A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Opel » Astra (1991-2002)

Astra 1.7 TDI (ISUZU motoros) 

Az ítélet értékelése
2,4(5 db)

Ifával keresztezett Zaprozsec?

Szöveges ítélet

Előrebocsátom, kissé elfogult leszek. Negatívan. Lehet, hogy nem az autó hibája, hanem az előző igénytelen tulajdonosa(i)é. Lehet hogy csak a dízeles típus hibája, és egy 1.4-es benzinessel semmi gondom nem lett volna. Lehet, hogy az iszonytató nagy futásteljesítmény (átszámolva 238000 km volt benne vételkor, most már látom, hogy ennek el kellett volna riasztania) miatt van minden probléma vele, és lehet hogy egy százezer alatt futott példánnyal semmi gond se lenne. Lehet, hogy nem adok neki elég időt, hogy bizonyítson - kb. 4000 levezetett km nem túl sok, de azt hiszem szegénynek többre nem lesz módja, mert eladom amint rájövök, hogy mit is vegyek helyette. Tényleg sajnálom amit írni fogok szegény autóról, de hát ez van, ez az igazság...

Szóval, adva vagyon Anglia egy álmos kisvárosa, ahol vígan használtam igen kedvelt aranyos kis Rover 100-asomat (kb. akkora mint egy Maruti csak szélesebb kicsit). Amígnem jött a hidegzuhany - egy autószerelőtől megtudtam, nem fog átmenni a vizsgán, szét van rohadva több helyen, javítása horrorisztikus lenne (pláne itt, ahol a legutolsó mezei autószerelő se dolgozik 35 font alatt óránként, érdemes átszámolni forintra, igen, 10000+) Hát igen, ez a típus hibája, egyébként szenzációs kis autó. Tehát kocsi olcsóért meghirdet (395 font), 18 órán belül már el is ment 360-ért. Angliában olcsó kocsit eladni nem gond. Venni se. Csak hát a minőség ugye Na de erről később. Szóval, ott vagyunk (én meg a feleségem) kocsi nélkül (merthogy csak egy autónk volt), valamit venni kéne. Mit tesz szerencse, egy alig fél kilométerre lévő szerelőnél kiszúrunk egy eladásra szánt Vauxhall (azaz Opel, csak itt Vauxhall-nak hívják őket) Astra-t. 700 font. Belealkudunk 3 hónap garanciát (ez volt a szerencsénk!), és azt, hogy leműszakiztatja a szaki. Örülünk nagyon, merthogy a kocsi 1.7-es ISUZU dízelmotoros (a szintén 1.7-es 69 lóerős GM dízelhez képest) "erős", 82 LE, és állítólag ez a jobbik fajta turbódízel. És (légkondi kivételével) "fullos", ablakemelők, tetőablak, központi zár, riasztó, elektromos és fűtött ablakok, ködlámpák elől stb. stb. De jó! Örülönk. Nem sokáig.

A kocsiban ,madjnem 148000 mérföldet mutat az óra, nem sok egy dízelnek, mondja a szerelő. Ja, a motornak nem is. Csak az autó összes többi részének. De ne ugorjunk előre. A kocsi piszkos, belül az ülés eléggé megviselt, de még azért elmegy, a kormány annyira szakadt (eredetileg bőrbevonatú volt, de az már lefoszlott róla), hogy kénytelen vagyok rátenni egy kormányvédőt. A kárpitok koszosak, valami szerelőé lehetett a kocsi, olajos kéz- és ujnyomok mindenhol, sajnos a kárpiton is. Hmmm... szóval ezért ilyen olcsó - 700 font - a többiek 1100 környékéről indulnak. Nem baj, majd kitisztítjuk. Talán. Már nem vagyok benne biztos, hogy akarok még ezzel foglalkozni. Buta fejjel előre kifizettem, na mindegy. Tanulópénz.

