A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Punto (1993-1999)

Punto GT 

Az ítélet értékelése
5,0(4 db)

Punto GéTé

Szöveges ítélet

Hát őőőő...hol is kezdjem :)

Először is, ebből kár keresni törésmentest, mert olyan már nincs.
Másodszor, tudom hülyén hangzik ez, de legjobb azzal kezdeni, hogy veszünk egy széthajtottat, hallott turbóval, KO motorral, mert azt jó olcsóért odaadják és azt "megcsináljuk" magunknak jóra, inkább ezt, mint venni egy "gyári"-nak kinéző állapotút ~2x annyiért, ami lehet 3 hónap múlva dől szét alattunk, és költünk rá így egy alapból ~2x drágábban megvettre a plusz 3-400k-t. Így legalább tudjuk, hogy a mienk már jó. A próbaúton úgysem fogja senki megérezni, hogy ez a db már KO közeli állapotban van, mert akkor seggre nagyon megy szinte bármihez képest félholtan is, amiben addig ültünk. Aztán összefutunk pár a gyári 0-100-s sprint ideje alapján elvileg ellenfélnek számító másik vassal és rendre lemaradunk, mint a borravaló... na akkor lehet gondolkodni, hogy a mi Puncink a popónk alatt lehet annyira mégsincs egyben motorilag, mint gondoltuk az adás-vételi aláírásakor lelkesen...
Harmadszor meg, úgysem fogja kibírni az ember, hogy ne nyúljon bele elöbb-utóbb, mert hiába megy jól, érzetre egy idő múlva kevés lesz, nem tol "úgy" az ülés, pedig de, tehát így a legolcsóbb egyből tuningolni is :) Persze, tudom, most jön a "de én tuti kibírnám...", igen, persze, mindenki ezt mondja... eleinte :) fél max 1 évvel később meg már keresi a nagy turbót meg intercoolert bele :)
Ha egy nem leharcolt darabot fogunk ki, azt viszont kb sosem akarjuk eladni. Ezeknél teligázra fogni kell a kormányt, mert ha csak lazán lógatod a csuklódat a küllőn, képes kivenni a kezedből az irányítást.

Neten lehet venni bele a gyárinál jobb, nagyobb teherbírású cuccokat, amik sok esetben is max csak a gyárival egy árúak vagy kicsivel kerülnek többe. Nem csak a gagyi utángyártott minőségű meg áru alkatrész létezik hozzá, hanem "rendes" is.
A turbót sem kell mindenáron felújítani, ha megmihálylott, mert jó körülnézessel lehet bele venni akár vadi újat is más gyártóktól jóárasítva, a gyári (ami egyébként japán) egyébként sem vmi jó, mert nem győzi nyomással a magasabb fordulatokat, szóval ma vannak annál már jobbak is, amik viszont igen.
Fel lehet újítani a motorját 150k-ból is meg 400k-ból is "csak" gyárira, attól függ hol veszed hozzá meg ami kell, meg mennyire húznak le. ;) De miért csinálnánk meg csak gyárira, ha akár jobbra is meg lehet nagyjából ugyanannyiból? ;>

Mivel a GT gondok egyik legfőbb hibaforrása -a juzer mellett- az überjürgen Bosch gyártmányú elektronikai rendszere, legjobb ha a felújítás és egyben tuningolás közben egy óvatlan pillanatban ettöl is egy érzékeny, de hatásos búcsút veszünk, magyarul: kib@sszuk belőle, mint macskát ...ni
Remek írható elektronikákat lehet építeni bele mindössze 2-3 chiptuning áráért is akár ha van hozza affinitásunk, szintén a neten vannak erre is jó források, egyszerűen nem éri meg vesződni a légtömegmérő a fázisszög-jeladó meg a hasonló a hibakódkiolvasóval álló helyben kb megtalálhatatlan és kiolvashatatlan és leszopatós, hajkitépős, beleőszülős Bosch elektronikai anomáliákkal, a gép egy chip-el azzal a szellemi fogyaték Bosch rendszerrel a kanyarban sem lesz egy írható rendszerű másik gép mögött.
Aki netán azt hiszi, hogy ez az 1.4-s motor gyárilag fu de ki van hegyzeve, azoknak inputként szolgáljon, hogy van kishazánkban is jópár egység, amik a gyári teljesítmény több, mint 2x-n üzemelnek a gyári motorbelsővel, egy komolyabb turbóval és írható elektronikával meg ami ehhez "jár". Továbbá lehet bele venni kovácsolt alkatrészeket is akár, amikkel a határ a turbónyomás -és gumi :) - kérdése igazából.
Na meg főleg persze pénztárca kérdése, mint minden másnál is.

