A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » 126 (1972-2000)

126 650 4v 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Feln?ttinkubátor...

Szöveges ítélet

Valami hihetetlen köd ereszkedett a szememre mikor megvettem! Életem nagy baklövése volt több szempontból is, de akkor ár-érték aránya miatt jó vételnek t?nt. Értékelés helyett beszúrnék egy, a Neten fellelt, ismeretlen szerz?t?l származó "rövidke" szösszenetet, azt hiszem minden elhangzik ebben amit el mondanék róla.

"Amit a Polski Fiat 126-ról feltétlenül tudni kell!"

Az általad vett -esetleg lopott- gépjárm? a szocialista ipar csúcsterméke, de ezért kérlek, ne keseredj el! Még miel?tt önkezeddel nyúlnál a konnektorba, elárulok néhány közhasznú információt err?l az autóról.

A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve. Alakjára jellemz? az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem hasonlít a korszer?, kedvez? légellenállású nyugati modellekre. E hátrány kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle extrákkal. Az egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van. Ez a kerék (mivel a kerék általában kerek és ett?l a Polski Fiat 126 kerekei sem térnek el lényegesen, ezért a kerék részletesebb ismertetését?l most eltekintenék). A másik fontos extra a karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben is lefest. Jellemz? párosítások: piros-rozsda; sárga-rozsda; fehér-rozsda. A harmadik fontos extra a motor, amely a gépjárm? hátsó részében foglalja el majdnem a teljes autót.

Most ismerkedjünk meg közelebbr?l is a gépjárm?vel! Miután felismertük, hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás kényes m?veletére. Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit hátunkra véve hátizsákként használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs, keressünk egy kis lyukat az autó jobb oldalán. Miután kinyitottuk a tanksapkát és ott nem tudtunk beszállni, keressünk egy másik lyukat kissé el?rébb... Hurrá! Ez az! Most nyissuk ki az ajtót és üljünk be! Figyelem: ha történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni fogja a sebességváltó, de ha kb. 120cm szélesek vagyunk, szórjuk ki az els? üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk ki az autó jobb oldalán, és a lábunk között váltsunk sebességet!

De talán térjünk vissza a beszálláshoz: A gépjárm? egy értelmiségi, csont és b?r családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük a kosárlabdapalánkot, és be akarunk szállni, el?tte feltétlenül keressünk fel egy biztosító irodát!

Ha sikeresen beszálltunk a bal els? ülésre, a következ?kre kell figyelni:
• amibe a fejünket vertük, az a tet?
• amibe a térdünket vertük, az a kormány
• az oldalunkat nyomó sebességváltóról már szóltunk

Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a lábunk a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál található, úgy mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz és fék szónak hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot dugjuk a kormány -amibe a térdünket vertük- oldalán lev? lyukba, amely felt?n?en hasonlít az ajtón ill. a tanksapkán lev? lyukhoz. /Ha egy nagy kulcstartó miatt a kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni, azonnal szálljunk ki és tegyük vissza a levett tanksapkát a helyére!!!/

Most fordítsuk el a kulcsot! Meglep? csendet fogunk hallani... Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz, hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés mellett! Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk meg a bal oldali kicsit, aztán lep?djünk meg! Megint nem történt semmi. Persze, mert a szívatót húztuk meg. A kis Polski ugyanis szívatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart is. Gyengébb idegzet? autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és messzire szaladnak, aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli szanatóriumban. Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben beindul az autó. Rosszabb esetben felrobban.

Tegyük fel, hogy beindul! Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a másikig dobálja, még nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk, a hang egy Forma-1-es autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk alatt a 24 lóer? tombolását. Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót ellátta kipörgésgátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszer?séggel csak 24 lóer?nek nevez. Így az autónk átlagos útviszonyok mellett sem koptatja indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk fékpróbát! Attól nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvéd?n keresztül, de azért tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását. Ha ilyenkor kiabálást hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a gyalogost a kocsi alól!

Megfigyel?k szerint kétféle gyalogos létezik: gyors és halott. De mivel a halott gyalogos a legritkább esetben kiabál, valamint a gyors gyalogos csak a legritkább esetben kerül kocsi alá, ezért levonhatjuk a következtetést, hogy az autónk olyan gyors, hogy nincs az a gyors gyalogos, aki el tudna menekülni el?lünk.

Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól: ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk lesz, így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról szagoljuk az ibolyát.) A gépjárm? állórajttal - nagy gázadás, hirtelen kuplungkiengedés - állva marad. (LÁSD HIBALISTA!) Ezért mindig menetközben rajtoljunk! Ha esetleg mégis sikerül az állórajt és ett?l a mellettünk álló autónak lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra, hogy rossz autóba szálltunk be!

A kis Polski nev? egyszer? gép használata:

Ismerkedjünk meg közelebbr?l a kocsi bels? terével. Már tudjuk, hol van a kormány, a szivató és az indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában sebességváltásra használják, ritkábban különböz? szexuális hajlamok levezet? eszközeként. Mi most csak az els? esettel foglalkozunk, mivel a másik eset nagyfokú autodidaktizmust követel. Induljunk el az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó! Most miután levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a tet?kárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer.