Szóval bekászálódunk első alkalommal az új autónkba, próbálunk nem tudomást venni a kárpitból és ülésekből áradó tömény cigiszag és a műanyagból áradó "Opel-szag" hányingerre késztető elegyéről. Majd kiszellőzik - gondoljuk. Hát nem. A végső megoldás azóta két illatósító, maximumra állítva, meg pár "fenyőfa alakú illóolajjal átitatott"-típusú illatósító. Többé-kevésbé ez elnyomja, ha hetente cseréljük őket. Szóval beülünk a kocsiba. Becsukom az ajtót. A fogantyú nyúlik, először azt hiszem nincs az ajtóhoz rögzítve, aztán rájövök, hogy ez ilyen. Vagy két centit húzódik ki, félek erősebben megrántani, nehogy kiszakadjon a helyéről. Feleségem oldalán (bal felén, utasodal, Anglia, fordított oldali közlekedés, jobbkormány) dettó. Na jó, sikerül behúzni az ajtót, valami kétütemű Wartburg ajtócsapását túllicitáló förmedvény "üres pléhkasztni" döndüléssel becsukódik. Következő sokk. Az autó kicsi. Rover 100 nem nagyobb sokkal külsőre egy Marutinál, de ugyanekkora hely van benne. Fiat Puntoban több. Zsiguliban is több. Trabantban? Na, talán valami olyasmi. Egyedül az ajtó felőli oldalon van kicsit több hely, ott tudom mozgatni a könyököm, de ott meg minek. Másik oldalon vállunk összeütődik a feleségemmel, ahogy balra dőlve próbálom átpréselni a lábamat a kormány alatt. Merthogy a kormány nem állítható magasságú. Sebaj, beállítom az ülést. Jó tíz percig állítgatom, valahogy a ki-beszállás nem lesz könnyebb. Végül feladom. Vállunk néha összeér, 181 centis magasságom (feleségem is pont ennyi) ellenére a leghátsó előtti fokozatban az ülés, fejem leengedett ülésnél majdnem a tetőkárpitot súrolja (feleségem testvére 196 centi, ő hová tolná az ülést, és hol férne el a feje?). És még valahogy optikailag is szűk. Az egész beltere az autónak azt sugallja, "hogy én (az autó) vagyok a GÉP, te a megtűrt utazó, ülj csendben hát a helyeden és férj!". Valahogy rideg, személytelen az egész. És kicsi. Külméretéhez képest NAGYON kicsi a tér elől. Hátul jobb a helyzet, de nem ott fogok utazni. A csomagtartó is elég méretes. De a vezetőülés környéke akkor is csak egy lyuk. Aztán - nini! ilyet se láttam még - észreveszem, hogy mitől olyan kényelmetlen a kormány - hát nem szemben van előttem, hanem a kocsi közepe felé (jobbkormányossága miatt tehát balra) eltolva ügy 4-5 centivel. Hmmm. érdekes ergonómiai design. De legalább a tükrök holttérmentesnek tűnnek. Deréktámasz nem létezik, már az első percben érzem, hogy a derekamat nem tartja semmi. Kényelmetlen lesz hosszú távon - gondolom - és igazam lett. Megoldás gerinctámasztó kispárna beszerzése. Ennyire homorú üléssel még nem nagyon találkoztam, még (ex-)szocialista iparremekben sem.

Jön a horror - ízzítok és beindítom a motort. Indítanám, de hiába alszik el a kis lámpa, nem indul elsőre. Ez azóta is így van, ha beköszönt a kb. 7 fok vagy az alatti "farkasordító hideg", akkor hiába ízzítok akármeddig, a lámpa kialvásán túl is, csak másodikra indul. Na oké, beröffen a motor, amitől azt hiszem, Knight Rider katapultülésébe kerültem valahogy. Hatalmasat ugrik a kocsi. "A laza motorfelfüggesztés" - magyarázza a szerelő. Bizonyára. A kocsi iszonytatóan ráz, azt hiszem valami nagy baj van, leállítom. Ekkor a kocsi ha lehet, még nagyobbat ugrik, gyakorlatilag a szó szoros értelmében ránt egy hatalmasat, majdnem beverem a fejem a tetőbe. Hihetetlen. Mint egy szöcskebéka... A szerelő elmagyarázza, hogy a vibrálás-rázkódás "normális" egy ilyen dízel autónál. Ha ő mondja... Na jó, újraindít... A hideg dízelkerepelés metsző, valami IFA-s emlékeket hoz elő. De az igazi horror nem a hang (bár az se kutya, és NAGYON hangos), hanem a vibrálás-rezgés és legfőbbképpen, hogy a kocsiban MINDEN ami rezonálhat rezonálni kezd. És nem is hagyja abba. Rezonál a bal első és hátsó valamint jobb első ajtó kárpitja, továbbá az ajtókban (a kézzel kb. fél centit(!) be-ki irányban könnyedén mozgatható!) az ablaküvegek, a csomagtartó-fedél részei, rezonál a tetőkárpit, a műszerfal, a pedálok környékén valami, a kormány, az ülések alján valami, a biztonsági öv tekercse felől valami, az ajtózárak, a napellenzők, de még a motortértben a motor-zajszigetelés (vicces :-)) is. Nem kicsit. Nem közepesen. Nem nagyon. Hanem IRDATLANUL. Ezért is az írás címe. Ilyent én még autótól nem láttam. Mintha valami vibrálós has-izomzat-formáló TV-Shopos gép lenne rámcsatolva, rázkódik a hátsóm és az összes csontom, füleim (feleségemé is persze) tiltakozik a számos oktávon zengő rezgés-orkántól. Nem véletlenül egy rosszul összerakott IFA-ból implementált Zaporzsec ez? Nem, az nem rázna ennyire. Talán valami traktor inkább. Borzasztó. Nagyon. (Egyszer belekveredtem a kocsival egy 20 km-es dugóba, autóhosszonkénti araszolgatással. Hát nem kívánom senkinek, a végén már ki akartam ugrani a kocsiból és otthagyni az egészet az út közepén. Szétrázott-megsüketített heveny fejfájás egy napig.)

