A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » 1000mb (1964-1969)

1000mb 1000 De Luxe 

Az ítélet értékelése
4,5(2 db)

Embécske - A MESE

Szöveges ítélet

Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy szegény csávó! Élete első munkahelye... alig fizetés, 90-es évek közepe. Eddig motorral járt, amit imádott, de kellett valami fedél a feje fölé.

Trabant? Ciki! Wartburg? Hát.. haver csinált olyat, hogy lenyomott mindenkit és alig evett 6 litert, de mire oda jutott még egy varesz ára benne volt. Lada? Sokat kajál! (szegény ember mint említettem, de autózni meg sokat szeret). Nyugati? Áááá (bezzeg most... )

Aztán jött a lehetőség. Szeptemberben család barátja meghal. 80 éves bácsi... Nejének jogsija nincs, gyerekeknek ilyen "ótvar" nem kell. Szóltak a szegény gyereknek, hogy nem kéne egy kocsi?
- Oszt mi pénzbe fáj oszt milyen a típusa neki? - imigyen a szegény gyerek
- Skoda.
- ááááá család a harmadikat tapossa, elég a bajunk vele!
- Héhahó! Kiskoma! Ez nem 105-120 csodavas, ami vízzel megy (több vizet eszik mint benzint - de tényleg így volt!) Ez 1000 MB!
- A meg mi a kénkő?
- Gyere nézzed meg!

Internet nem lévén a csóró csávó elment és megnézte a kocsit. (decemberben). 4 hónapja állt. Garázsban. 31 évesen. Mindig ott volt - garázsban! Esőben nem hozták ki!

Kicsi rigó csóró volt de nem hülye! Tudta mire akadt nagy szerencséjében! Jött a biznyisz!

- Mi az ára néni?
- Azt mondták annyit ér amennyi kilóméter van benne! (61.000 - 31 évesen tessék számolgatni!)
- Oh kérem az nekem sok, nagyon sok.
- Na jó... olyan aranyos gyerek vagy, mennyit tudnál adni érte!
- Hát kéremszépen tésasszony... kemény 40.000 magyar forintot. (viszonyítási alapként mondom akkor ez egy jó fizetés volt!)
- Na jó... neked odaadom annyiért!

Kicsi csóró térült fordult, másnap vitte a pénzt, hozta az autót! Karácsonyi ajándék!

Békalámpa, farokuszony! Nah erre majd lebben a szoknya a menyecskékről! :-)

Úgy is volt.. lebbent is... amikor bedőltek a partoldalba a röhögéstől! De akkor is lebbent! A kutya meg a macska! A cél szentesíti az eszközt!

Oh kérem szépen!

A csóró gyerek havi fizetését otthagyva (még csóróbb lett). Januárban kicsi csávó indult a hivatalba (akkor még Rendőrség!), hogy névre írassa a csodát!

Az első meglepetés ott érte!

Kéremszépen az autó örökösödés útján került a néni nevére, vagyis került volna. Ez kérem több lépcsős munkafázist igényel a hivatal útvesztőjében! Kapta a tájékoztatást a csávó!

Aki mint fentebb említettem, csóró volt, de nem hülye! Tudta ez nem lesz egyszerű és olcsó sem!

- Jó napot, mit kell tennem, hogy végre a nevemen legyen a gépjármű és fizethessem után az államnak és a biztosítónak jogosan járó díjakat. Kérem szépen!
- Nomármost fiatalember. Az örökösödéskor közös tulajdonnak minősült a vagyontárgy - fent nevezett Skoda 1000 MB - így első körben a hölgynek kellett a nevére vennie. Ezt úgy teheti meg, hogy a fél illetéket befizeti. Nevére írjuk a gépkocsit. Majd utána jön a fiatalember az adásvételi, biztosítás stb papírokkal és megfizeti a teljes illetéket és névre kerül a jármű!
(értik ugye?)

- Kiskezitcsókolom! Ezt én értem! De a néni 80 éves, nem fogja megérteni, miért kell adót fizetni azért mert eladja az autót! Tudja mit? Idehozom Önnek és magyarázza el neki!

Ettől a pillanattól kezdve elég volt ha az autóvásárlásban egyébként is piszokul legatyásodott csóró csávó befizette először a fél illetéket, majd a saját egészét!

A néniről egyébként tényleg annyit, hogy ha nem lenne birkatürelmű a mesében szereplő csávó, jobb lett volna bevinni a hivatalba és felvenni videóra! Szalacsi sehol nem lett volna hozzá képest! Néni egész életében otthon volt meg a piacon! Aztán ennyi! De tényleg! Nem tudta hová kell elindulni a városban, ha csekket akart feladni! Mindent a megboldogult öreg intézett!

Visszatérve a meséhez, az autó így már jogos és boldog tulajdonjogot kapott a csávó nevén.

Boldogan éltek amig...

