A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Punto Classic (1999)

Punto Classic 1,2 8V alap kivitel 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

A befékezett sárga ékecske, Puntosz

Szöveges ítélet

Sziasztok!

A gépkocsi egy 2004 év végi Punto, 3-ajtós, halmozottan hátrányos motorral felszerelve. Ez lenne az 1.2-es 8-szelepes „erőforrás”…

A kocsinak több aspektusáról is írnék. Először is a megbízhatóság, ami ugye egy olasz autónál kérdéses a hiedelem szerint. Hát, kövezzetek meg, de ez teljesen jól működik. Itt tehát egy nagy 5-ös az érdemjegy. Egy baj volt csak vele, de az a „humán erőforrás” (lásd még a „büdös szakszervíz” bekezdést) miatt történt. Erről később.

Kinézet:

A verda szép Abarth sárga, vagyis a leginkább sportos színben pompázik. Nagyon dögös, bár a rovarokat vonzza. Szerencsére nem csak a rovarokat, a nőnemű versenyzők is nézegetnek, mert nagyon kis csinos a gép. Nincs rajta semmi ültetés vagy atom kályhacső, de a határozott ék alak, a szépen finoman zöldített ablakok és a gyári könnyűfém felnik nagyon feldobják a megjelenését. Volt már rá példa, hogy egy szintén sárga Sportingból fülig éri vigyorral integetett át egy leányzó és mutatta, hogy királyok vagyunk. Barátnőm nem győzött csodálkozni, de aztán ő is elkezdett örvendezni.

Még egy fontos dolog, ami részletnek tűnik, de nem az. A tükörbe nézve az emelkedő övvonal atom jól néz ki, öröm nézegetni. Nagyon jó karaktert ad a gépnek. Álló helyzetben is megy, nagyon eltalálták a formáját.

Belső, kényelem:

Az autó 3-ajtós, tehát a ki- és beszállás első hallásra nehézkesnek tűnik. Ennek két része van. Ha szűk a hely, akkor a nagyobb ajtók miatt a vékony dongájúak előnyben vannak. Hátra tök egyszerű beszállni, mert például az Opel Corsa idióta megoldásával szemben itt az ülés előre is csúszik, nem csak a háttámla hajtható le. Szerintem kihozták a lehetőségekből a maximumot, én is be tudok szállni hátra. 192 cm magas vagyok, 92 kg tömegű germán jellegű humanoid, a Wassner-ősöknek megfelelő csontozattal és hordós felső testtel. Ezt most így nehéz lehet elképzelni, de képzeljetek el egy svéd/germán kinézetű nagy darab jóembert.
Ha elöl ülök (sanszos, mert most még csak én vezetem), akkor tök kényelmesen elférek. Fejtér elégséges, vállban sem szorít (VW Polo borzalmas volt ebből a szempontból, mindenhol szorított), a lábaim elférnek és még mögém is befér egy 170-180 centis egyén. A jobb egyben is jó a helyzet. Barátnőm mindig onnan figyel, mert még nincs meg a jogsija. Ő szereti kinyújtani a lábát vagy felteszi őket a műszerfalra. Jól elfér, a céges Focus számára kicsi, mert nagyon körbeveszi a sok konzol és nincs ilyen térérzete. Fura, de jobban érzi magát a Puntoszban. Ha viszünk valakit, akkor hátra szokott ülni, kényelmesen elvan ott is. Vannak pakolási lehetőségek, ez is rendben van. Az autós újságírók mániája, hogy tapogatják azokat az elemeket (ajtókárpit, műszerfal, oszlopok, tető), amiket normális ember (én kérek elnézést) soha nem fog meg. Hát, a műanyag kopog, a kárpit sima kárpit, de hát ez egy kis pici alsó kategóriás gépkocsi, mit akarunk már? Nem nyiszog, nem zörög, a műszerfalhoz pedig soha nem érek hozzá. Nem hiszem, hogy egy S-Klasse tulaj úgy ül be a kocsiba, hogy végigsimítja a műszerfalat és felsóhajt, hogy bizony megérte 1.560.980 HUF felárért az emelt szintű bőrözést megrendelni, mert ennek a tapintási is erekciót okoz. Ismét én kérek elnézést :-)

Tehát a kényelem számomra szintén 5-ös a kategóriához mérten.