Na jó, elindulunk. Balra kanyarokban bal előről valami nyik-nyik-nyik hang jön. Kattog-zörög minden. A kocsi nem megy, lomha, tunya. Szomorú vagyok. Nagyon. Eszembe jut, hogy a turbónak idő, nyomás és fordulatszám kell, hogy beinduljon. Tehát visszaváltok, emelkedik a fordulatszám, 1500 semmi, 2000 semmi, 2500 semmi, 3000 semmi. Visszamegyek a szerelőhöz, mondom nem megy a turbó. Kiderül hogy de igen, csak le kell padlózni a gázt. Király, új próba, 1500 semmi, 2000 semmi, 2500 semmi, majd úgy 2600-2700 táján érzek egy enyhe "mintha-most-jobban-nyomna-a-háttámla" érzést. Szóval mégiscsak megy.

Oké, gyorsítok, mert ebben a stílusban sose érnék a végére. Szóval, amik tetszenek a kocsin: 1) Olcsó volt. 2 Metál vörös Ami nem tetszik: 1) ZÖrög. 2) Hörög. 3) Kattog. 4) Hidegen maga a borzalom. 5) Fűtés előszőr úgy 5-6 km megtétele után 6) Büdös 7) Indításkor-gázadáskor füstöl. Meglehetősen. 8) Kicsi a hely benne elől 9) A turbólyuk akkora mint az arizonai meteorkráter, 2600 alatt halott az egész, utána is csak padlógázra történik valami - körforgalomban, piros lámpán telejsen felesleges "kiugrással" kísérletezni, arra ez a kocsi teljességgel alkalmatlan. Ugyanúgy mint előzni is, 40 mph-nál (kb. 65 kmh-nál) 3-asba kapcsolva és gázt lepadlózva kb. 7-8 mp(!) mire a turbó észreveszi, hogy valamit csinálni kéne. Szóval egyedül hosszú útszakaszon jó hogy hamarabb gyorsuljon fel a kocsi, de azt meg ugyan minek, nem akarok én versenyezni senkivel... 10) Ajtók-fogantyúk valami borzasztóan konganak és nyúlnak, "mindjárt kiszakad" érzéssel 11) Az egész kocsi személytelen és abszolút nem szeretni való (pedig én szeretni szoktam autóimat, lásd Seat Marbella-s, Fiat Doblo-s, Rover 100-as írásaimat), nincs egyetlen egyedi vagy izgalmas részlet rajta-benne 12) Az egész autó egy rakás ócskavas érzetét kelti, nem egy modern autóét, hanem valami guroló tárgyét ami már akár a következő sarkon is bedögölhet. Persze lehet, hogy elmegy még félmillió km-et, de az érzés akkor is olyan, hogy mindjárt szétesik az egész atomjaira 13) Hibalista (lásd lejebb) tetemes 14) Alkatrészek drágák 15) Útadó és biztosítás drága rá 16) Fogyasztás abszolút elszomorító (lásd alább) 17) Állítólag 8000 km-es az olajcsere-periódus (5000 mérföld, ez vicc?) 18) Az ülés kényelmetlen, gerincet abszolút nem támasztaja 19) Minden nyöszörög és kelletlenül működik benne 20) A kormány nincs szemben a vezetővel 21) inkább nem is folytatom.