El nem hitte a csávóka, hogy ebbe nem kell olajat önteni, mert amit én raktam bele az 10.000 km-t is elmegy! Jah.. egy mai autóban de nem egy 68-asban!

Így egy győri kirándulás kellős közepén nagy bumm... és halál!

Itt vége is lehetne a történetnek de az a csóró kiscsávó úgy megszerette az autót, hogy úgy döntött felújítja a motort! (bocsánat.. felújíttatja... ennyire azért nem volt ügyes!)

Elvitte az autóját a város első autószerelőjéhez! (nem ő volt a No.1 hanem ő kezdett először autókat szerelni a városban még Mária Terézia előtt.. :-) )

A csávó édesapja fiatalkorában dolgozott az öregnél, így volt némi protkója a gyereknek (ha már pénze nem sok...)

Bácsika meglátta az autót. Könnyek a szemben, beleült, még több könny!
- Honnan van a kocsi?
- Fél éve vettem egy idős bácsitól!
- Mennyi kilóméter van benne?
- Amennyit tetszik látni benne a mester úr! (ők még elvárják az ilyen megszólítást, de meg is érdemelte!)
- Atya világ... Vigyázz rá gyerek! Na.. mit szeretnél? Műszaki? Nyugi ezekkel nincs gond soha mennek mint a Doxa!
- Igen tényleg így van, csak ugye olaj nélkül ez sem...
- .......... Nem írom mert nem jelenik meg! 15-20 perc áldás következett Kádártól Rákosiig mindenkivel egy kaptafa alá lett véve szegény gyerek...

De az öreg elvállalta!
Teljes fúrás, négy új dugó, hengerfejcsiszolás, szelepek cseréje, átnézése, főtengelyköszörülés, mindenhová új csapágyak.

Most kérem akinek nem jó az idegrendszere menjen ki a mese durva része fog jönni!

Árak:
Anyagköltség: 55.000 Ft
Munkadíj: 5.000 Ft!!!!!!!!!!!!!!! Csak azért mert nem szerelt a mester vagy 20 éve ilyen autót és élmény volt szétszedni és újra összerakni!

(mellékesen egyszer a váltóval is gondok akadtak - legalábbis a mesebeli figura azt hitte - kivette a váltót, elvitte az öregnek, szétszedte, felújította és fizetett 2.000 Ft-ot) Jah.. ez már a XXI században volt!

Ezután a mese el is laposodhatna és beleveszhetne a feledés homályába, de szerencsére nem így történt!

A csóró csávó talált kicsivel jobb állást, keresett kicsivel (kétszer) többet. Tellett erre arra. Motoralkatrészek festése stb stb. Ezt azt felújított rajta még ha nem is kellett! Szóval a masina muzsikált rendesen!

A nyári melegtől viszont hősünk nagyon félt, mert szeretett kirándulni, ottmaradni viszont nem mindig szándékozott!

Így korábbi tapasztalataiból tudta, hogy egy 105-ös méretű Skoda motornak semmi baja nem lesz ha kap egy 120-as vízpumpát! (105-ös tulajoknak mondom nyugodtan cseréljék ők is ki, soha többet nem forr a víz!!!).

Hősünk a szereléstől felbuzdulva ki is próbálta több rövidebb hosszabb úton és remekül muzsikált!

Csakhát kérem, nem volt belekalkulálva, hogy ez turbóhűtéses és nem kell neki 9 liter vizet szállítani, mint a 120-asnak!

Szipi szupi volt minden addig míg pesten a nagy dugóban el nem kezdett szépen kúszni a vízhőfokmérő! LEFELÉ!!!!

Úristen! Mi lesz? Jaj.. és hallani, hogy kapcsol az automata szivató, motor felpörög, a dollárjelek mint a Ducktales-ben forognak a boldog tulaj szeme előtt, ahogy feleslegesen eszi a drága nedűt! Itt gond lesz a fogyasztással!

Tulajdonos környezettudatos lévén orvosolni próbálta a dolgokat. Szerzett egy későbbi kiadásról egy másik karburátort ami már nem automata szivatós, bowdent befűzte és ennyi!

Egyébként a szivatót nem is kellett használni csak minusz 5-10 fok körül annyira jó lett a motor összeszerelése!

Az autó nagyon megbízhatóan szolgálta kis gazdáját. Csóróságból kicsit kilábalva, kapcsolatait összeszedve hozzájutott olcsó üzemanyaghoz a mesebeli csávóka. Volt olyan hónap, hogy 2x 120 liter üzemanyag csúszott le MB-cske torkán! (oh... közben ezt a nevet kapta: embécske! Hát találékony sem nagyon volt mesebeli figuránk!)

Nagyon sokfelé járt az országban, sok kellemes kalandban volt része Embécskének és a tulajdonosnak. (ezeket nem részletezném, mert szerintem eddig sem jutott el olvasásban élő ember!)

Egy nagyon jó élményt még elmesélem majd végnapjai következnek a kicsi kocsinak!

