Van, amiben jó lemaradni

2010.11.17. 15:49

A hazai közvélekedéssel ellentétben messze nem a közép-kelet-európai országok a legfertőzöttebbek a járműlopások tekintetében. A legtöbb autó Észak- és Nyugat-Európában tűnik el. Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy Olaszországban százezrével lopják a kocsikat, a legsűrűbben pedig Svédországban és Dániában kél lába magától az autóknak. A Secret Control GPS Kft. most térképeken összesítette Európa lopási statisztikáit.
A hazai közvélekedéssel ellentétben messze nem Kelet- vagy Közép-Európában lopják el a legtöbb járművet – derül ki a gps alapú gépjárművédelemben piacvezető Secret Control Kft. most elkészített európai autólopási térképéből.

europe bunozes darabszam

Az adatokból első ránézésre kiderül: az évente ellopott autók száma alapján a  legfertőzöttebb országok Nagy-Britannia (majdnem 200 ezer járműlopás), Franciaország (több mint 200 ezer) és Olaszország (több mint 250 ezer autólopás évente).
Ehhez képest Kelet-Európa, azon belül például Magyarország statisztikái igazán kedvezőek. Itthon ugyanis - a „jármű önkényes elvétele” elnevezésű cselekményeket is beszámítva - nem egészen 8 ezer ilyen bűntett történt 2009-ben, ami nem mellesleg majdnem ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.
Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban sokkal több az autó. Míg Magyarországon ezer embernek 360 autója van, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. A nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzó a tolvajok számára, szemben a hazai 11 évvel, vagy a - lopásokkal még kevésbé fertőzött – romániai 12-13 évvel. Ha ehhez hozzáadjuk a fejlett államok központi fekvését és határainak teljes átjárhatóságát, nagyjából értjük, miért tűnik ott el lényegesen több autó.
Felborítja viszont a sorrendet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes országokban az autók mennyiségéhez képest mekkora az ellopott járművek száma. Ebből a szempontból Svédországban és Dániában lopják el a legsűrűbben az autókat, ezer autóból 11,5 illetve 10,4 darabot tüntetnek el a tolvajok, míg a lopás darabszámában vezető Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország a második helyre csúszik vissza itt a rendre 6,5, 7,3 és 7,7 értékekkel.
Bár hazánkban viszonylag kevés autót lopnak, annak több mint kétharmadát a fővárosból kötik el, tehát Budapest ebből a szempontból igen veszélyes. A helyzet más nagyvárosokban is hasonló. Már-már legendásan fertőzöttek a déli nagyvárosok, Nápoly, Marseille vagy Athén, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága értékei is a legrosszabbak közé tartoznak.
A trend ugyanakkor rohamos csökkenést jelez, ugyanis azokban az államokban, ahol rendelkezésre állnak összehasonlító adatok, mindenütt a lopások számának folyamatos esése figyelhető meg. Ez alól Törökország az egyetlen kivétel, ahol évi 7-8 százalékkal nő a járműlopások mennyisége.

europe bunozes 1000gepjarmure

Bár a térképek a legfrissebb hozzáférhető, nyilvános európai statisztikák alapján készültek, ezért nem a 2010 novemberi állapotokat tükrözik, a trendeket, arányokat és helyszíneket a cég saját tapasztalatai is alátámasztják - kommentálta az adatokat Varga László, a Secret Control igazgatója. A cég évente 140-160 honi autólopási kísérletet hiúsít meg, tehát hetente legalább háromszor biztosan intézkedni kell a magyar tolvajok ellen. A külföldre utazó magyar állampolgárok autóit pedig évente 30-40 alkalommal kell megvédeni. 

Ország

1000 járműre jutó lopások száma

Svédország

11,5

Dánia

10,4

Olaszország

7,7

Franciaország

7,3

Írország

7,1

Egyesült Királyság

6,5

Norvégia

5,7

Finnország

5,4

Törökország

5,2

Spanyolország

4,8

Csehország

4,5

Ciprus

4,5

Belgium

4,3

Portugália

4,1

Szlovákia

3

Hollandia

2,6

Németország

2,24

Magyarország

2,2

Észtország

1,9

Görögország

1,9

Málta

1,9

Lettország

1,8

Ausztria

1,8

Litvánia

1,7

Macedónia

1,6

Luxemburg

1,3

Lengyelország

1,3

Horvátország

1,3

Szlovénia

0,8

Románia

0,4

Liechtenstein

0,28

Bulgária

0,18

Izland

0

Svájc

nincs adat