Na, de akkor majd a fogyasztás, az bizonyára kárpótól majd mindenért. Főként (70-90 százalékban) (kis)városon belül autózok, szóval gondoltam a dízel előnyösebb választás lesz majd mint az eddigi benzinesek. Az "ugyanannál a kútnál mindig teletankolok"-mérést választottam. Mértem egyszer, nem akartam hinni a szememnek. Aztán mégegszer. Harmadiknál elhittem. Szóval... Tisztán városban így télen (értsd angliai tél, azaz reggel 5-8 fok, délután 8-16 fok) 8.2-8.8 liter :-( (7-7.5 körül kéne lennie elvileg). Vegyes használatban (fele-fele) kb. 7.5 (állítólag ennek 6-nak kéne lennie). :-( Országúton 6 :-( (ennek meg 5 körülinek...) Mindez oké lenne, ha tizennyolc éves suhanc lennék ólom lábakkal és nyomnám neki ami a csövön kifér. De nem, kifejezetten "nagypapásan" (elnézést a nagypapáktól), óvatosan gyorsítva, nem gyorshajtva, nem gyorsítva-fékezve hanem "odagurulok a lámpához üresben" stb. módon vezetek. A jókora és benzines Fiat Doblómmal városban és országúton kb. ugyanennyit etettem meg. Bár városban inkább kevesebbet. Csak az nagyobb volt, nehezebb, és benzines. Szóval a fogyasztás alig valamivel jobb mint a korábbi Rover 100-asommal (az 9-et evett városban). Mármint városban, mert országúton ugyanannyi... Szóval sprólok vagy 0.6-0.8 litert 100 km-enként? Hát ez nem fedezi, hogy a biztosítás és az útadó meg dupla annyi. Sőt, ha hozzáadom, hogy a dízel drágább a benzinnél, hogy a kocsinak gyakrabban kell olajcsere, hogy az alkatrészek drágábbak, a javíttatás drágább... Hát rosszabbul járok anyagilag. Rendben, olcsón vettem, 700 font nincs 300000 forint se (bár tegyük hozzá, hogy itt Angliában a 10 év körüli és idősebb autóknak nincs igazán áruk), és bizonyára olcsó húsnak híg a leve, de hát ennyire...

