Miért jó és hogyan kell a buszsávban biciklizni?

2012.08.14. 14:47

Mi tagadást, kicsit megdöbbenve olvastuk a Magyar Kerékpárosklub tanácsait, különösen a buszsofőr-bringás szemkontaktus-teremtése nyerte el tetszésünket, pláne, ha egy busz jobbról előz egy bringást a buszsávban, ahol - véleményünk szerint - semmi keresnivalója nincs. Ennek ellenére - természetesen - lehozzuk közleményüket, bár a tény, hogy a buszt ki kell engedni a megállóból (annak ellenére, hogy szigorúan véve elsőbbsége nincs), azért tény marad, mondjuk korrekt, hogy erre felhívják a kerékpárosok figyelmét, de nem hisszük, hogy mindezt be is tartják azok, akik a piros lámpát ignorálva tekernek át tökön-paszulyon. Mindenesetre sok szerencsét hozzá, olvassák és okuljanak. - Totalcar -

A megnőtt biciklis forgalom és a Kerékpárosklub javaslatai hatására végre Budapesten is lehetővé válik a buszsávokban való kerékpározás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a javaslataink alapján megvizsgálja az eddig csak BKV járatok és taxik által használható sávokat és ahol ez nem zavarja aránytalanul a közösségi forgalmat, kijelöléssel megnyitja azokat a kerékpáros közlekedés számára is. Nemrég 10 kisebb-nagyobb buszsáv esetén került erre sor, de az intézkedések folytatódnak és vidéki városokban is találunk példát erre a hasznos és költséghatékony kerékpáros „infrastruktúra építésre”.

Miért van erre szükség?
Városaink közlekedése ma nem nevezhető ideálisnak: torlódások, lassú haladás, szennyezett levegő jellemzi az utcákat, ahol már az üzletek is bezártak a zaj és szmog miatt. A világ nagyvárosaiban már belátták, hogy ez a folyamat nem tartható, ezért nekiláttak a helyzet megoldásának a közösségi közlekedés fejlesztésével, a közlekedési módok kombinálhatóságának lehetővé tételével és nem utolsó sorban a kerékpár-használat arányának növelésével. Az évente duplázódó biciklis forgalom és a Kerékpárosklub szakmai nyomásgyakorlásának hatására nálunk is megindult ez a folyamat, aminek része a buszsávok megnyitása.

Hogyan használjuk?
A közlekedőknek meg kell tanulni az új eszközök, így a busz-kerékpársáv használatát is. Néhány szabály, amit fontos betartani:

A kerékpár vezetője
• Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen! Az irányváltást mindig előre jelezze!
• A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladjon.
• Soha ne előzze a buszt jobbról, mert ott nem látható a vezető számára!
• Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, ne előzze meg!
• Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását!
• Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
• Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele.

A busz vezetője
• Ha kerékpárt előz, tartson legalább 1 méter oldaltávolságot!
• Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő követési távolságot a bicikli és a busz között!
• Ne előzze meg a kerékpárost, ha megállóhoz közeledik
• Amikor elhagyja a megállót, ezt jelezze villogó lámpával, és ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó kerékpáros a busz mellett/mögött!
• Próbáljon szemkontaktust teremteni a kerékpár vezetőjével!
• Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a biciklistákra!

Korábban készült összefoglalónk a buszsáv kérdéséről.
További hasonlóan egyszerű, olcsó forgalomtechnikai eszközök a kerékpáros közlekedés segítéséhez.

László János
elnök
Magyar Kerékpárosklub