Ürül a falukassza? Vegyünk radart!

2008.02.06. 06:27

A május elsejével életbe léptetni kívánt érdekes közlekedési ötletekről egyszer már megemlékeztem, de a minap újra elém került a téma. A sunyi kormányrendelet ott támadott meg, ahol legkevésbé számítottam rá: otthonomban.

h2 {margin-bottom: 0; font-style: italic; font-weight: normal;}

Én ritkán futok be 70 alatt a falutáblánál, ami személyautóval nem is nagy baj, na de kamionnal...

A 410/2007. (XII. 29.) kormányrendeletben leírtak közül sokszor emlegettük az utóbbi időben a gyorshajtásért kiróható bírságok jelentős megemelését. Nem foglalkoztunk azonban azzal, hogy a rendelet szerint immár nem csak a rendőrség vadászhat a szabálytalankodókra. Hanem gyakorlatilag bárki.

A rendelet ominózus része:

12. § (1) A 2-8. §-ban meghatározott jogszabályi rendelkezések megsértését igazoló képfelvételek készítésére, továbbítására a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 76. §-a alapján a Rendőrség, valamint - az általa kezelt közutakon - a Kkt. 33. § (1) bekezdés és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 63/A. § szerinti közút kezelője - írásba foglalt vállalkozási szerződés alapján - közreműködőt is igénybe vehet.
(2) Közreműködőként olyan jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság és egyéni vállalkozó vehető igénybe, amely
a) rendelkezik:
aa) a gépjárműről és annak hatósági jelzéséről felvételt készítő eszközre vonatkozó követelményekről szóló külön jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelő eszközökkel és a használatukhoz meghatározott feltételekkel, és
ab) az MSZ EN ISO 9001:2001 számú szabvány szerinti vagy ezzel egyenértékű minősítéssel, és
ac) a tevékenységével összefüggésben felelősségbiztosítással, és
ad) az (1) bekezdésben meghatározott szerv által kiadott képfelvétel készítési jogosultsággal, és
b) nem rendelkezik köztartozással, és a tevékenységben személyesen részt vevő alkalmazottai büntetlen előéletűek, és
c) szerepel az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet 2. § 14. vagy 15. pontjában meghatározott jegyzékben, illetve irányadó jegyzékben.
(3) Amennyiben a közreműködő a (2) bekezdésben foglalt feltételeket már nem teljesíti, a továbbiakban nem vehető igénybe közreműködőként.
(4) A 2-8. §-ban meghatározott jogszabályi rendelkezések megsértését igazoló képfelvételek továbbítására vonatkozó részletes feltételek meghatározása érdekében a Rendőrség, valamint a közút kezelője együttműködési megállapodás köt.

Mit is jelent mindez a gyakorlatban?

miből lehetne pénzt csinálni (...)
vegyünk egy traffipaxot

A minap lemondott kicsiny falum, Vértesboglár polgármestere. Választottunk is újat, aki hivatala elfoglalása után pár héttel tartott egy lakossági fórumot, vagyis meghívta a falu népét a kultúrba’, hogy beszélgessünk egy jót. Például az iskoláról, amit az önkormányzat már most alig bír fenntartani, és ötletek kellenének, hogyan lehetne segíteni rajta, prózaibban: miből lehetne pénzt csinálni. Ha jól emlékszem, a harmadik ötlet volt, hogy vegyünk egy traffipaxot.