Na de jöjjön az igazi keserű pirula, a hibalista. Szerencsére a kocsihoz 3 hónap garanciát adtak, egyébként már anyagilag a padlón lennénk... Persze azért az x. hiba után a szerelő már nem annyira készséges, mint eleinte. Megértem, ingyen dolgozni állandóan. Egyébként nagyon rendes öreg szaki, mindent megcsinál, csak rá kell beszélni :-)
Először azok, amik az előző tulaj(ok) áldásos tevékenységének tekinthetők:
- Bal (utasoldali) tükör lóg. Megoldás nincs, nem lehet szorosabbra rögzíteni (állítólag).
- Jobb oldali tükör burkolata hiányzik, fűtése nem megy. Megoldás csere.
- Tanksapkafedél eltörve, majd megszegecselték (kinek lehetett ez a király ötlete?), ami mentén persze még jobban szétrepedt. Még nem sikerült cserealkatrészt szerezni.
- A tanksapka elveszett. Valami univerzális nem zárhatóval pótolták. Megoldás: saját pénzből vettem egy zárhatót.
- Rezeg-vibrál-rezonál minden. Megoldás állítólag nincs. Fordulatszámot felemeltük, nem segít. Alapjáraton katasztrófa.
- Kikopott a hátsó teleszkóp. Megtartja ugyan a hátsó ajtót felnyitott helyzetben, utána viszont kb. 15 centi után nem tart semmit, hatalamasat vágódik le a csomagtér ajtaja, mert megfogni nagyon nincs hol, hacsak nem a pereménél. Még nincs kicserélve.
- Nincs műszerfalvilágítás. Megoldás: műszerfal szétkapása és gyakorlatilag az összes lámpácska cseréje.
- Nem ég a hátsóablak-fűtés visszajelzés lámpája. Megoldás: égő csere.
- Nem ég a belső levegőkeringetés visszajelzés lámpáj. Megoldás: égő csere.
- Nem lehet bekapcsolni a rádiómagnót, mert nem fogadja el a kódot. Megoldás: szakihoz elvitel, jó pénzért 1 perc alatt kikódolta.
- Berohadt levelek és bogártetemek meg egyebek a fűtés és szellőző rendszerben - megoldás kicserélésük, valamint a pollenszűrő elhajítása jó messzire (olyan ocsmányul nézett ki hogy csak na, inkább jöjjön be a pollen :-) meg az egyéb kosz, mint hogy a jó párás angol időjárásnak köszönhetően pár hét alatt kialakuló baktériumtenyészeten át érkezzen a levegő be).
- Majd´ kiszakadnak az ajtó-behúzó fogantyúk, állítólag ez javíthatatlan (?)
- Baloldali ajtó kárpitját alig tartja valami az ajtón, lifeg az egész, egyelőre megoldásra vár
- Féktárcsákat cserélni kellett
- Kuplungtárcsát cserélni kellett (vajon a feszítőgörgőt miért nem cserelték...)
- Vezérműszíj a végét járta, cserélni kellett
- Üzamanyagpumpa még az átvétel előtt bedöglött, cserélni kellett
- Tetőablakot kinyitni nem lehetett, szerelő megbuherálta, most oké
- Kormány szétfoszlott, megoldás vastag kormányvédő feltétele (ennek is jó műanyag szaga van...)
- Be-ki irányban könnyedén mozognak vagy fél centit(!) az ablakok. Valami ki van lazulva. Állítólag az ablakemelősök öreg korukra ilyenek lesznek és javíthatatlan.
- A középső légbeömlőn akkor is jön be a levegő (és ráadásul kizárólag hideg), ha alsó vagy szélvédő irányba állítom a légfúvást és lezárom a középső légbeömlőket. Korán reggel, amikor a párásodás elkerülése végett muszáj fújatni a levegőt, külön öröm, hogy középről jön a képünkbe / ölünkbe a hideg levegő. A szerelő szerint ez ilyen, "nem zár tökéletesen". Hát igen, a tökéletes zárás nagyon-nagyon-nagyon messze van ettől (ha lezárom kb. fele mennyiségű levegő jön be, szóval nevezzük inkább légfelezőnek, mint levegő-lezárónak).
- Amikor a tank 3/4-ig - 2/3-ig van csak, akkorákat löttyen benne a gázolaj, hogy az valami félelmetes, néha egészen megijedek a hangtól, hogy mi volt az. Állítólag ez is normális. Hmmm... Még az 1975-ös Zsigulim se csinált ilyent. De biztos normális...
- Fényezésén rengeteg a karc, tűnődtem vajon miért. Aztán rájöttem. Bizonyos részeken valami egész érdekesen gyenge minőségű a fényezés, akár körmömmel(!) könnyűszerrel maradandő karcokat tudok okozni rajta. Kefés automata autómosó tehát elfelejtve, marad a gőzborotva, nagynyomású, meg a szivacs...
- A szivargyújtó nem működött (rossz hír, mert ugye a navigáció akksiról csak 2-3 órát megy max.), mert egyszerűen vastagon megrozsgásodott (ilyennel se találkoztam még). Megoldás: rozsdamaró, papírzsebkendő, csavarhúzó és WD40 segítségével, egy órát rászánva ismét úgy-ahogy működőképes állapotba hozva.
- ABS nem tűnik úgy, mintha működne. Igen erősen és kitartóan próbáltam olyan helyzetet teremteni, ahol működnie kellene, de semmi. ABS lámpa nem ég, tehát elvileg rendben van, szerelő szerint oké, majd műszakiztatáskor gondolom kiderül (de örülök hogy van még mindig garancia a kocsira...).
- Indításkor és leállításkor HATALMASAT ugrik a motortérben a motor. Nem is értem hogy nem ütközik neki semminek, de vagy 10 (15?) centit ugrik, hihetetlen. Oké hogy laza motorfelfüggesztés, de ennyire? Másik szerelő szerint inkább elöregedtek a felfüggesztések és cserélni kéne őket.

