Szótár

Kombi

2007. június 4., 16:00 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

Olyan karosszériaforma, amely hátrafelé szinte egyáltalán nem laposodik el, és szerkezetileg nem válik el az utas és csomagtér.

Korábban főleg kőműveslétrák és betonkeverők, ma inkább pajkos, aranyszínű labradorok és kerti grillszettek szállítására használják.

Kipufogó

2007. június 4., 15:59 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Ezen át távozik a motorból az égés során keletkező égéstermék (ideális esetben főleg széndioxid és vízgőz, a valóságban mindenféle más ártékony szubsztancia is). A kipufogógáz nagyon gyorsan távozik a motorból, így ménkű hangos volna. A zaj tompítására szolgálnak a kipufogódobok, amelyekben a gáz áramlása lelassul, kevésbé lesz lökésszerű, és a hanghullámok kioltják egymást, így a kipufogás akár suttogóan halk is lehet.

Kézifék

2007. június 4., 15:59 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az álló autó biztonságos rögzítésére szolgáló berendezés.

Kétütemű motor

2007. június 4., 15:58 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

A régi Trabantokból és Wartburgokból ismerős, kedves hangú, büdös és mocskos, egyszerű motor. A nevét arról kapta, hogy a motorok által elvégzett négy alapműveletet (szívás, sűrítés, robbanás, kipufogás) ravaszul összevonja, így lényegesen kevesebb alkatrésszel működik. Ennek sajnos ára van: a kétütemű motorokat nem sima benzin, hanem benzin és kenőolaj keveréke hajtja, melyből az utóbbi sem elégni, sem megmaradni nem hajlandó, ezért inkább megöl minket. A korszerű kétütemű motorok lenyűgözően elegáns kis szerkezetek, ráadásul egész tiszták is, még hallani fogunk róluk.

Keverék

2007. június 4., 15:57 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A kétütemű motorokban használt üzemanyag, melyben a benzinhez kenőolajat kevernek. Ugyanígy hívják a motort közvetlenül meghajtó anyagot, ami a benzin elkeveredve a levegő molekuláival a befecskendezés vagy porlasztás után.

Kesztyűtartó

2007. június 4., 15:54 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A földre hajított kesztyűkből fakadó párbajjelenetek gyakoriságát csökkentendő, az autók műszerfalának utasoldali részén kialakított, rendszerint ajtóval fedett odú.

Kerék

2007. június 4., 15:53 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A felni és a rajta lévő gumi közös neve

Kenőolaj

2007. június 4., 15:51 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1

A motorban és másutt az egymással érintkező mozgó alkatrészek közti súrlódást, és az ebből következő kopást csökkentő olaj. Ennek a szintjét szokták ellenőrzésre ajánlani a segítőkész benzinkutasok, hogy aztán azt hazudják, hogy beletöltöttek egy csomó nagyon drágát, miközben vagy nem raktak bele semmit, vagy igen, de csak valami előre odakészített olcsó lőrét. Természetesen a kutasok szinte kivétel nélkül rendes emberek, akik soha nem tennének ilyet, de a paranoidok tovább élnek.

Katalizátor

2007. június 4., 15:51 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Sűrű, lyukacsos fém- vagy kerámiatömb a kipufogóban, amin átáramolva a motorból kijövő kipufogógáz tisztább lesz, gyermekeink, fáink és madaraink szebb jövőjéért.

Kasztni

2007. június 4., 15:50 Módosítva: 2009.10.01 16:38
2

A karosszéria beceneve.

Karosszéria

2007. június 4., 15:49 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Az autó felépítménye, avagy a teste maga, amiben ülünk, amiben a motor is van, meg minden más. Lehet kicsi, nagy, szép vagy csúnya, illetve ezek tetszőleges kombinációja, mindenféle színben.

Kardántengely

2007. június 4., 15:48 Módosítva: 2009.10.01 16:38
15

Hátsó kerekein (is) hajtott autókban található, az autó alja alatt futó hosszú vasrúd, ami összeköti az autó orrában lévő motort (pontosabban a motor után a váltót) a hátsó differenciálművel, azaz lényegében a kerekekkel.

A kardán nem feltétlenül elölről megy hátra. Például a Porsche 911 Turbo farmotoros és mind a négy kerekét hajtja, így ott egy kardán megy hátulról előre, az első kerekeket meghajtani.

Karburátor

2007. június 4., 15:47 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Működési alapelvében a klasszikus pumpálós parfümszóróra emlékeztető, de persze sokkal komplikáltabb és megbízhatatlanabb berendezés. Arra szolgál, hogy apró cseppekben benzint porlasszon a motorba szívott levegőbe, ami ott elég, meghajtván az autót. Mára szinte teljesen kiszorította a pontosabban vezérelhető elektronikus benzinbefecskendezés.

Kabrió

2007. június 4., 15:46 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Lenyitható tetejű autó.

JTD

2007. június 4., 15:45 Módosítva: 2009.10.01 16:38

Jet Turbo Diesel. Az Alfa Romeo, Fiat és Lancia korszerű közös csöves (lásd common-rail) turbódízel motorjainak neve.

