Eredetvizsga hozomra

2006.09.06. 08:47
0 hozzászólás
Nem mondok új, hírértékű dolgokat, pusztán annyi történt, hogy a saját bőrömön tapasztaltam meg, milyen érdekes dolog is az Úr 2006. esztendejében egy autóvásárlást adminisztráltatni.

Vettem egy autót. Kicsit öreg, kicsit kopott, de az enyém. Illetve dehogyis az enyém: augusztus tizedikén írtuk alá az adásvételi szerződést az ex(?)tulajjal, 14-én mentem volna átíratni, de csak szeptember huszadikára tudott időpontot adni az átíráshoz a lakóhelyemhez legközelebbi okmányiroda. Azt mondták, ez így normális, valami új rendszerük van, ami dadog, eddig még egy tranzakció adminisztrációja sem sikerült rajta. De ne aggódjak, itt ez a nyolcszor nyolc centis, ollóval kivágott, krumplinyomdával is utánozható bélyegzővel lepecsételt fecni. Ha a rendőr firtatja, miért nem írattam át a gépet (15 nap a törvényben meghatározott határidő), csak mutassam neki fel bátran. Corben Dallas, világjegy. De nem ezért írom ezt a kis jegyzetet.

Meg még az is volt, hogy mivel szeptember elsejétől emelkedik az átírási illeték (köbcentinként 15 forint helyett az én esetemben 18), megkérdeztem az okmányirodistát, mi a teendő, ha én a bürokrácia balfaszsága? leterheltsége? alkalmatlansága? miatt nem akarok többet fizetni. Azt mondta, nem tudja, de ne aggódjak.

Nem is aggódtam, míg aztán augusztus 30-án jött egy telefon: ha most bemegyek az irodába, kapok egy csekket a régi díjszabásról, ha befizetem másnapig, nem kell állnom a sarcemelés költségét. Pont ráértem, nem voltam külföldön sem, bementem, befizettem, spóroltam öt és félezer forintot. Kedves Olvasó, ha Önnek is folyamatban lévő átírása van, és eddig nem szólt a kedves adminisztrátor, ráfázott. De még csak nem is ezért írok. Azért írok, mert idén januártól megváltozott az eredetvizsgálat rendszere. Nem új a hír tehát, de én most tapasztaltam először, mit is jelent a gyakorlatban.

pár perc titkos vajákolás után a mester a kezünkbe nyomott egy zöld, oklevélszerű, rendkívül hivatalos külsejű, 30 napig érvényes iratot

Ha veszek egy autót, ugyanúgy el kell mennem egy eredetvizsgáló céghez, mint eddig. A kevésbé érdekes újdonság, hogy a díjat nem az inspektor kezébe számolja az ember (tradicionálisan a vevő), hanem postán kell befizetni egy sárga csekken, mint xxx díjat. Annál érdekesebb az a dolog, ami miatt most itt pötyögöm a betűket.

Ha tavaly ment az autó eredetvizsgára, pár perc titkos vajákolás után a mester a kezünkbe nyomott egy zöld, oklevélszerű, rendkívül hivatalos külsejű, 30 napig érvényes iratot, miszerint szerzeményünk A, B, C, vagy hasonló minősítést kapott, tehát van-e gond a számokkal, papírokkal, vagy sem. Ha volt, akkor a vevő nyilván azt mondta az eladónak, köszöni, nem kéri a kocsit nem adja oda a gyanús jószágért a százezret - egy millát - tíz gurigát. Bár az eredetvizsgáló nem vállalt felelősséget, ha mégis lopott volt a gép, de jól sikerült a nyomok eltüntetése, azért megnyugtató érzés volt egy ilyen bizonyítvány birtokában átadni a vételárat.

majd valahol a vízfejben egy hivatalnok, aki sosem látta az autót, eldönti, A, B, vagy C.

Immár zöld oklevél nincs. Az eredetvizsgáló ad egy igazolást, hogy benyújtott egy kérelmet a Hatóságnak, hogy majd valahol a vízfejben egy hivatalnok, aki sosem látta az autót, eldönti, A, B, vagy C. A minősítést majd az okmányiroda kinyomtatja az átíráskor, vagy postán elküldik a vevőnek. De addig is: lehet kifizetni a vételárat. Aztán majd vagy elkobozzák a kocsit, vagy nem. Vagy visszaadja a régi tulaj a pénzt, vagy nem.

Eddig valami szolgáltatást kaptunk az eredetvizsgáért: megtudtuk, tényleg attól vesszük-e a kocsit, akié. Ez már a múlté. Sikerült úgy bonyolultabbá tenni a rendszert, hogy - legalábbis innen, állampolgároldalról nézve - az értelmét is megszüntették. Gratulálok.

