A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lincoln » Mark Viii (1993-1998)

Mark Viii - 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Amerikai álom

Szöveges ítélet

2004 késő őszén, kb. 10 éves korában vettem ezt a szépséget. Olyan sokat lehetne írni erről az autóról, hogy nem is tudom mivel kezdjem. Ez egy több mint 5 méteres sport kupé, amerikai módra. Minden földi jóval felszerelve, erős V8-as motorral. A karosszéria formája talán több is mint formabontó, a kortárs amerikai autókhoz viszonyítva. Semmi él, vagy szöglet, csak gömbölyű lemezek és ívek mindenhol. Kegyetlen gonosz frontrész, résnyire húzott keskeny fényszórókkal, előreugró alsóálkapocs szerű lökhárítóval. Profilból, van akit az Alien fílmek címszereplőjére emlékeztet. Igazi országúti ragadozó. Hátulról nem kevésbé extravagáns a megjelenés. Az autó komplett hátulján végigfutó lámpasor az újabb Ford Scorpio-éhoz hasonlít. Összesen 10!!! izzó fénye alkotja a zárófényt. A csomagtértetőn ugyan-úgy megtaláljuk a pótkerék tartót imitáló domborítást, mint az összes korábbi Mark-on, az 1939-es őstől kezdve.

Az utastér szintén különleges. Az első két ülést szinte körbeöleli a műszerfal és a széles, magas kardánalagút. Itt szó sincs a külső méretek alapján képzelt tágas helynek. Cockpit fíling a javából. A középkonzol is a vezető felé fordul, ami szintén fokozza a pilótafülke érzést. Annak ellenére, hogy csak két ajtó van, hátra sem nehéz beszállni, hála az óriási ajtónyílásnak és a háttámla előredöntésekor automatikusan előre csúszó üléseknek. Két ember hátul is kényelmesen el tud helyezkedni a szürke bőrüléseken.

Természetesen a felszereltség egy amerikai luxus kupéhoz méltó. A Lincoln hagyományaihoz híven szintszabályzós légrugók vannak elől-hátul, ennek ellenére a keresztirányú útbordákat, nagyobb útegyenetlenségeket rosszul tűri a futómű. Tompa dübörgés és itt-ott nyiszorgó műanyag elemek jelzik a magyar utak állapotát, a 13 évnyi használat és a közel 160 ezer lefutott kilométer nem múlt el nyomtalanul az autón. Ennek ellenére a futómű szilentjei, gömbcsuklói még mindig jó egészségnek örvendenek, ami azt jelenti, hogy jól bírják a megpróbáltatásokat. (Megj.: az első kitámasztók szilentjeit már cserélni kell majd) Sima, kicsit hullámos úton viszont átadhatjuk magunkat az országúti hajókázás örömeinek, mert az apró útegyenetlenségeket teljesen kivasalja a futómű és sem vibráció, sem zaj nem sok jut az utastérbe.

Az autó kényelmi felszereltsége még ma is megállja a helyét. Csak felsorolásszerűen: memóriás, elektromos ülésmozgatás. A deréktámaszt egy kis kompresszor fujja keményebbre. Digitális klíma. 8 hangszórós JBL audió rendszer, ami rendelhető volt CD tárral is, de az enyémben gyárilag csak kazettás fejegység volt. Gyári riasztó, indításgátló és természetesen távirányítós központi zár. A csomagtértető is nyitható a távirányítóval. Fedélzeti kompjúter, ami méri a pillanatnyi és átlagfogyasztást, az elfogyasztott és még a tankban lévő üzemanyag mennyiségét és a vele megtehető utat. Tartalmaz egy öndiagnosztikai rendszer, ami folyamatosan felügyel egy csomó dolgot, de kérésre le is futtatja a tesztet. Ebben a különböző folyadékok szintje, a vízhőfok, az olaj elhasználódásának %-os értéke, az ajtók állapota (nincs-e nyitva), aksi feszültség, izzók állapota, légrugó rendszer állapota meg hasonló dolgok kerülnek kijelzésre. Van benne digitális iránytű, ami jópofa dolog, de sok értelmét nem találtam, talán egy Párizs-Dakaron hasznos lenne. 8-)) Alkonyérzékelős fényszórók, elektro-kromatikus (fényre sötétedő) visszapillantó tükrök. Természetesen az ablakok, a napfénytető, a tükrök, az antenna elektromosan mozgatható. Biztonsági felszerelések terén van némi elmaradás, de 2 légzsák, ABS, kipörgésgátló azért van az autóban.
Mindebben az a szép, hogy néhány apróságtól eltekintve szinte mindent alapáron beleraktak a járgányba, amelynek ára 1993-ban 40000 dollár körül volt, ami kb. 8 millió Ft-nak felel meg most.