Nagy tél! Magyarország! - 20 fok vagy még annál is kevesebb!
Egy hatalmas parkoló egy multicég előtt (jah csóró csávó multimelós lett, itt szaladt meg neki közben...).

Mindenkinek hiperszuper csilli villi csodavas. Mesebeli figuránk még mindig a 68-as géppel koptatja a flasztert! Közben megbarátkoztak vele az emberek és poénnak vették! Leálltak beszélgetni a tulajdonossal. Idősebbek, fiatalabbak, urak, hölgyek!

Hősünk természetesen a két utóbbi párosítást szerette (fiatalabbak és hölgyek), de ez nem szerves része a történetnek!

Lényeg: parkoló tele jobbnál jobb kocsikkal. Mindenki várja mi történik a kicsi Embécskével! (közben közszájon forgott a neve, komolyan... mint Brad Pitt! :-) )

Pici kocsiba tulaj bepattan, szivató ráhúz, köszörül... semmi.. köszörül semmi.. köszörül brmmmmm!

Taps...

Majd.. Légyszi nem húznád be a kocsimat! A fél parkolót Embécske húzta be mert alig akadt modern autó ami elindult volna!

Sajnos hősünk anyagi gyarapodása csapodár gondolatokat ébresztett fejében és kezdett hűtlen lenni több éve tartó komoly kapcsolatához "A VASSAL".

Elkezdett másik autót nézni! Vett is egy szép csilli villi nyugati hiperszuper injektor, katalizátor, öt sebesség, plüss, elektromos akármit!

Embécske sorsát az udvarban végezte...

Szépen a feledés homályába merült...

Lejárt a zöldkártya...

Lejárt a műszaki vizsga...

Elkezdett rozsdásodni, porosodni!

Így telt el újabb öt év. Ekkor már megondolatlan, hűtlen gazdájánál volt 10 éve. A gazda fel akarta újítani de mindig volt fontosabb dolog! Másik kocsira költeni, nyaralás, ez az amaz... blabla blabla.. kifogás.... olyan mint a segg... mindenkinek van de nem érdekel a másé!

A megmentő személye a tékozló fiú régi motoros és veteránfan barátja személyében érkezett fehér lovon! (Zöld ladán..)

Az úrral több közös motoros élményünk volt jól ismertük egymást és igazán a 3-4 órás alkudozásból ennyi volt a lényeg:
- Na eladod vagy nem?
- Vidd!
- Mi péz?
- Haggyá má... Itt áll a udvaron 5 éve!
- Na! Mi kő érte?
- Semmi vigyed!

Zöld lada... vontatókötél! Vitte!

A tékozló fiú nagyon jó boltot kötött az adás vétellel. Kemény 1 Ft-ot kapott (plusz egy mézes barackpálinkát!).

Vidám csapat lévén az adásvételi szerződésre is a fent nevezett csereeszközöket írtuk, polgármesteri hivatalban ezt nem vették annyira poénnak, így kellett írni még egyet!

Azóta restaurálás alatt van...

Itt a vége fuss el véle!

(Az új tulaj majd folytatja, ha akarja)

Hibalista

- - Nem töltöttem utána olajat, motorgenerál! (komplett! Elhivatott öregnél 60.000 ft - fúrás, főtengelyköszörülés, hengerfejcsiszolás, hengerfejfelújítás, új csapágyak mindenhová, új dugók) Innentől kezdve jó hozzá a 105-ös skoda alkatrész! Minden!!
-
- - 120-as Skoda vízpumpa beszerelése. Egy gond van vele télen nehezen melegszik, nyáron pesten a dugóban meg a turbóhűtésnek és a nagyobb pumpának köszönhetően visszahűl és bekapcsol az automata szivató! ÉRTED!!!! Skodán! Nyáron!!! Megoldás: Bowdenes karbit neki! Télen mínusz 1 liter fogyasztásban!
-
- - Ha szar benzint tankoltam bele és 85 fölé vittem a kocsit akkor beköpte az alapjárati fúvókát! Volt nálam egy régi nikkelezett focipumpa (tudjátok a vékony véggel!). Légszűrő ugye gyorszára. Lepatt, félretesz, 2-3 fújás. Start! Alapjárat ismét álom!

Ide hordtam szervizbe

Józsi bácsi! Még néha dolgozik! Azóta nyugati autós lettem... azokat nem szereti az öreg! (jah meg ne mond meg neki milyen a párt hovatartozásod mert ha nem találod el 2-3 szoros áron dolgozik! Nem vicc!!!)

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Én magam!
Karbiszerelésben isten vagyok! Hengerfejszerelés max 30 perc! Komplett futóműfelújítás 1 nap! (hátul is minden!)! Motor ki - motor be max 2-3 óra! De nagyon nem kellett hozzányúlni!

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1968
Kényelem (10) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 61000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 80000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója? Mitsubishi
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda 1000mb 1964

További ítéletek (6 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)