Idén lesz az autóipar újjászületésének hajnala?

2010.02.23. 14:11
0 hozzászólás

 

A PricewaterhouseCoopers szakértői szerint 2010 is kihívásokkal telinek ígérkezik az európai autóipar számára. Az eladási mutatók várhatóan elmozdulnak a holtpontról.
 
„A globális autóipar több mint, százéves történelmében 2009 volt az egyik legnehezebb év. A recesszió rámutatott, hogy milyen szoros kapcsolat van a nemzetgazdaságok és az autóipari szektor állapota között. Az autóipar csak Európában mintegy 2 millió munkavállalót foglalkoztat közvetlenül és további 12 milliót közvetetten, ezért túl fontos ahhoz, hogy elbukjon” – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers autóipari csoportjának budapesti vezetője.
 
Az öreg kontinensen jelentős gyártási kapacitás maradt kihasználatlanul, szakértők szerint csak az Európai Unió országaiban mintegy 6,5 millió darab. Ez annak ellenére is így van, hogy Európában több kormány roncsautó-programokkal támogatja az autópark megújítását.
 
A PwC szakértői szerint a személyautók iránti kereslet mintegy 900 ezerrel lesz kevesebb 2010-ben az Európai Unióban, amelynek a legfőbb oka a német autópiacon tapasztalt jelentős keresletcsökkenés.
A prognosztizált csökkenés azért nem drasztikusabb, mert a roncsautó-programokból kimaradó EU országok növekedésnek indultak és – az elmúlt két év visszaesése után – emelkedik a kishaszongépjárművek iránti kereslet is.
 
Kelet-európai helyzetkép
A tavalyi évben Kelet-Európa gyártási teljesítménye becslések szerint 48%-ot esett 2008-hoz képest. Bár 2010 is kihívásokkal telinek ígérkezik, az eladási mutatók várhatóan javulni fognak. A főbb európai piacok kilábalása a válságból szintén pozitív tendencia az autóexportőr országoknak. Idén valamennyire az uniós kishaszongépjárművek piaca is magához tér majd és ez a trend pozitívan hat az Európai Unióba exportáló kelet-európai autógyárakra.
 
A jövő még nagyobb versenyt hoz
A globális autóipar minden szereplője arra koncentrál, hogy meghatározó tudjon maradni az állandóan változó üzleti környezetben. A nagy kérdés azonban az, hogy az adott vállalat tud-e újat mutatni technológiai portfoliójával, illetve tud-e terjeszkedni a régiójában. A jövőben várhatóan megnő a vállalatfelvásárlások és egyesülések száma.