De ami a lényeg: a MOTOR! A motor egy 4600 ccm-es (281 cui) V8-as Ford Modular Engine. Ezt a motorcsaládot 1991 óta használják a Ford különböző járműveiben. 1993-ban, a Mark VIII-ban mutatták be ennek a motornak teljesen könnyűfémből készült, 4 szelepes hengerfejjel ellátott változatát. Ezt a motort rakták 1996-tól a Cobra Mustang-okba is. A motor különlegessége a változtatható szívócsőhossz vezérlés. Minden hengerhez 2 db, eltérő hosszúságú szívócső megy, amelyeket kis pillangószelepekkel nyit-zár igény szerint a motorvezérlés.

Ez a motor nem a klasszikus, hosszú löketű amcsi erőművek sorát gazdagítja, hanem az Európában divatos köbös égéstérrel rendelkezik. Ebből eredően alacsony fordulaton nem olyan nyomatékos, és elég magas fordulaton adja le a max. teljesítményét. 2000 alatt nem sokat mutat, de 3000-től nagyon jól megindul, és a hangja is megjön. Egészen 6000-ig pörgethető, de a teljesítmény-maximum 5500-nál van. A paraméterei: 280 LE/5500 rpm és 390 Nm/4500 rpm. Ezzel a potenciállal kellemesen lehet mozgatni az 1700 kg súlyú autót. A gyorsulás 7-8 sec körül van 100-ra. 2000-es fordulaton 120 km/h-val, 3000-nél 180 km/h sebességgel tudunk haladni. A végsebességet 220 km/h-ban korlátozza az elektronika. A motor egy elektronikusan vezérelt 4 fokozatú automata váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, így nem jelent gondot, ha valaki kilinccsel előre akar kanyarodni. A hengerenkénti injektoroknak és az okos motorvezérlő elektronikának köszönhetően a fogyasztás sem vészes. Átlagban ki lehet jönni 12-13 literből, de tartós országúti ill. autópálya menetben elérhető a 10 liter/100 km átlag is. Állatkodva, persze meg lehet itatni a ménessel 15-20 litert is, de ehhez erősen forszírozott tempóban kell hajtani a vasat.

Update:
Olvastam a márkatárs véleményét a típusról. Szerencsére nem tudom osztani a véleményét, de nem is vitatom a tapasztalatait. Magyarországon nagyon sok kókányolt idősebb autó van, amit "ügyes" kezű ezermesterek megpróbáltak "megjavítani". Általában tudás és tapasztalat nélkül. Ezért nagyon be lehet fürdeni egy rossz előéletű darabbal.
A Lincoln-ban (is) használt Ford automata váltó valóban nem tartozik a legjobban sikerült konstrukciók közé, de annyi pénzből amit a márkatárs ráköltött egy nagyon erős és megbízható váltót lehet építeni belőle. Persze tudni kell, hogy kihez érdemes vinni, aki ért is hozzá és nem csak a pénzt kéri el.
Az, hogy mennyire megbízható egy autó, az nagyrészt a tulajdonoson múlik, főleg ha 10 évnél idősebb verdákról beszélünk. Sok olyan hiba van, amit ha idejében kijavít az ember, akkor kis idő és anyagi ráfordítással megúszható a dolog. Persze, ha valaki csak a benzint önti az autóba, akkor csodálkozik, ha gyakran kell hívni a trélert.
Nekem több mint 2 éve van meg a Mark VIII és még egyszer sem hagyott cserben, pedig 13 éves lesz rövidesen. Bármikor el merek vele indulni hosszabb útra is.