Olajból 10W-60 kell bele tenni, alapjáraton üzemmeleg motornál ezzel tudja produkálni jó műszaki állapotú motoronál a 2bar-t hajtás után is, a 10W-40 meg a többi 0W-30 vízolajjal jó ha megvan a gyári megengedett minimum 1.5bar is vagy az sem (1bar vagy az alatt), ha nincs, akkor hipp-hopp bekopik a motor, aztan akkor annak gatter is. Természetesen a vákuumcsöveket is illik vásárlás után a vezérműszijjal, gyertyákkal, szűrőkkel, olajjal együtt azonnal újra cserélni, sok ősz hajszálat tud okozni egy repedt vakuumcső, amitől remekül félrevezérel az ECU a hozzá beérkező fals jelek alapján: rángat, torpan, durrog, nem megy, métere nem is egy összeg, vmi 2-300Ft, egész autót át lehet húzni újra max 4m-ből. Az sem kifejezetten egy baj, ha minden a helyére van kötve, mert többféleképpen is össze lehet dugdosni, de csak egy féleképpen működik jól is a rendszer. A flexibilis nyomócső illesztéseket sem baj, ha vmi szilikon erősítésűre cseréljük egyúttal, mert abból is akad amelyik szeret elkókadni így 10-12 év után már. A hátsó futómű szilentje szeret kiverődni ezeken a remek magyar utakon, de ezzel igazából sok más márka tipusa is küzd, úgyhogy...
Ezenkívül nálam a Bosch logós cuccok fogytak, "szerencsére" abból sem sok minden térdelt le...kopp-kopp

A motorról annyit írnék, hogy nagy furatú - kis löketű, szóval jól bírja a fordulatszámot, mk1 UnoTie-nel pl nincs revlimit se ugyanerre a motorra, egyszerűen "elfogy" a veztengely profilja. Nyilván ehhez komolyabb fokolású veztengely meg egy olyan turbó kell -nem a gyári-, ami meggyőzi ezt nyomással is, de akár 8000 rpm fölé is lehet hangolni, jól kicentírozott főtengellyel és lendkerékkel (nem lekönnyíteni kell, csak centírozni)

Fogyasztás: átlag 10 liter sok várossal (Bp), tudom hihetetlennek hangzik, de annyi. Persze játszósan, kitaposva a padlólemezt 14-15, de így úgysem jár senki 100km-t. A lovak zabbal mennek, úgyhogy senki ne várjon el 6 literes fogyasztast, annak egyszerűen nem ez az autója. Egyébként is több, mint 1 tonna alapból is már magában. Sok országúttal le lehet venni 9 alá, talán 8 alá is, ha vki kibírja ezzel egy távolsági busz mögött, de én ilyen GT-st nem ismerek :). A rövidebb váltó miatt sokat forog 5.-ben is (leforogja azt is, és nem a közegellenállás állítja meg)

