)
Amikor minden egyes kanyarban a fékerőelosztást, a KERS rendszert és egyéb eszközöket kell a pilótának kezelnie, eszébe sem jut pont 1991-re gondolni.
A RB egy kiváló marketinggyár, jól tudták hogy egy váltóhibát úgy a legkönnyebb beadni a közönségnek, ha bedobnak egy akkora halat a tavak közé (Inter-Lagos:), mint Senna nevét és leghősiesebb futamát.
így a brazil közönségnél is egy hatalmas elismerést szereztek. "Azt nézzétek, a mi Ayrtonunk nevére gondol verseny közben is!"
Mindez egy igazán kivételes és jól megválósított színház volt a Red Bulltól, de nem rosszból mondom, jót szórakoztam rajta.
2011.11.28 15:47:48Atarist
Vettel volt az egyeduli aki a pilotak kozul meglatogatta a fejlesztes soran Michelint, hogy milyen gumikra szamitson es beszelgetett az emberekkel, erdekli mi mit csinal az auton es tudni akar mindent ami a teljesitmenyet javithatja a palyan. Lehet hogy nem szimpi, de verprofi es tudja mit csinal, megerdemli azt amit elert, nem csak egy majom akinek a segge ala toltak a technikat.
2011.11.28 16:09:18Bambusz Ceasar
A Webert, és Massat már rég ki kellett volna rúgni!
Szerintem a Vettel is csak azért lett világbajnok, mert jó kocsit adtak alá.
Egyébként szentem egy tök átlagos pilóta.
Váltóhiba szentem nem volt, ez csak azért találták ki, ogy szégyen szemre Weber is tudjon egyet nyerni.
2011.11.28 16:36:20Atarist
Ezt igazabol a csapat tudja mennyire volt szandekos, egy valamit azert figyelembe kell venni. Webber 258, Button 270 ponttal zarta a pontversenyt, szoval a futam elot/kozben 233 es 255 pontjuk volt. Ezt futam kozben csak a gyozelmet ero 25 ponttal es Button nagyon nagy visszaesesevel tudta volna Webber behuzni, de lehet ugy voltak vele meghuzzak a taktikat, mivel elotte mar megallt Hami kocsija is, Alonso is eros volt amig a hatso szarnya be nem tojt (ismet). Szerintem inkabb a VB 2. hely volt a cel.
2011.11.28 19:05:34Alfonz83
Carisma-nak:" Lehet, hogy ügyes Vettel, de még fényévekre van Sennától" - teljesen igazad van, sohasem lesz olyan gátlástalan bunkó, mint Senna volt. Őt biztos nem fogja megpofozni Nigel Mansel egy verseny után sem,mint ahogy Sennával tette!
2011.11.28 20:20:42kasu
Fú, de messziről ugatjuk a F1-et! Személyes szimpátia, ismeret alig, és mondjuk a tutit.
Wettel és a kocsi az első. Mindegy hogy áll a frizurája. Miért nem lehet belenyugodni? Senna meghalt. Sajnos. Akkor ő volt a legjobb, isten adta tehetség, mint most Wettel, meg Hamilton, meg Button. Persze nem lehet mindenki tökéletes és nem jöhet be mindig elsőnek elsőnek, csak ha összejön... A verseny élvezetét ajánlom és valami elképzelést a fejekben, mit jelent egy ilyen autóval menni. Szeressük őket. Ne azért utáljuk, amiért esetleg lehet utálni, vagy mert nem szimpi, hanem szeressük azért, mennyire totálisak ebben a k. nehéz "szakmában".
2011.11.28 20:46:08DerMedve
Kis pontosítás. Massának nem vashiánya van, hanem thalassaemiája... Bocshogyélek.
2011.11.28 21:18:25Shadowbull
"De úgy, hogy nem százezres utánpótlás mezőnyt győz le, mielőtt odakerül, hogy a legjobb 20-ban legyen? "
Mit gondolsz, Vettel hogy kerult oda, ahova? Sot az osszes pilota?
sb
2011.11.28 21:57:25mt-03
ezzel az erovel webber se hallgatott az utasitasokra hisz o is megfutotta a leggyorsabb kort akkor amikor mar szukseg sem volt ra es ra is raszoltak hogy ne csinalja.
vettelrol meg azt mondjak elment az olaj a valtobol. es az utolso 5 kort mar olaj nelkul futotta. nem teljesen ertem hogy a nyomas vagy az olaj. ha az olaj akkor az hova tunt? mert vagy kifolyik vagy eleg, mindketto lathato lenne.
"Az ötödik körtől azt láttuk, hogy a váltóolaj szintje esik,..."
2011.11.28 23:13:59ommm
kasu: "A verseny élvezetét ajánlom és valami elképzelést a fejekben, mit jelent egy ilyen autóval menni."
Köszi, igen, volt szerencsém hozzá.
2011.11.29 06:20:20Stockton12
"...szinte újonc csapatként..." a Force India? Kérem... 2007 év végén alakultak és egy hónap múlva 2012-t írunk. Egy ötéves csapat újonc? A fiatal csapatok között a legidősebb :)