Ha most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a kuplungot. (Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki el?z?leg ki tudta rángatni a lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.) A gázadás növelésével fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!

... Most szálljunk ki és tegyünk az el?ttünk álló autó szélvéd?jére betétlapot! Ezúttal körültekint?bben járjunk el! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy gyorsulástól létrejöv? légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti már most. Ha sikerült -ezek után végre- elindulnunk, megtettük az els? lépést a felé, hogy szilaj paripánkat /kis Polski/ a magunk uralma alá hajtsuk.

Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az ablakaink. Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes sebességi fokozat az egyes alatt van. (Aki most szétszedte a sebességváltót vagy a kocsi alá nézett a kettes sebességi fokozatot az egyes alatt keresve, sürg?sen küldje vissza a nyalókát!) Találjuk meg a harmadikat és a negyediket. Ha igaz, most kb. 80-al robogunk az utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs mellett az árokban). Semmi baj, olvassunk tovább!

A Polski Fiat 126 végsebességét empirikus képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek. Épp ezért ne próbáljuk ki! (E kézikönyv írója saját gépjárm?vén megpróbálta túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és tanulságul közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a csomagtartó fedele, kb. 110-nél vett érzékeny búcsút t?lem a homlokfal és a visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörl?, miközben egy szélvéd?re ken?dött hangyászsünt próbáltam eltávolítani vele. 147 km/h sebességnél törtek ki az ablakok és tépte le a kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a fülem mellett egy laprugóköteg és 180-nál esett le a jobb hátsó kerekem.

Általában ilyenkor gondol arra el?ször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam a gondolatot tett követte: ráléptem a fékre. Ett?l kormánnyal a kezemben berepültem az út mellett békésen legelész? bárányok közé."

Álljunk meg most mi is... A fékezés m?velete: eltér?en a korszer?tlen kisautóktól a kis Polski kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer kell rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervez?k a fékpedált magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem tudjuk közvetlenül átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról el?ször fel kell emelni függ?leges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni tudjunk.

Ennek el?nyei:
• E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni akarunk-e vagy csak testmozgást óhajtunk végezni.
• Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és szinte rázuhan a fékre, amit?l hatásosabban tudunk fékezni (A kellemetlenségek elkerülése végett e m?velet után kezünkkel töröljük le a szélvéd?be vert orrunk által okozott vérfoltokat!) Miután megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az er?gépünkben. A kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb oldalt pedig egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a ványhoz nincs semmi köze).

A bal oldali karok (nyúlványok):
alsó - világításvezérl? kar, fels? - indexkapcsoló kar, király-, ász -

A jobb oldali kar: ablaktörl?. Nevéhez h?en ablakot lehet törölni vele, de jól használható még fés?nek, böllérkésnek, cip?re tapadt szennyez?dések levakarásához, nehézfej? idegenek tartós ütlegeléséhez, valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos szélvéd?re tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)

Külön figyelmet érdemel a belülr?l állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy állíthatunk, hogy letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a tükröt kényelmesen elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba.

A Polski Fiat 126 gyermekbetegségei:

1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb.
2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:

a. Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekség? bukkanó, esetleg a bukkanó teljes hiánya.
b.A bukkanó után a bent ül?k számának megfelel?en kerek púpok válnak láthatóvá a tet?n. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is látható lesz, akkor valószín?leg kutya is tartózkodott az autóban.

3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal a tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérb?l is be tudunk nyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak van a világon a legnagyobb keszty?tartója.

4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóer? miatt kitör az autó hátulja. Ilyenkor általában a
kocsi eleje viszont betör(ik).

5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul el?, hogy gyorsan kell tekernünk a kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ül? utasunk arca nyolc napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen esetben el?z?leg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe ment?ládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már gyárilag bent lógnak a bukósisakok.)

Összegzés:

A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert egyaránt m?ködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban kiválóan tud parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett ablakokkal ne hagyjuk magára, mert postaládának nézik és beledobálják a leveleket!

Hibalista

- - Vezérm?lánc szakadás, a szelepek kisebb fokú átrendez?dése után (be lehetet látni a blokkba!) egy használt motor beszerzése :(
- - Akkumulátor (még dinamós volt a drága, meg is ölte a 2 éves akksit)
- - Állandó gyújtás gondok (megszakító)
- - Hátsó tengely meneszt?tárcsa (egy "legényesebb" indulás után a tárcsa egyszer?en szétszakadt!)
- Más hirtelen nem jut eszembe, az id? megszépít mindent úgy látszik! Sok egyéb apró bosszantó hiba....

Ide hordtam szervizbe

Veszprém, Csap u.

Értékelése: 7

Másik szerelő értékelése

Sanyi bácsi, Bak

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 1987
Kényelem (3) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (2) Km vásárláskor 67000
Megbízhatóság (4) Vezetett km 23000
Szerviztapasztalat (3) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? BMW 316 (´77) Következő autója? Ford Fusion 1.4 TDCI
Ennyire szerette (5) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (3.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat 126 1972

További ítéletek (123 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)