Figyelni kell a szelephézagra, mert elkopik a veztengely bütyke, ha rosszul van beállítva (nálam ilyenre nem volt példa).
Fékből elbírna a 284mm-st is előre, az nem fárad el, de az csak 15"-s felni alá fér be. Viszont az NKH lehet csúnyán néz, ha kiszúrják.
Ha olajzott "tuning" direktszűrőt használunk, készüljünk fel a(z izzószálas) légtömegmérőnk korai halálára, és az erre visszavezethető szopás hegyekre.
Aki belenyúl a turbónyomás szabályzásba az mindjárt készüljön is fel egy pótvésztartalék hengerfejjel :) Jó rá az 1.4-s Tipo-é is kis moddal -sot, vészhelyzetben akár az egész motort is be lehet tenni, mert az sokban valóban nem különbözik, bármilyen furcsán is hangzik-, az sokkal olcsóbb sőt, van, hogy egyszerűbb venni egy egész motort ugyanannyiért, mint csak hengerfejet és max kiáruljuk belőle, ami nem kell nekünk. A gyári ECU az 1.5bar feletti nyomást már nem látja, szóval csak ésszel és óvatosan tekergessük, mert hamar elolvadhat a motor a sok levegőtöl(!) a hozzá tartozó megfelelő mennyisegű benzin hiányában, az ECU a 2bar-ra is azt hiszi 1.5bar, és annyi benzint adagol be, ami ahhoz tartozik. Tömitésből kerülendő az Ajusa(?) gyártmányú, mert az szart sem ér, a hengerfej es szívósor alá egyébként is a fémből készült réteges a nyerő dolog, az kb mindent kibír, a 2+bar-t is, egyébként meg a Victor Reinz
A turbo: ha a megállás elötti 1-1.5 percben már nem kínáltuk, akkor le lehet állítani egyből, ahogy beállunk a parkolóhelyre. Nekem még soha nem tojt be így egy korábbi autómban sem a turbó, szóval lehet ez így a jó. Aki padlógáz-satufék után azonnal kitépi a kulcsot a gyújtáskapcsolóból, az majd megtanulja ezt a 2.-3. turbója után a pénztárcáján :P

A szokásos bucsús meg diszkó tuningot felejtsük el, ez így szép, ahogy Guigiaro megrajzolta annak idején. Nem kell erre se szárny, se optikailag megvadító üvegszál frontszpojler tikráccsal, se repedt fazék kipufrendszer alá, amitől már 15 utcányi távból is hallatszik, ahogy érkezik Ödönke -ezeket hagyjuk meg a japán autósoknak :P -, meg fake légbeömlők, se kivánságlista az ajtóra, se felszálló fények alá, mert nincs szebb és jobb egy kopp gyárinak kinéző, de a reaktorterében "megcsinált" városi szopatógépnél, azaz egy sleeper-nél.
Se direktszűrő, sportgyertya, sportgyújtókábel, sportzokni sportszelet, semmi ilyesmi nem kell oda előre sem bele, semmit nem érnek, csak pénzkidobás egytől-egyig mind...
Csüccs alá, turbó, intercooler, veztengely, írható ECU. Ennyi.

Összeségében a hibák és javítani valók egy másik része -a korábban már emített elektronikán kívül- rendszerint még abból fakad, hogy a juzer akar túl sokat a megfelelő előzetes háttérmunkák nélkül, csak 5 ezerért vesz bele egy szelepet, amivel fel lehet küldeni az űrbe a nyomást, amitől egyböl nagyon megy is, de csak kb egy hétig van így, aztán néz bociszemekkel, amikor elkezd erre a húzására füstoléssel válaszolni a gép.
Ezenkívül az Bosch elektronika a gyenge pont, de ez is "javitható" uninstall-l :P
Rohadni nem rohad, mert galvanizált ez is (már az mk2 Uno is az volt)
Odafigyeléssel és ésszel használva semmivel nem rosszabb gép a kortársainal.
Ész nélkül meg mindent szét lehet ütni hamar...

Hibalista

- Kopó-fogyó alkatrészeket nem írok, mert az minden autonál cserélendő időszakosan.
- Hátsó futómű... akku... meg amiken vmi Bosch felirat van :/

Ide hordtam szervizbe

Tibibáá

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Kerepesi "jajga" Janika - UnoTie/PGT grandmaster és Lancia/Alfa hekker-tuner

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1998
Kényelem (8) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 86000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 47000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Tipo 1.9TD Grantourismo Következő autója? vmi benzines turbós
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Punto 1993

További ítéletek (197 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)