Ventilláció, szellőztetés:

Fontos szempont, nem lehet elhanyagolni. Télen elég hamar megjön a fűtés, ami fontos. Törökbálintról indulunk vele, általában viszem be idegenvezetni a városba. A sztrádára felérve már fűt is. Mivel igazából középen van rendes beömlő, ezért a bal kezem néha fázni szokott. Ehhez hozzátartozik az is, hogy leginkább lábra és szélvédőre nyomom a levegőt. És az is, hogy a Focusban sem jobb a helyzet. Valószínűleg még néhány kategóriát kellene felfelé lépni, hogy a hőkomfort tökéletes legyen. Nyáron viszont nagyon jó a helyzet. Van klíma, de barátnőm nem bírja igazán, ezért a hátsó billenthető ablakokat szoktam kinyitni. Ez telitalálat, mert a kocsi mögötti nyomáscsökkenést kihasználva kihúzza a gépből a levegőt, huzat nélkül. Ráadásul a kutyafülünk is szeret ott kifelé szaggintani, ha visszük valahova. Itt esőben sem jön be a víz, nagyon pozátív. 5-ös kategóriához képest.

Vezetési dinamika:

Mivel olasz autó, ezért élvezetes vezetni természetesen, mert Cuore Sportivo kötelez. De azért a motortól nem lehet sokat várni. Cserébe a kocsi tömege üresen 850 kg, tehát eléggé ugrik. Főleg városban lehetne vele cikázni, ha ez nem lenne veszélyes. De ha elkap a gépszíj vagy valaki olyan köcsög, hogy lehúzzák a redőnyt nálam is és le kell rendezni az illetőt, akkor a kocsi jó partner ebben. Városban megszökni nem lehet, úgyis megfog az első lámpa és akkor az illetőnek reszeltek.
Sztráda tempónál nem egy „igazságosztó”, normálisan 90-100 km/h között szoktunk vele haladni, szigorúan külső sávban. De tud menni állítólag 160-al is, én maximum 140-et mentem, de akkor már a szél mozgatja és nagyon hangos. Be kell látni, hogy ez egy alacsony kategóriás kis motorral felszerelt gépkocsi és ennek megfelelően kell közlekedni. Az értelmes utazási sebesség hosszabb távon (50 km+) szerintem 110 km/h. kész, ha többel akar valaki menni, akkor vegyen nagyobb autót. Huzamos 150 km/h-hoz szerintem E-Klasse vagy A6-os kell legalább és tempomat. Valamint normális autópálya (nem két nyomorult sáv tele idiótákkal), megfelelő közlekedési morállal --> Németország például.

Fogyasztás:

Vannak harkályos kollégáim, akik a dízeleket imádják. Ha üzleti úton vagyok és bérautót lehet használni, akkor én is ilyet kérek, mert jó a nyomaték és a rákkeltő füstölés. De saját használatra sajnos túl drága itthon. A fogyasztással pedig kábé 100e km után tudnék előnyt kovácsolni. Ennyit nem megyek, így marad az ósdi benzines technika. Hát, ezzel a beragadt fékes géppel sikerült sok rövid úttal és városba behajtással 6.5 litert fogyasztani átlagban. De egy Székesfehérvári úttal és sok várossal (kevés dugó mondjuk) már volt 6.05 is. Most fogom az első futást lemérni nemsokára nem beragadt fékkel is. Minimum fél liter javulást várok.

Fordulékonyság, parkolás:

Városban, ahova a gépet tervezték szerintem megfelelő. Ha ezt nem tudja valaki beparkolni, akkor súlyos hiányosságok vannak a rutinvizsga óta. Jól fordul, rövid, pici, tehát ha egy Smart befér és még maradt egy kicsi hely, akkor ez is befér. Ha 20 cm-el hosszabb a hely, mint a kocsi, akkor be lehet szorítani. A színe miatt ráadásul nem kell keresgélni, csak úgy kivirít a tömegből. Ez főleg a nagy bevásárló központok parkolójában hasznos.

