Most már tényleg megalakult

2010.02.24. 10:00

A következő sajtóközlemény nem könnyű olvasmány. Épp ezért röviden összefoglalnám, hogy miről szól: az autós szakma bizonyos szervezetei és cégei összefogtak. Mi ennek a célja? Elsősorban az, hogy az állami hivatalnokok és hivatalok tudjanak egy szakmai szervezettel konzultálni, mielőtt meghoznak olyan okos döntéseket, mint például az eredetiségvizsgálat a bontóban, és hasonlók.

Mert a szakma képviselői azért sejtik, hogy mik lesznek egy-egy excel-táblázatok alapján hozott döntésnek, hány ember lesz munkanélküli, és hasonlók. Ahogy a fuvarozók is tudják, hogy pontosan 8 forinttal kellene kevesebbnek lennie a gázolaj jövedéki adójának, hogy a kamionosok Magyarországon is tankoljanak.

A sajtótájékoztatón elhangzott még egy érdekes infó: ma körülbelül 170 legális, regisztrált autóbontó működik. És további 1300 illegális. Nem tudom, hogy honnan származik a második adat, nyilvánvalóan becslés. Mindenesetre a legálisan működőknél folyamatosan ott vannak az ellenőrző hatóságok (hisz tudják, hová kell menni), addig az adót nem fizető, semmifélke előírást nem batartók egyre nagyobb versenyelőnyre tesznek szert a piacon. Esetleg azzal is, hogy eleve lopott kocsikat bontanak el. És a megrendelő nem is tudja, hogy honnan rendelt, csupán ráklikkelt a legolcsóbbra a neten. Ez különösen olyan időszakokban kínos, amikor a cégek (pl az autójavítók) 15-20 százalékos létszámcsökkentésekre kényszerülnek. Nyilván a válság is szerepet játszott abban, hogy a néha ellentétes érdekeltségű szövetségek is összefogjanak.

Reméljük, az állami hivatalok is kihasználják, hogy a szakma jelentős részét felölelő szervezet egyszerűbben megkereshető a kérdéseikkel. Hátha kevesebb lesz az olyan intézkedés, mint mostanában - és ez az autósoknak is hasznos lehet. Hát ez olvasható itt, kicsit komolyabban megfogalmava.

 
 
 
SAJTÓINFORMÁCIÓ
 
2010. FEBRUÁR 17.
 
 
 
A Fővárosi Bíróság 2009. december 17. napján – azóta jogerőssé vált – végzésével 13.724 sorszám alatt nyilvántartásba vette az
 
Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesületet, rövid és népszerű nevén az
 
                                                AUTÓS NAGYKOALÍCIÓT.
 
Az Autós Nagykoalíció alapítói:
 
Gépjárműbontók Országos Egyesülete (GOE)
Magyar Autóműszaki Felsőoktatásért Alapítvány
CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Közhasznú Nonprofit Kft
CAR-REG Hungary Kft
Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete(EME)
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE)
Magyarország Európában Alapítvány
GOE nonprofit Kft
Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary)
Budapesti Corvinus Egyetem
Knezsik István
 
Az Autós Nagykoalíció legfőbb döntéshozó szerve a taggyűlés. A taggyűlések közötti időszakokban az elnökség vezeti az Egyesületet. Az elnökség tagjai:
 
Knezsik István elnök
Dittel Gábor                 NiT Hungary
Nagy László                 GOE                           
Dr. Lukács Pál              CAR-REC
Gyöngyössy András       EME
Erdélyi Péter                MGE   
 
Az Egyesület fő célja, ahogy ez a nevében is benne foglaltatik, a gépjármű életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjárműbontás és hulladék gazdálkodás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzon meg a tagok számára, és a tagok szakmai véleményét hatékonyan jelenítse meg az állam, az önkormányzatok és a jogalkotó felé megkerülhetetlen szakmai korrektséggel és tekintéllyel.
 
A szakmai korrektséget a teljes gépjármű életutat leképező tagsági és tagozati rendszerünk, a háttérben dolgozó kiváló szakértőink, jogászaink biztosítják. Tagozati rendszerünkben a Márkakereskedői, a Használt Gépjármű Kereskedői, az Oktatási, a Jogi és Számviteli, Adatfeldolgozási kabinetek működését alakítjuk ki annak érdekében, hogy a piaci, szakmai és jogi véleményformálásunk körültekintő, alapos és megkérdőjelezhetetlen minőséget képviseljen.
 
