Bevásárló kocsik, figyelem!

2008.01.23. 07:45

Az M1/M7-es autópálya kivezető szakaszánál néz egymással farkasszemet két multinacionális üzletlánc magyar erődje, a Tesco és az Auchan. Kevéssel kijjebb, Törökbálint alatt terpeszkedik egy harmadik monstrum, a Cora. Mindhárom előtt ott a parkoló, más-más forgalmi renddel.

Vegyük előre a tanulságot: ennek a kis cikknek az üzenete, hogy kedves autósok, figyeljenek oda a bevásárlóközpontok parkolóiban is. (Aki eddig is odafigyelt, foglalkozhat mással , a többiek olvassanak tovább!) Ezeken a nagy aszfaltplaccokon sem az erősebb kutyának van elsőbbsége, a KRESZ itt is betartandó, és rutinból sem érdemes vezetni, ugyanis a forgalom szabályozása multinként eltérő. Nézzük csak, mennyire!

Tesco

Kezdjük a Tescóval, a céggel, melynek neve oly' mélyen épült be nyelvünkbe, hogy kiütötte a nejlon szót a szatyor elöl. A budaörsi áruházhoz a főváros felől érkezvén az autópálya fölé húzott körforgalomból gurulhatunk be. Az áruház parkolójára 30 km/h-s sebességkorlátozás vonatkozik, egy övezet-tábla hatálya alatt áll az egész, és ez voltaképpen helyes is.

Mert a kereszteződések szabályozása kissé zavaros. A bevezető főút és az épület homlokzata előtt húzódó, vele párhuzamos út között futnak a parkolóhelyek utcái. Ezeket az épület felé elhagyva kötelező haladási irány tábla zárja, vagyis az áruház homlokzatához érve elvileg csak jobbra szabadna fordulni. Mivel azonban balra behajtani tilos tábla nincs, sokan nem veszik észre ezt a kötelezettséget; nem ritka látvány az egymással szembe kiforduló, bólintva fékező két kocsi. Ilyenkor ráadásul rendszerint még a tilosból érkező autó vezetőjének áll feljebb, hiszen ő a jobbkéz-szabály védelme alá képzeli magát, miután már ráfordult a valójában szemből egyirányú útra.

A másik oldalra, a homlokzattól távolodva elsőbbségadás kötelező-táblák védik a főutat. Itt jellemzően nincs is baj, ezt általában mindenki megérti, bár néhol zavarbaejtően sok macisajt kerül ki a sarokra, össze-vissza forgatva.

Cora

A Cora nem bízta a véletlenre a közlekedést a parkolóban. A homlokzat felé futó belső utcák végén elsőbbségadásra felszólító táblák fogadják a kocsikat, balra kötelező haladási irány-karikák társaságában. Tehát aki az épület előtt gurul, már feltétlen elsőbbséget élvez, hisz még a jobbkéz-szabály is neki dolgozik. Csak a gyalogokra kell vigyáznia.

A parkolótér másik oldalán pedig stop-táblák fogadják azokat, akik már befejezték a vásárlást. Tök jó. De azért egy koccanás-forrást mégis csak tartogat az áruház.
A város (az M0) felől érkezve kétsávos egyirányú út kanyarog hosszan a bevásárlóközpont előtt. De. Ha befordultunk a Cora elé, gyakorlatilag az út vonalvezetését követve már nem egyirányú utcába torkollunk, hanem váltakozó irányú forgalomba kerülünk. Ezt jó lenne itt külön táblával, esetleg intenzívebb felfestéssel jelezni, sokszor látok errefelé jobbra nagyívben, azaz mindjárt a szembesávba kiforduló kocsit.

Auchan

A madaras Tesco, a legrégebbi létesítmény az M1/M7 kivezetőn a takarékosság híve, nem telepített – szerinte – felesleges táblaerdőt a parkolóba. A behajtó forgalmat átvonultatják egy hatalmas tábla mellett, miszerint „ÜGYELJEN A „JOBBKÉZSZABÁLY” BETARTÁSÁRA!”, kiraktak még egy harmincas táblát, egy szintén magyar nyelvű kis kiegészítő táblával, hogyaszongya „A PARKOLÓ EGÉSZ TERÜLETÉN”.

Külföldiek hadd szótározzanak. Vagy fejtsenek képrejtvényt. Van ugyanis még a bejáratnál egy nagy haladási irány-jelző kék tábla is, ami belerajzolt kis egyenrangú kereszteződés-táblákkal figyelmeztet a jobbkezességre. Az Auchan részéről ennyi, tessék, lehet menni vásárolni.

Egy gigaparkolóban sem láttam, illetve éltem át annyi majdnem-koccot, majdnem-gázolást, mint itt, a budaörsi Auchanban. Az áruház épülete előtt a kivezető hosszú főutcában elvileg elsőbbséget kéne adni mindenkinek, aki a parkolóból kifordul, közben a vásárlók oldalról időnként betolnak egy-egy bevásárlókocsit. A középső, kétsávos, egyirányú főutca jobb sávjában mindenkinek elsőbbséget kell adni, míg a bal sávban mindenkivel szemben elsőbbséget élvez, aki besorolt.

A gondoskodási szándék egyetlen jele, hogy a kereszteződésekben az utolsó/első parkolóhely mögé/elé még került egy kis sraffozott, forgalom elől elzárt terület. Így sarokra parkolt furgonok mögül kifordulva se kell röntgenszem annak eldöntésére, jön-e valaki keresztben a főúton.

+1: Ikea

Ön szerint melyik rendszer jobb?

Amilyen jól szervezett a budaörsi svéd bútoráruház eladótere, annyira átgondolt a parkoló közlekedésének megszervezése. Macisajt minden kereszteződésbe, minden alárendelt útról kiforduló jármű elé. A táblák derekára fényvisszaverő csíkokkal dekorált műanyag ütközőbogyókat szereltek. Van külön felfestett gyaloglósáv, hogy a kocsitól a bejáratig és vissza se kelljen úttesten bóklászni a védtelen puhatestűeknek. És ott a forg.el.elz.ter. is a sarkokon. Ha állam lennék, már tenném is kötelezővé a rendszer lemásolását minden megaáruház számára.

Addig is tessék jól odafigyelni bevásárlás előtt, után! Nehogy a 199 forintos virsli ígérete okozta izgalom, vagy a mindössze 159 forintos narancs beszerzése utáni kellemes bódulat elfeledtesse velünk, addig is közlekedünk, addig is figyelnünk kell az útra és másokra, amíg a bevásárlóközpont útvesztőjében kóválygunk, először parkolóhelyet, majd a városba visszavezető utat, a kijáratot keresve!