Olvasói hozzászólások

A rendszer védelmében:

Kedves Rácz Tamás!
Érdeklődéssel olvastam cikkedet a totalcar.hu-n az eredetiségvizsgálatról. Szeretnék konkrét tévedéseket kijavítani illetve pontosítani.
Talán a legfontosabb: ma az ellopott járművek legnagyobb részét szétszedve, szétbontva alkatrészekre találhatjuk meg, bontókban, illetve szaküzletekben; ehhez elég kinyitni egy képes hirdetőújságot és világosan látható. Ez ellen a jelenlegi jármű eredetiségvizsgálat nehezen tehet bármit is. Viszont tény: a 90-es évek elejétől a mai napig jelentősen csökkent az ellopott járművek száma, kb. az ötödére.
Ezt talán nem a lopás elleni gyártói fellépésnek köszönhetjük, hiszen ma is bármelyik autót el tudják kötni a szakemberek. A rendőrségi szakcsoportok (pl. Gepárd) sem hiszem, hogy komolyan visszaszorítaná ezt a tevékenységet, sőt az autóvadászok sem sok vizet zavarnak. Ha ugyanis a Gepárd igazán eredményesen működne, nem lehetne újsághirdetés alapján fél vagy negyed autót vásárolni, amelynél kihangsúlyozva szerepel a műszaki vizsga érvényessége és az, hogy az alvázszám (közvetlen környezete) sértetlen. Az autóvadászok leginkább az elhagyott járműveket találják meg eredményesen, ez természetesen a hitelintézeteknek sokszor kedvező.
A lényegre térek: ma az ügyfél, aki eredetiségvizsgálatot végeztet, valóban NEM tudja meg azonnal, a vizsgálat elvégzése után hivatalosan, hogy a jármű körözött-e vagy sem, alvázszáma, motorszáma és rendszáma gyári, eredeti-e vagy sem. Ezt a vizsgáló közölheti ugyan vele, ám írásban csak akkor láthatja viszont, ha besétál egy okmányirodába és elkéri az eredetiségvizsgálat alapján készült határozatot. Ezt a határozatot NEM egy olyan BM-es ügyintéző állítja ki, aki soha nem látta a szóban forgó járművet, hanem egy szoftver. Mégpedig a vizsgáló által felvételezett és bevitt adatok alapján, teljesen real-time és on-line. Nagyon kevésszer van szükség manuális beavatkozásra a határozat kiállításakor. Ezen kevés alkalomkor az ügyet kezelő személyek HOZZÁFÉRNEK a jármű fényképeihez, ezáltal (mint nyomszakértéskor) pontos képet alkothatnak és korrekt határozatot (esetleg végzést) hozhatnak.
Az eredetiségvizsgáló állomások felelősséggel tartoznak a vizsgált járművekért, ez nagyon fontos. Ugyanis MINDEN vizsgáló állomás rendelkezik speciális felelősségbiztosítással.
És végül a legfontosabb: egy eredetiségvizsgálat során nem mondható ki, hogy egy jármű lopott-e vagy sem. Az, hogy az egyedi azonosítók nem gyáriak, esetleg meghamisították őket vagy hogy a jármű körözött, nem jelenti azt, hogy lopott. Ezt csak hatóság (Rendőrség) állíthatja tényszerűen. Ráadásul azt soha nem állította senki, hogy az eredetiségvizsgálat során kiderül az, hogy tényleg attól vesszük-e a kocsit, akié. Azt hiszem, ennek semmi köze egy jármű egyedi azonosítóinak valódiságához.

A rendszer ellen:

Annyit tennék hozzá Rácz Tamás eredetvizsgás cikkéhez - hogy ÉS EZ MÉG NEM MINDEN! Ugyanis az eredetvizsga megtörténte után MAX 14 napig lehet okmányirodából kikérni az eredményt - utána ez az ottani rendszerben zárolásra kerül, és a BM postázza. Emlékeztetőül - az átírásnak 15 napon belül kell megtörténnie....
Amennyiben az eredetvizsga utáni 14+ és vétel utáni 15- napon belül próbáluk (tehát JOGSZERŰEN!!!) átíratni az autót, akkor azt csak akkor lehet, ha bevalljuk, hogy ELVESZTETTÜK az eredményről a papírt - ekkor 2.000 Ft-ért kapunk másolatot - és EZZEL már át lehet iratni a kocsit. Tekintsünk el attól az aprócska dologtól, hogy az ügyintéző folyamatosan látja az eredetvizsga eredményét a számítógépén, akkor sem lehet átírni a kocsit, csak a papír (amit ugyanő nyomtat!) birtokában.Amennyiben megvárjuk az eredetvizsga postázását, akkor természetesen lekéssük a 15 napot, ami büntetést von maga után...