Drasztikus átalakulások a taxipiacon

2015.10.27. 16:51
0 hozzászólás

Az elmúlt két év komoly nyomot hagyott a taxis piacon, a résztvevők száma csökken, a megmaradt társaságok összesített eredménye viszont szépen alakul – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató elemzéséből.

2013 szeptemberében lépett életbe a fővárosban a taxik formai és árazási szabályozása, ami erősen átalakította a piacot. Az új rendszer és a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny megtizedelte a cégeket a piacon, de a talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek. Az Opten szerint erről tanúskodik, hogy mind az alkalmazotti létszám, mind az árbevétel és az eredmény tekintetében felfelé ívelő pályán vannak a taxis személyszállító vállalkozások.

A taxitársaságok összesített árbevétele több mint száz százalékkal nőtt 2012-ről 2014-re. Mivel nem tűnik reálisnak, hogy a kereslet növekedett ennyivel, továbbá a piac közel 80 százaléka budapesti bevételekből adódik, vélhetően a szigorodó jogszabályi környezet fehérítő hatása látszik erősen az országos adatokban.

Év Árbevétel összesen (eFt) Adózás előtti eredmény összesen (eFt) Adózott eredmény összesen (eFt) Adó összesen (eFt) Személyi jellegű ráfordítások összesen (eFt)
2010 5 273 633 -573 099 – 597 303 24 204 1 354 898
2011 4 447 623 -405 027 – 424 016 18 989 1 146 273
2012 4 248 072 -303 104 – 331 443 28 339 1 122 785
2013 7 141 793 -159 530 – 198 790 39 260 1 652 533
2014 8 699 148 71 548 29 412 42 136 1 761 330

A szegmens fehéredésére utal az is, hogy a javuló eredményeket a cégek számának drasztikus visszaesése mellett sikerült elkönyvelnie a szektornak. 2013-ban még közel ezer társaság működött az országban, ami 2015 szeptemberére 900 alá esett, miközben az összesített alkalmazotti létszám 1200-ról 2000-re emelkedett.

A konszolidációra és a kétes adófegyelmű kényszervállalkozások számának visszaesésére vall az is, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma ugyanebben az időszakban az Opten adatai szerint 6800-ról 6000-re csökkent.

Az autókra és az adminisztrációra vonatkozó szabályok szigorodása a jelek szerint túl nagy terhet rótt a társaságokra, a hatósági ellenőrzések sűrűsödése pedig már sok volt a vállalkozók jelentős részének. A létszámadatokból jól látható, hogy a cégek alkalmazotti létszámának növekedése lényegében megegyezik az egyéni vállalkozók számának csökkenésével, vagyis a vállalkozásként működő taxisok beálltak a tőkeerősebb cégekhez. Mindez feltehetőleg nem hagyta érintetlenül az adófegyelmet sem, a fehérebben működő nagy cégek súlyának növekedése az érdemben nem változó piacméret mellett oda vezetett, hogy nőtt a beszámolókba bekerülő bevétel.

Ezt támasztja alá az is, hogy a legnagyobb árbevételű taxitársaságok árbevétele javulást mutat, és adózás előtti eredményük is jelentősen növekedett.

Cégnév* Értékesítés nettó árbevétele (eFt, 2014) Értékesítés nettó árbevétele (eFt, 2013) Adózás előtti eredmény (eFt, 2014) Adózás előtti eredmény (eFt, 2013)
Főtaxi Zrt. 1 241 297 1 077 773 57 851 13 387
RT 5 TAXI HOLDING Kft. 981 072 815 233 72 774 9 694
CITY-TAXI Fuvarszer­vező Szövetkezet 471 366 419 047 1 479 1 415
BUDAPEST TAXI Kft. 280 555 23 609 14 906 2 771
6×6 Taxi Kft. 270 426 271 835 16 486 3 112
SEPFA Hungária Kft 253 492 195 433 2 626 -37
TAXI 4 Kft. 212 312 101 962 2 458 2 018
TOP Taxi-2000000 Kft. 176 984 172 853 9 659 2 859
Royal Limousine Kft. 172 080 123 823 42 345 16 654
Taxi-Flottakezelő Kft. 161 893 111 419 501 310
Összesen: 4 221 477 3 312 987 221 085 52 183

*TEÁOR 4932: „Taxis személyszállítás” főtevékenységgel rendelkező cégek

Az Opten szerint azonban a taxitársaságok nem dőlhetnek hátra: a jövőben már az olyan közösségi autószolgálatokkal is fel kell venniük a versenyt, mint az UBER. Ráadásul a verseny – a taxitársaságok szemszögéből – távolról sem nevezhető fairnek. Az utazóközönség között jelentős az átfedés, de a közösségi autószolgálatok gyakorlatilag egészen „más pályán” szállhatnak versenybe ugyanazért az ügyfélközönségért. Rájuk ugyanis nem vonatkoznak a taxitársaságokra rótt szigorú gépjárműfeltételek és adminisztrációs szabályok. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a közösségi autószolgálatok – a világszerte használt közösségi szolgáltatásokhoz hasonlóan – nem hagyományos cégstruktúrában működnek, jellemzően nincsenek magyarországi gazdasági társaságként nyilvántartva, így a hazai cégtörvény szabályai sem vonatkoznak rájuk – ellenőrzésük nem egyszerű feladat a hatóságok számára sem.