Pedálok, váltó, kezelő szervek:

A pedálok talján férfi és női lábra méretezettek. Nekem 46-os lábam van, ügyesen kell pozícionálni, mert le tudok nyomni egy talppal két pedált is. Megszoktam és nem gond. A váltó nagyon pontos, egyedül az ötödik trükkös, mert ha jobbra kihúzza az ember, akkor 4.5-öt váltana. Meg lehet szokni. Az etalon számomra a Focus váltója. Ez nem olyan kemény, inkább finomabban mozog, de pontos. Vezettem már 1-es BMW-t is, na az szerintem egy rakás szar. Akad a váltója, erre lehet mondani, hogy férfias és sportos, de igazából szerintem így sikerült, aztán próbáltak marketinget köríteni hozzá. Egy sportautónak látszó gépen ne recsegjen a váltó, lehessen hátramenetet váltani. Ennek ellenére nagyon erősen „flash” ért a Wartburg W353 Tourist hátramenetét illetően, amikor a bömösben próbáltam hátramenetet rakni. Nevetséges szerintem, hogy a Waresz jutott eszembe róla, de tökéletesen sikerült újramodellezni a bajoroknak azt a fílinget és a hatást.
Visszatérve a Puntóra: a kormány könnyen jár, bár nem szervós. Nem is kell. Ha valaki nem tudja tekerni, akkor menjen edzeni, ez annyira könnyen jár így is. Az index tetszik, az ablaktörlő is jó.

Aerodinamika, önkoszolás:

A kocsi áramvonalasnak tűnik és szerintem az is. Ez abban nyilvánul meg leginkább számomra, hogy nem vágja fel saját magára a koszt. Ha simán esőben haladok és nem jönnek szembe, akkor a hátsó ablak tiszta marad. Ha jönnek szembe és mellettem is és ők felhúzzák a gőzt, akkor természetesen ez is olyan lesz. De szakadó esőben haladva magamban vidéki úton a hátsó ablak tiszta marad. A már említett Focus (5-ajtós és kombi is) teliben vágja a hátsó ablakot. Az 1-es BMW még rosszabb, ott folyamatos ablaktörlés kell hátra is. 5-ös szerintem itt is.

Csomagtér:

Amilyen kicsi a kocsi, olyan nagy a puttony. Már vittem vele tévét is, rá tudtam csukni a kalaptartót is. Egy harcikutya is elfér hátul kényelmesen, mellette van hely másnak is. Csak még más nem akart mellette utazni :-)

És akkor jöjjön a „Büdös Szakszervíz” is végül:

A kocsit 9 hónaposan vettük, egy idő után feltűnt, hogy nem jól megy. Először arra fogtam, hogy a motor nem egy rakéta, de aztán feltűnt, hogy akad a fék. El is vittem szervízbe, Székesfehérvárra, a Flórián körút 4-be, a Tesco mellé. Azért oda, mert kötött munkaidőben dolgozom, a szerviz útba esik, munkaidő előtt le tudom adni a gépet, aztán munka után felveszem és hazamegyek vele.

Először elvittem, akkor megmérték a fékeket és kicserélték benne garanciában a fő fékhengert, mert szerintük az nem engedett vissza egy szimmering hibája miatt és ezért ragadt be a fék. Jó, elhoztam, de a jelenség nem szűnt meg. Mivel az autót használni kellett rendesen, ezért egy ideig így jártam vele. Sajnos nem javult, de nem tudtam határozottan reprodukálni a jelenséget, néha jó volt, néha ragadt. Amikor olyanja volt, akkor jól gurult, de néha enyhe lejtőn nem kellett nyomnom a féket, a kocsi állt magától.

Újra elvittem, mert jött az 1 éves nagy szerviz. Ott átnézték (olaj, lég és hasonlók), de a hiba maradt. Nemrég elvittem megint. Ekkor újra azt mondták, hogy fő fékhenger a hibás. Meg is rendelték az alkatrészt újra. Kérdeztem tőlük, hogy ha egyszer más cserélték és akkor sem oldódott meg a hiba, akkor most mitől fog. Ekkor jött a professzionális válasz: „reménykedjünk, hogy jó lesz”. Ha nem Magyarországon lennénk, akkor itt most bepancsoltam volna a csókának. De akkor tutira kiélik magukat a gépen, ezért elszámoltam tízig. Hatott, nem pancsoltam be neki. Utólag visszagondolva ez hiba volt.
Egy hétre rá visszavittem, mert megjött az alkatrész, lehetett műteni a pácienst. Szépen neki is láttak reggel, délutánra készre jelentették.