Hibalista

- Először a súlyosabb problémákat írom le:
- 1-2 váltásért felelős nyomástároló rugója eltört az automata váltóban. Ismert konstrukciós hiba. Anyagköltség kb. 20000 Ft, de ebben benne volt az újratervezett dugattyú, 2 rugó és az újratervezett 2-3 nyomástároló dugattyú is. A javítás leírás alapján házilag elvégezhető!!!
-
- Automata váltó nívópálcájának gumi tömítése eresztett, ezért rendszeresen maga alá pisilt. Mezei, 90 Ft-os O-gyűrűt kellett kicserélni. Házilag megoldható, de akna kell hozzá, mert le kell venni a kipufogót.
-
- Két első féktárcsa, ill. fékbetét csere. Sajnos valamelyik előző tulajnál a fékbetét alaplemeze belemart a tárcsába, ezért kellett cserélni. Fékbetéteket az autóval kaptam, 2 féktárcsa 36000 Ft volt. Magam cseréltem.
-
- Gázállás jeladó beszart, ezért 2000 RPM volt az alapjárat. Amíg nem jött meg az új (10 nap, 12000 Ft), addig kivettem a rosszat és úgy használtam az autót. Érdekes módon teljesen jól használható volt így is a verda. Alapjárat normális volt, csak a kick-down funkció nem működött rendesen érzésem szerint, meg világított a check engine lámpa.
-
- Generátor töltésszabályzója elromlott. 70km-ről jöttem haza töltés nélkül. Az Isteni gondviselésnek hála éppen a garázsig vitt el az autó. A töltésszabályzó csere 15000 Ft-ba került.
-
- Apróbb, nem kritikus hibák, esztétikai jellegű hibák:
- Szokásos dolgokat cseréltem a vásárlás után. Szűrők, olajak, gyertya kábelek, bordásszíj és feszítő görgő, ablaktörlő lapátok, stb. Összesen kb. 90000 Ft-ot költöttem ezekre.
-
- Mivel vásárláskor voltak hiányosságok, amelyek engem zavartak, folyamatosan vásároltam ezt-azt az autóhoz. Csak felsorolásképen: elektromos antenna (korábban elromolhatott és kicserélték egy manuálisra), klima szabályzó egység (működött, de a rossz tervezés miatt a gombok kezdtek szétmállani), fényszóró (az egyiket korábban kicserélték újra, és zavart, hogy nem egyforma a két foncsor színe), tetőkárpit (a ragasztás elengedte, ami tipikus az amcsi autóknál), hátsó lámpák (EU szabványra átalakított volt az autón, vettem hozzá original pirosat), műanyag kárpit elemek (rögzítő fülek itt-ott hiányoztak a korábbi szerelések eredményeként), kapcsolók (legyen tartalék), apró bizbaszok. Ezekre a cuccokra kb. 100000 Ft ment el, de mint mondtam, nem lett volna muszáj cserélni mindent, csak nekem az a heppem, hogy legyen tökéletes az autó. Ezek jobbára bontott alkatrészek voltak, nem az új árukon vettem természetesen.
-
- Alkatrész beszerzéskor érdemes a magán inportra támaszkodni, mert a hazai alkatrészkereskedőknél nem ritka az 1000 Ft/dollár árfolyamon számolt alkatrész ár sem! Szerencsére interneten szinte minden megvásárolható a tengeren túli on-line alkatrész kereskedésekben, használt cuccok után pedig az eBay-on érdemes nézelődni.
-
- Update:
- 2006-ban kicseréltem az első futóműben 4 szilentet és két gömbfejet a kormányösszekötő végén valamint a sebesség jeladó szenzort, ami az autó megvételétől kezdve rosszalkodott. Összesen 65000 Ft-ba kerültek a cuccok. Ezen kívül csak olajra és szűrőre költöttem egész évben.

Ide hordtam szervizbe

Magam csináltam eddig mindent, max. segített pár ismerős, aknával, szerszámmal. Kivéve a generátor javítást, azt szakember csinálta.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1993
Kényelem (9) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 132000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 23000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 12 l
Előző autója? Lantra 2.0 GLS Wagon Következő autója? Jó ez nagyon, nem akarom lecserélni.
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lincoln Mark Viii 1993

További ítéletek (4 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)