Aztán amik jöttek időközben:
- A ventillátor csak maximális fokozatban megy, akkor is iszonytató égett-büdös szagot produkálva. Megoldás: rossz volt a ventillátor-sebesség szabályzó, gyakorlatilag szétolvadt(!), ki kellett cserélni.
- Valami elkezdett nyik-nyik-nyik hangot adni balra kanyarodáskor. Kiderült: a kerékagycsapágy. Még nem annyira nagyon hangos, tehát a szerelőt még rá kell beszélni a cseréjére.
- A kuplung rohamosan hangosodik: egyre jobban surrog. Mostanra már nagyon feltűnő. A hiba: a kuplung-kinyomó-feszítőcsapágy vagy mi a ludas. A szerelő nem nagyon akarja megcsinálni, merthogy "elmegy ez még így". Nem csodálom, állítólag 300(!) fontos (100000+ forintos) javítás, bár hogy mi kerül rajta annyiba az rejtély...
- Egyszer csak tolatáskor este látom hogy teljes sötét van a járgány mögött. Egyik tolatólámpa se ég. Megoldás: elromlott a tolatólámpa kapcsoló, cserélni kellett.
- Egyre jobban leng a hátulja. Szerintem végét járja a lengéscsillapító. Vizsgán ez is kiderül majd.
- Egyszer csak észreveszem az autóhoz közeledve, hogy kiesett(!) a jobboldali indexbúra, ott lóg a foncsor előtt csupaszon az izzó. A búra valahol útközben lehet, sosem találtam meg, kitudja hol hagytam el. Bár ilyen rázkódás mellett, amit a kocsi produkál, nem csoda, hogy kiesett. Nem vártam meg míg a szerelő szerez a bontóból pár hét alatt, saját pénzből vettem egy utángyártott új búrát. Ami persze nem passzol tökéletesen, bár pont ehhez a modellhez való, mégis egy centit kíjebb áll és mozog ez is, de talán nem hagyom el míg eladom.
- Ablaktörlő véletlenszerűen néha hatalmasakat sikít. Nem a gumi, hanem a motorja. Persze a szerelőnél sosem csinája a dög...
- Ablakemelő szerintem a végét járja, esetek felében valami kínszenvedés lassan húzza fel-engedi le az ablakot (kézi tekerővel kb. 5x gyorsabban végeznék), különösen a vezetőoldalon. Szerelőnek már nem is merem mondani, tutira azt mondja, hogy ez normális.
- Egyre nehezebben veszi be a 2. sebességet. Valószínűleg szinkrongyűrű vagy valami. Még megoldásra vár. Néha egyáltalán nem veszi be, duplán kell kuplungolnom - persze mindig legjobbkor, kereszteződésben, körforgalomban, felhajtósávon stb. csinálja
- Mostanában sokszor valahogy nem indul be a turbó. Volt hogy 4500-ig felpörgettem, gázpedál a padlóra, és semmi. Máskor meg megy. Érthetetlen. Mindenesetre nem is érdekel már, nem kísérletezek vele, minek pazaroljam a gázolajat, végül is megy így is (az ilyen kísérletezős alkalmakat kihagytam a fogyasztás számolásból). Szerlő megnézte, nála ment...
- Bedöglött a magnó, végül is működik de úgy nyúzza a kazettákat, mint amikor a bakelitlemezt fele sebességgel forgajuk a lemezjátszón a normálishoz képest, szóval használhatatlan... Persze ezzel nem megyek a szerelőhöz, végül is az autóhifi nem az autó szerves része.
- Valami recseg az ülésemben egyre jobban beüléskor. Tartok tőle, hogy valami kezd eltörni benne.
- Az osztva döntehető ülés egyik része beragadt. Fél óra próbálkozással se tudtam ledönteni, holnap viszem a szerelőhöz hogy valamit csináljon vele.
- Eleinte csak teljes gázadáskor füstölt, most már hidegindításkor is kisebb gáznál is. Vajon miért? Mindegy, a vizsgáztatás benne van az árba, egy hónapon belül esedékes is, ha füstöl akkor gondolom nem megy át, tehát a szerelőnek előbb meg kell majd javítania vagy be kell majd állítania, úgyhogy egyelőre nem piszkálom érte. Meg még nem annyira nagyon látványos (de egyértelműen rosszabb mint korábban). Csak hát nehezen fér bele a környezetvédő - szelektív hulladékgyűjtő - ha lehet autózás helyett bicikliző szemléletembe...
- Minap szúrtam ki, hogy egy-két (na jó, majd´ egy tucat) helyen azért rozsdásodik. Lehet hogy korábban is ott voltak, csak nem vettem észre. Nem vészes most még, koránt sem, de pár év múlva... Megoldás az összes kijavítása lenne, de igazából a teljes újrafényezés lenne a jó.
- Slusszkulcs. Néha egyszerűen nem lehet bedugni az indítóba. Egyszerűen nem megy be. Pont ma volt egy ilyen eset, tankoltam, fizettem, ülök be a kocsiba, mögöttem állnak várják hogy jöhessenek a helyemre tankolni, én meg kb. egy percet, talán kicsit többet is próbálkoztam, mire sikerült a kulcsot bedugni. A kormányzár NEM volt beakadva vagy ilyesmi, a kulcs nem ment be még fél centit se a lyukba. Érthetetlen. És egyre gyakrabban csinálja. És csak egy kulcsom van... Szóval igen kellemetlen volt, hogy mögöttem meg vártak rám, talán csak az angol hidegvér miatt nem jött oda a másik kocsi sofőrje megkérdezni, hogy segíthet-e, illetve hogy nem dudált meg...
- Fogyasztás. Sok. Nem tudni miért. Állítólag ezek az értékek (lásd fentebb) jók. Szerintem meg nem...

