Murphy betegágya
Szöveges ítélet
1984-ben tettem szert az első használt fityóra, ami nagy visszalépés volt a púpos Wartburghoz képest amit korábban használtunk, de ezt akkor még nem tudtam. Ez mégiscsak négyütemű, és feleannyit fogyaszt -gondoltam, igaz ezzel ki is merültek a pozitívumok, viszont elkezdődött a kispolszkis életforma. Ennek lényege, hogy mindig van valami baj az autóval, s amint megoldod az egyik problémát, napokon belül jelentkezik egy másik. Igazi Murphy-szabadidő autó, mert minden elromlik rajta ami elromolhat, de még az is amiről nem is gondolnád. Szabadidődet a szerelésével, vagy szerelőhöz rohangálással töltheted.
Több mint 20 év távlatából a hibák töredékére emlékszem már csak, íme: lehullottak az ablakemelő tekerői, kiakadt az ajtózár, tönkrement a pumpás ablakmosó, az elefántfület elengedte a felső forgáspont, az elektromos kapcsolók sorban megadták magukat, lerázódott és elveszett a kartell fedélsapka, a kormánya olyan szorosan járt, mint egy 450-es Csepelnek. Akku-tartó és küszöb félig kirohadva, -ezzel az első defektnél szembesülsz amikor az emelőt elnyeli a küszöb és leszakad róla a lemezfül. Aztán mire ezeken urrá lettem, jöttek a komolyabb dolgok: tönkrement a generátor, nyaralás előtti napon galyra ment az önindító, (-gyorsan megcsináltattam, indulás két nap késéssel, aztán az NDK-ban megint beszart), a bowden is gyakran szakadt, a fékek többnyire csak elöl fogtak, a féltengely kilépett a hardy-tárcsából, közben a motor folyamatosan verte az olajat s ettől a motortartó gumibakok szétmállottak. Az új (utángyártott) bakok keményebb gumival készültek, innentől kezdve az egész autó remegett.
Volt amikor kb. két hónapon át csak hidegen indult, melegen az istennek se. A környékbeli benzinkutasok már tudták, tankolás után tolás...Utána megfordult a dolog, melegen indult, de hidegen nem. Volt amikor egyedül kellett betolnom mert nem volt segítség. A szerelő egy hétig kereste a hibáját, pedig nem akkor kezdte a szakmát. Hideg téli reggeleken ha az első önindítózásra nem indult el, nyugodtan tolhattam ki a biciklimet... Aztán eltörött az AC-pumpában a rugó. Épp temetésre mentünk (volna). Az út szélén csavarhúzó nyelén hajtottam új rugót egy korábban elszakadt önindító bowdenből, -mindezt öltönyben! A gyújtásbeállítás hetente volt aktuális. Ebben már olyan profi voltam, hogy bárhol pillanatok alatt megoldottam.
Annyi szerszámot kellett állandóan az autóban tartanom, hogy a csomagtartóban nem is fért el mind, de nem tudhattam mikor mire lesz szükség, mert ez a fostalicska még álltában is képes volt elromlani!
Egy idő után már többet voltam az autó alatt, mint benne. Ebből aztán k..ra elegem lett, de azt hittem csak én fogtam ki egy ilyen szart és elkövettem azt a hibát, hogy lecseréltem egy jobb állapotúra...Ezt már nem mesélem el, elég annyi, hogy nem jártam jobban!..
Hibalista
- Ahhoz itt kevés a hely!
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő, igazi "nagy mágus"
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
AFIT szervíz Ajka
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1980 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 42000 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Zastava 1100 GTL 55 |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (2.9/10) |