A gépjármű életút mentén az Autós Nagykoalíció a fekete gazdaság visszaszorítását, a tevékenységek átláthatóságát kívánja elérni. Ennek megfelelően jogalkotói és jogalkalmazói javaslatokkal élünk a fekete- és szürke- gazdaságban működő és e működésben érdekelt vállalkozások ellen, különös tekintettel az értékesítés, a javítás és a bontás területén.
 
Célunk, hogy a fekete-gazdaságban működő vállalkozások fehéredjenek ki, vagy szűnjenek meg. Ezzel azt a célt is támogatjuk elérni, amely a jelenlegi legálisan működő gazdasági szereplők jelentős versenyhátrányát kívánja felszámolni, kiegyenlíteni.
 
Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a gépjárművet vásárló és üzemeltető magánemberek és jogi személyek érdekei képviseletét az által, hogy erőteljesen támogatjuk a gépjármű teljes életút követését, ennek – lehetőleg elektronikus – dokumentálását és az érdekeltek számára nyilvánosságát. Meg kívánjuk akadályozni, hogy vásárlókat tévesszenek meg és csapjanak be, csak azért, mert a gépjármű életút követése hiányos.
 
Támogatunk minden olyan megoldást, amely a gépjárművek, illetve fő alkatrészeik tulajdonjogának és tulajdonosának beazonosíthatóságát biztosítják jelöléssel, vagy bármely más módon. Ezek a módszerek képesek akadályt gördíteni a finanszírozási és biztosítási csalások elé, valamint megóvni környezetünket attól, hogy büntetlenül lehessen gépjárműroncsokat bárhol elhagyni.
 
Fontos számunkra egyrészt a hulladékgazdálkodás körülményeinek konszolidálása a legális gazdaságban, másrészt biztosítja, hogy Magyarország teljesíteni tudja az Európai Unió által támasztott újrahasznosítási követelményeket. E feltételrendszer teljesítéséhez, illetve nem teljesüléséhez jelentős anyagi következmények társulnak.
 
Tevékenységünk első és igen figyelemre méltó eredménye a Parlament által 2009. december 14-én elfogadott 2009. évi CL törvény „az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról”, amelyben a Közúti Közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a Gépjármű felelősségbiztosítási törvény módosítása során a jogalkotó a biztosítók és biztosítottak jogainak legkisebb sérelme nélkül célozta meg a feketegazdaság kiszűrését a gépjármű javítás területéről. Sajnáljuk, hogy a jogszabályba a rengeteg módosító javaslat során pontatlanságok kerültek és így az Autós Nagykoalíció kezdeményezése nem érheti el teljesen célját. Mégis úgy gondoljuk, hogy a jogalkotó tett egy fontos lépést a helyes irányba.
 
Az Autós Nagykoalíció működése semmilyen formában nem sérti tagjai, tagszervezetei önállóságát és saját szakmai érdekképviseleti munkáját. Tevékenységünk tagjaink közösen vállalható érdekei mentén az erők egyesítésével folyik, és a szinergiák kihasználásával az egész autós szakma előbbre jutását támogatja.
 
A magyar állam számára az autós szakma teljesítménye meghatározó költségvetési bevételeket, illetve exportot érint, ennek megfelelően el kívánjuk érni, hogy az autós szakma jelentőségének megfelelő elbánást és figyelmet kapjon a jogalkotótól, a minisztériumoktól, hatóságoktól és önkormányzatoktól.  
 
Összefoglalva tehát az Autós Nagykoalíció célja a gépjármű életút mentén a gépjárművek sorsának dokumentált követése, ezzel támogatva a fekete-gazdaság elleni fellépést, a környezet védelmét és a gépjárművet vásárlók, üzemben tartók, használók érdekeit.
 
Kiemelten fontos számunkra, hogy tevékenységünk a lehető legnagyobb nyilvánosság előtt folyjon, amikor rávilágítunk a problémákra és megoldási javaslatokat teszünk, vagy éppen véleményt formálunk. Ezért kiváló kapcsolatokra törekszünk az írott és elektronikus médiával, amelynek folyamatosan rendelkezésére állunk. A média szíves figyelmébe ajánljuk napról napra fejlődő www.autosnagykoalicio.hu honlapunkat.