A szervizes srácot megkérdeztem, hogy mit sikerült alkotni. Elmondta, hogy ők szétszedték az egészet, de nem láttak hibát. Ez rosszat sejtetett. Megkérdeztem, hogy bejelentésemben szereplő hibaleírás nem okozott-e fejtörést. Erre elkezdett vetíteni, hogy a mai autókat direkt úgy csinálják, hogy kicsi fékeződjön a kerék (!), ma minden autó úgy áll meg üresben gurulva is akár, hogy kicsit bólint (!!!) és nem szoktak kis lejtőn gurulni a mai autók. A keréknél az illesztéseket úgy csinálják, hogy kicsit szoruljon (!!!). Hát, itt már nem akartam reagálni semmit, mert akkor benne lettünk volna a tévében, hogy milyen brutális eset történt egy fehérvári szakszervízben. Mondtam, hogy jól van, szerintem nem így van. De, higgyem el, direkt szorulósra gyártják, az ő autója is ilyen. Elég durván próbáltak hülyének nézni, ezt majd jelzem a FIAT központban is, hogy nézzenek utána kicsit. Mivel gépészmérnök vagyok és az autóiparban dolgozom, ezért halványan sejtettem, hogy nem szorulósra tervezik az autókat, de ekkor már láttam, hogy akármit mondhatok a csókának.

Mivel nem bíztam az eredményben, ezért alaposan leteszteltem, mielőtt kijöttem volna a telepről. Gurulgattam előre-hátra, fékeztem finoman, blokkolósat (nincs ABS benne), pumpáltam a féket, de gurult a kocsi rendesen. Ekkor elindultam hazafelé. A városban még jó volt, aztán elkezdtem kijutni az M7-es irányában. A Budai úton kifelé haladva a „Reugeot” szerviz után van egy dupla záróvonalas egy sávos rész, ott már befogott a fék. De ott megállni nem lehet, ezért tovább kellett mennem. A kocsi itt már annyira fogott, hogy négyesben nem ment 80 fölé, lassultunk. Hát persze, hogy beragadt a fék! Ömlött az eső, a korlát megszűntével lehúzódtam oldalra a padkára. A bal oldali első fék megint beragadt, de most füstölt is szerencsétlen, annyira. Atom fékszag, füst száll felfelé. Mivel nem vagyok egy higgadt típus, ezért már-már középkori halálmódokat fontolgattam kilátásba helyezni a szervízben, a forró kátrányos karóba húzás még csak az előjáték lett volna. De ezzel még várni kellett, mert ott álltam elakadva 16:45-kor Székesfehérvár határában. Felhívtam őket, hogy most hoztam el a gépet, ők kijelentették, hogy lehet vele közlekedni, de nem lehet, életveszélyes hibával adták ki a kocsit. Egy nyálas amorf menedzser gyerek vette fel, közölte, hogy már mindenki hazament. Szóval lehet hívni az Assistance szolgálatot. Ekkor még higgadtnak tűntem, de a mellettem megálló kollégák csak 5 méter távolságból merték megkérdezni, hogy minden rendben van-e, mert állítólag a tekintetem sokat elárult.

Nem részletezem. 45 perc várakozás, jön a Yellow Angel, papíron bevontat a szevízbe. Természetesen lábon mentünk be, mert miért is ne. Ekkor éppen kiakadt a fék, tök jól gurult megint. Kábé a Baumax magasságáig, de utána megint fogott. A Tesco parkolójánál már erőlködött szerencsétlen ismét. Pénz kiveszek, hogy le tudjam tenni a csereautóra a beugrót, aztán át a szervízbe. Az idióta menedzser gyerek próbál társalogni, mondja, hogy milyen fura felszereltséggel vettük az autót, mert nincs benne szervó és klíma igen. Ő nem venne ilyet. Nem igazán vagyok társalgási kedvben, kis híján nekiláttam a középkori víziók megvalósításának. Ezt megsejtette, így aztán eltűnt hátul. Jó döntés.
Közben megjön a csereautó, azzal hazamegyek. Másnap vissza és kezdődik az ÜGYINTÉZÉS, de most már kézbe vettem a dolgokat, mert úgy éreztem, hogy itt nem lesz több mókázás.

Óránként telefonáltam a szervízbe, nyomásgyakorlás ezerrel. Ez hatott. Elkezdtek foglalkozni a kocsival. Már nem vetítettek. Úgy nyilatkoztak, hogy „műszaki megoldást keresünk a problémára”. Hát b*sszák meg, eddig pszichológiai oldalról próbálták megközelíteni az esetet vagy meditációs gyakorlatokat végeztek. Ez lenne a dolguk, hogy rohadnának meg. Ha lenne egy mondjuk F-16 Block60 típusú repülőgépem és 4 db GBU-24 lézerbombával, akkor tudnám hova szórni. Neheztelek.