Ennek szükségességét nálunk jól meg is lehetne indokolni. A főút, ahol tavasztól télig kétpercenként húz el egy negyventonnás kamion, a falu mindkét végén befelé lejt. Az egyik irányból 30-as, a másikból 40-es tábla fogadja a beesőket. Én ritkán futok be 70 alatt a falutáblánál, ami személyautóval nem is nagy baj, na de kamionnal... Főleg, hogy az út két oldalán a következő műintézmények találhatók: óvoda, kocsma, bolt, orvosi rendelő, zöldséges, megint kocsma, iskola, templom, buszmegálló, kocsma. Egész nap, és az éjszaka jelentős részében is folyamatos a gyalogosforgalom keresztül-kasul az úttesten. Gyerekek, öregasszonyok, részegek, babakocsis anyukák.

megint nem a probléma gyökeréhez nyúl, hanem korlátozással, tiltással operál

És én mégis azt mondom, rossz a rendelet, rossz a szabályozási szándék. Mert megint nem a probléma gyökeréhez nyúl, hanem korlátozással, tiltással operál, és még el is hiszik az emberek, hogy ez nekik jó. Mi is a probléma valójában?

Hogy kevés a pénz az állam, az önkormányzatok kasszájában, mondhatnánk, de ez rossz válasz. A probléma, hogy balesetek történnek. A traffipax csak ennek megakadályozására lehet eszköz, nem pénzbehajtásra, ez egyszerűen felháborító, helytelen, erkölcstelen, és fúj. Viszont van még egy probléma, amit érint a traffi-kérdés.

inkább büntetünk
és tovább lassítunk

Hogy irgalmatlan szarul szervezett a közlekedésünk. Van egy nagyon drága autópálya-hálózatunk. Van egy már most agyonlassított főút-hálózatunk. (Már a sírás kerülget, valahányszor munkába, vagy hazafelé gurulva látom, hogy egy újabb közlekedési lámpa, gyalogátkelő, körforgalom kerül az egyes főútra: egyszámjegyű főutat blokkolni egyre több és több helyen, elképesztő.) És nem használjuk a létező megoldásokat a forgalom gyorsításra, inkább büntetünk és tovább lassítunk.

Alig látni a gyalogosokat óvó korlátokat, felüljárókat a lakott területen átfutó főutak mellett, felett. Kábé hetente ütnek el valami kerekesszatyros nénit, aki tilosban szaladgált át az Üllői úton, pedig egy jó korláttal ennek elejét lehetne venni. Minden csipszar gyári bekötőút-kereszteződés előtt – és ilyenből egyre több van – 60-as, 40-es tábla lassítja a főút forgalmát, ahelyett, hogy a kivitelezőt rákényszerítenék felüljárók kiépítésére. Magyarországon az M1-M7 közös szakaszán, a Tesco előtti objektumot kivéve ismeretlen a főút alatt, vagy felett kiépített körforgalom. A lámpákat legtöbbször programozzák, alig látni indukciós kapcsolós, vagy súlyérzékelős villanyrendőrt a tinglitangli kis üzemi utak bekötésénél.

Aztán ha mindezzel végeztünk (...)
nem bánom,
jöhet a sok-sok traffi

És a szabályozással is kéne játszani. Például túl hamar ér véget Pest körül az autópályák ingyenes szakasza: ha az M1-est, M3-ast, M7-es ingyen részét egy-egy kapuval kijjebb tolnák, a reggel és délután borzalmasan zsúfolt párhuzamos főutak fellélegezhetnének, mert a törökbálinti, gödöllői, érdi ingázó forgalom jó része a széles gyorsforgalmi útra kerülhetne. El lehetne terelni a Balaton és a Velencei tó déli partján az üdülőfalvakban futó, hosszú kilométereken át 40-re korlátozott 7-es főút forgalmát a sztrádákra, azaz ezeket a szakaszokat is ingyenessé kellene tenni.

És ki kéne ásni egy csomó értelmetlen táblát.

Aztán ha mindezzel végeztünk, meglódult a forgalom, a gyorshajtás nem szükségszerűség lesz, hanem veszélyes májerkodás, nem bánom, jöhet a sok-sok traffi. De előtte – ez csak népnyúzás. Bevonni az önkormányzatokat, gazdasági társaságokat is a sarcolásba pedig kifejezetten gusztustalan dolog, megosztja a népet, viszályt szít és békétlenséget kelt. Divide et impera, ugye.