Nem folytatom tovább. Az egész annyira szörnyű, hogy nem kívánom senkinek ezeket az élményeket. Igaz nem hagyott (még) ott sehol (de nem lepődnék meg), de az utazási komfort és a vezetési élmény - hogy is mondjam - "nagyon erősen korlátozott", a kocsi lomha, turbója alvós, étvágya nagy, fenntartási költsége tetemes, hibalistája hosszú, de ez mind eltörpül az utastér rezonanciához-vibráláshoz képest, pláne ami a hideg alapjáratot illeti - brrr.. kiráz a hideg ha rágondolok. NAGYON durva. Leharcolt IFA kispályás hozzá képest. Komolyan. Vendéget, ismerőst, kollégát ebbe a kocsiba nem ültetek, mert annyira zajos és vibrálós, hogy az - divatos szóval élve - égő... Ha nem rezonálna minden, sokkal jobb lenne a helyzet, de még akkor is nagyon hangos hidegen, maga a motor is. Ezen túl, annyira személytelen és rideg az egész, hogy messze ez az eddig legkevésbé kedvelt autóm... Hát ennyi... Remélem mások mázlisabbak lesznek ezzel a típussal, mint én.

Kiegeszites (eltelt ket honap): A kocsi meg mindig megvan, nem talaltam jobbat ennyi penzert. Kozben tobbszor visszavittem meg a szerelohoz, es eroskodtem, hogy ezt es ezt meg meg kell csinalni. Most mar valamivel jobb az auto, most mar masokat is bele merek ultetni. Az azota tortent valtozasok:
- Sajatkezuleg kipucoltam a kocsit belul, porszivoval, karpittisztitoval, Cillit Bang-gel, nagyhatasu (autos) kezmososzerrel, muszerfaltisztitoval, olaj- es zsiroldoval, szivaccsal, koromkefevel stb. Nagy munka volt, ket egesz napom ment ra, de most egesz normalisan nez ki, kapott uj "labtorloket" stb. es most mar sokkal kevesbe budos, egy "fenyofa" illatosito eleg bele.
- A szaki valamit allitott, igy most mar nem fustol csak ha tenyleg padlogazt nyomok, es akkor se nagyon, raadasul a turbo is belep mar 2400 korul akar 2/3 gazpedal-allasnal. Jobban is megy, erzesre belekoltozott ugy plusz tiz loero.
- Meg feljebb emelte az alapjaratot, most meleg motornal kb. 950 az alapjarat, igy mar nem razkodik annyira, de azert zorges-zizeges meg van boven. Hidegen meg persze nem sokat javult.
- Valamit csinalt a szaki a motorfelfuggesztessel is, igy most mar csak fele akkorakat ugrik mint korabban.
- Idokozben mindket visszapillanto tukor ki lett cserelve, mert a masik felen is le akart estni. Most jok. A tanksapkafedelre feltettem egy "krom-effekt" "sport" tanksapka utanzatot (ra kellett ragasztani), most ez tartja egyben a tanksapkafedelet, nem kell felni, hogy a fele leesik es elhagyom, kicsit kiall ugyan a kasztni sikjabol, de azert nem nez ki nagyon gagyinak (kicsit azert igen).
- Fogyasztas kb. fel litert csokkent az eredetihez kepes, igy mar-mar elfogadhato.
- Kipufogorol kiderul hogy lukas volt, cserelve lett, igy most mar halkabb is az auto.
- Az MOT-n (muszaki vizsgan) gond nelkul atment.
- Sikerult vennem pont megfelelo Opel burgundi-voros hibajavito festeket, a kofelverodesek-kisebb rozsdafoltok javitasa epp most van folyamatban, magam csinalom.
- Szetszedettem a szerelovel a kozepkonzolt, sejtesem beigazolodott, rosszul volt beszerelve a kozepso legbeomlo mogott a terelolemez meg valami cso is le volt csuszva, most mar meleg levego is jon kozeprol is, es most mar akar kb. 1/5-re is lehet csokkenteni a kozepen bejovo levego mennyiseget a beomlo lezarasaval (a korabbi 1/2 helyett).
- Most mar nagyjabol 7000 km-et vezettem, meg sehol nem hagyott ott, es mar nincs annyira ocskavas erzesem benne. (Kezdem megszokni?) Az eltolodott kormanypoziciot megszoktam, az ulesen a derektamaszto kisparna segit.
- A vezetoules deformalodva volt, forumban kaptam azt a tanacsot hogy kezzel-labbal hajlitsam vissza. Ezt megtettem, nem hittem volna hogy sikerul, de mukodott a dolog, belutem a hatso ulesre egyik kezemmel huztam a vezetoules kozepet hatra, a masikkal nyomtam a tetejet elore, es valoban, visszahajlott erdeti pozicioba, azota nem recseg-ropog (viszont eleg riaszto, hogy csak igy kezzel - igaz nagy erokifejtes aran - hajlitgatni lehet az ulest, mi lenne egy balesetnel...).
- A vezetooldali ovfeszitot, es azt a fekete muanyagot a piros gombbal, amibe a biztonsagi ovet csatolom, a pirotechnikai patronnal es mindenestul egyutt ki kellett cserelni, mert elromlott, szerencsre bontoban talaltam olcson tokeletesen mukodot.
- Kuplung idovel teljesen meghalt, a vegen mar sokszor vissza kellett fesziteni a kuplungpedalt, mert egyebkent fustolni kezdett a kuplung. A szaki szerencsere garanciaban megjavitotta, ezuttal kicserelt minden gorgot meg egyebet, most jo.
- Kicsereltettem meg ket ekszijat, ami tul lazak voltak mar, meg a hozzajuk tartozo feszitogorgoket. Igy megszunt a surrogo hang tulnyomo resze, es abbamaradtak a reggeli hideginditas utan par percig magasabb fordulatszamnal jelentkezo ekszejcsuszasbol adodo idegtepo es hangos sikito hangok.
- Jo hir, hogy olajat szinte egyaltalan nem eszi, olajcsere utan hidegen kb. 2/3 nivo volt az olajszint, most ugy 1/2, szoval max. 2-3 decit evett meg 7000 km alatt, es az azert nem rossz egy 240000+ km-t futott autonak, szerintem.