A lényeg az, hogy egy idő után már siránkoztak a telefonba, hogy ők próbálják megoldani, tényleg. Mondtam, hogy egy óra múlva telefonálok, status update-et várok. Mi a haladás, milyen hiba okok vannak, mit sikerült kigondolni. Ez működött, rávezettük őket egy kollégámmal, hogy nem a fő fékhenger harmadik cseréje fogja megoldani a dolgot. Egy másik autóval összemérve fékpadon nézegették a kocsit és végül felismerték, hogy szervódob nyomja beszerelt állapotban a féket. Ugyanis egy tolórúd túl hosszú volt (!) és alap állapotban is nyomott egy kicsit a féken. Ezen állítottak és azóta nagyobb holtjátékkal indul a fékezés. Cserébe tényleg nem ragad be. Hallelúja!

Most fog menni a FIAT központba egy bejelentés, amiben részletezem két nyelven, hogy a szakszervíz miatt okozott extra kopás cseréjét a jövőben én nem fogom megtéríteni. Tehát lehet, hogy szabályzatban azt írják, hogy a kopó alkatrészek ára az ügyfelet terheli, de ezt nyugodtan felszámolhatják a szervíznek, mert ők nem voltak képesek kijavítani az autót. Alighanem lesz Fogyasztóvédelem is dologból, mert kétszer kiadták a kocsit életveszélyes hibával. Ha befog az egyik fék mondjuk 80-nál és nincs elég reflexem ahhoz, hogy teljesen kinyomjam a féket, akkor a befogott irányba kitör a kocsi és lehet pislogni. Szóval ez gondatlanságból elkövetett emberölés lett volna, ami azért nem játék szerintem. Lehet azzal érvelni, hogy ők megjavították, de hát nem.

Némi pozitívum, hogy végül megjavították, de szerintem ez az alap. Ha erre sem képesek, akkor el lehet tolni azt a bizonyos kerékpárt.

Szóval a végén a verdikt. A kocsi megbízható, még a rosszul beállított fékkel is bírta szegény. A kényelem megfelelő. Lehet szellőztetni, fűteni. Lehet könnyen parkolni. Megy, keveset fogyaszt. Jól néz ki.

Ha fejlesztő javaslattal élhetnék, akkor én egy 5.8-literes V8-as szívódízelt kérnék bele. Két kipufogóval, ami a C-oszlop mellett futna fel a tetőig és a tetején olyan kis billenős sapka lenne, ami gázadásra vidáman felnyílik, alapjáraton viszont 15-20 fokos szögben táncol. Gázfröccsre a kocsi minimum 10 fokot dőljön oldalra, mint a Dodge Charger a nagy blokkos 7.2-es motorral még a benzinválság előtt. Ha ilyennel kijönne a Fiat, akkor tutira vennék, ez lenne a HGT2 számomra. Viccet félretéve: az 1.9-es Multijet motorral ez a kocsi nagyon büntethet, de itthon így nem forgalmazták sajnos.

Ha most sem teszitek be a Népítéletbe az írásomat, akkor átszokok a V*zess.hu-ra és nézhettek!

Üdv!

Hibalista

- Semmi még, de alapból rosszul állították be a féket és néha magától elkezdett fogni. A hiba felderítése nehezebb volt, mint elsőre gondoltam volna, mert a szervíz sokat bénázott sajnos.

Ide hordtam szervizbe

Székesfehérvár, Flórián körút 4 talán. Megpróbáltak nagyon durván hülyére venni (lásd leírás), háromszor is benne hagyták a hibát a kocsiban, de végül szoros kontroll alatt kijavították. Időre dolgoznak, útba is esnek, de nem tudom jó szívvel ajánlani őket. Talán úgy, ha szabit veszel ki és ott állsz mellettük. Szóval nem jó hely.

Értékelése: 1

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2004
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 13800
Megbízhatóság (9) Vezetett km 7000
Szerviztapasztalat (1) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Clio, 1995-ös 5-ajtós RN 1.2 8V Következő autója? Punto Grande vagy Stilo kombi
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (5.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Punto Classic 1999 (1999 - 2005)

További ítéletek (406 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)