Mindezek miatt kicsit javitottam a korabbi ertekelesen, egyelore csak 3-ast adv a "A lenyeg: szerette?" kerdesre es nem-et a "Megerte a penzet?" kerdesre. Ha jovo inlyenkorig egy even keresztul nagyjabol gondtalanul tudok vele autozni, akkor kap 5-t es igen-t.

Ujabb kiegészítés: eltelt megint hat hónap. A jó hír, hogy a fogyasztás most már nagyon jó, 6,5 körüli főleg városban járva. Ezen kívül kiderült, hogy a szomszédunkban lakó srác lelkes hobbi-autószerelő, úgyhogy negyedáron megjavítja nekem a legtöbb dolgot (még a generátort is ő cserélte ki, lásd alább). Rossz hír, hogy cserélni-javítani kellett az alábbiakat:
- Generátor
- Izzítógyertyák
- Üzemanyagszűrő
- Gumiabroncs
- Ablaktörlő-motor
- Jobb első index (egyszerűen szétesett mindenféle fizkai behatás nélkül)
- A dísz-hűtőrács két tartója eltört, kétkomponenses ragasztóval kellett megragasztanom
- Lejött az utasoldali ajtóbélés elől, kétkomponenses és thermal glue ragasztó tartja a helyén
- Elkezdett rohadni-rozsdásodni a kocsi a hátsó kerékíveknél, dörzspapír Hammerite rozsdamaró, hibajavító festék alapozóval lett a házilagos megoldás a továbbrozsdásodás megállítására
10 (na jó 11) ezer km alatt ennyi hiba egy autóval... háát... szóval a pénzt (pláne most, hogy a 700 fontos autóra 1000+ fontot költöttem immár) továbbra sem érte meg, azt mondom... oké, 11 éves, 250000-et futott, de akkor is...

Hibalista

- Mi nem? Lásd a szövegben...

Ide hordtam szervizbe

MA Motors, St. Neots, Cambridgeshire, Anglia, UK - zseniális és angol viszonylatban kifejezetten szerény árakon dolgozó szerelő, igazi "öreg szakI", csak sokat kell győzködni, hogy tényleg van egy hiba a mit tényleg meg kéne csinálni...

Update: nem is olyan olcsó. Azóta találtam két szerelőt is, akiknek bár az órabére ugyanúgy 35 font óránként, viszont kétharmada-fele annyi munkaidőket számolnak a javításokra. De a legolcsóbb a szomszédunkban lakó hobbi-autószerelő srác megbízása a feladatokkal :-)

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 1997
Kényelem (4) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 238000
Megbízhatóság (4) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Rover 100 Következő autója? Még nem tudom
Ennyire szerette (3) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (3.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Opel Astra 1991 (1998 - 2003)

További ítéletek (818 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)