Intercooler

2007. június 4., 15:43 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az intercooler, vagy szép magyar nevén töltőlevegő-hűtő a turbófeltöltő hatásfokát javítja. A turbóból a hengerek felé haladó töltőlevegő a nyomás és a súrlódás hatására felmelegszik. Ezt hűti le az intercooler. A hűvös levegőnek számos előnye van: egyrészt sűrűbb, másrészt kevésbé hajlamos a benzinnel keveredve az idő előtti öngyulladásra, így magasabbra lehet srófolni a töltőnyomást, ami nagyobb teljesítményt eredményez.

Injektor

2007. január 17., 19:31 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A motort jellemzően benzin és levegő keveréke hajtja. Az injektor a benzint elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével juttatja porlasztva a szívócsőbe, ahol az a levegővel elkeveredik. Ezt a keveréket a lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum szívja be a hengerekbe, ahol az elég. Az injektor előnye a porlasztóhoz képest, hogy pontosabban adagolható a benzin mennyisége, így korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva alacsonyabb fogyasztás és nagyobb teljesítmény érhető el. A közvetlen befecskendezés során a benzin vagy gázolaj nem a szívócsőbe, hanem egyből a hengerbe érkezik. Másik neve: benzinbefecskendező.

Indítómotor

2007. január 17., 19:27 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A rendes motor beindítására szolgáló elektromos motor, amit az akkumulátor működtet. Az indítómotor bevezetése fosztotta meg az emberiséget minden autós börleszkelemek legősibbikétől, a kurblizás mókás és nehézkes folyamatától.

Hűtővíz

2007. január 17., 19:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38

A motorban keringő víz, ami a hengerek környékén átmelegszik, aztán a felvett hőt a hűtőn át leadja. Fagyállóval keverve kell használni, különben télen megfagy, és szétrepeszti maga körül a motort. Tél előtt érdemes fagyállóságát megméretni egy kútnál.

A motorban zajló égés során felszabaduló energia egy részét arra használjuk, hogy haladjunk sebesen. A többivel viszont az Otto-motor szánalmas, 40 százalék alatti, és a dízelmotor kevésbé, de még mindig eléggé szánalmas, ideális körfolyamatban is csak 56 százalékos hatásfoka folytán nem tudunk mit kezdeni - illetve egy kis részével azért fűthetjük az utasteret.

A hűtőfolyadék egyrészt arra való, hogy ezt a veszteséghőt az égéstértől elszállítsa és a hűtőt használva közvetítőközegnek átadja a levegőnek, másrészt hogy a motor üzemi hőfoka stabilan az ideális 80-90 celsius környékén maradjon. Ha a hűtővíz megfagy egy farkasordító éjszakán, akkor - mivel a jéggé alakulás térfogatnövekedéssel jár - a hűtő járatainak falai megrepednek, a hűtő tönkremegy. Ugyanígy jár a radiátor is. A motorblokk oldalán található fagydugók kilökődnek, végül, ha egyáltalán nincs szerencsénk, a blokk és/vagy a hengerfej fala megreped.

Sima vízzel soha ne pótoljuk: az egyrészt nem keni a vízpumpát, ami így tönkremegy, másrészt kiül belőle a vízkő, és eltöm minden vízjáratot.

Hűtőmaszk

2007. január 17., 19:26 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Az autó orrán, rendszerint a két lámpa közt található karosszériaelem. Legtöbbször rács, amin átjuthat a szél. E mögött van a tényleges hűtő, amit a hűtőmaszk óv és eltakar.

Hengerfej

2007. január 17., 19:25 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motor felső része, mely külön van a motorblokktól, a kettőt csavarok fogják össze, köztük pedig ott a hengerfejtömítés. A hengerfejben és környékén rengeteg érdekes dolog van, például a szelepek, a gyújtógyertya, és mostanság felette ül a vezérműtengely is. Ha a motor hűtése tönkremegy, a hengerfejtömítés átég, a motorolaj és a hűtővíz találkoznak, és rémes dolgok történnek. A hengerfejnek szokása továbbá eldeformálódni, ekkor leszerelik, síkba köszörülik, és rengeteget fizettetnek velünk.

Hűtő

2007. január 17., 19:25 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A motorban zajló robbanások (igazából égések, de ez most mindegy) rengeteg hőt termelnek, ami hűtés híján szépen az autó alatti fémtócsává olvasztaná a motort. Mivel a tócsa alkalmatlan a jármű meghajtására, így mindezt elkerülendő a motort hűteni kell. Ennek érdekében a motorban hűtővíz kering (erre van a vízpumpa), ami a sok felvett hőt az autó elején található hűtőn át adja le, azáltal, hogy jól felmelegíti, amit aztán lehűt a menetszél.

Henger

2007. január 17., 19:24 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Henger formájú furatok (lyukak) a motorblokkban, ebben dolgoznak a robbanások által lökdösött dugattyúk. A hengerek lehetnek egy sorban – ez a soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Lehetnek két sorban, 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel, ez a V motor. Az egzotikusabb motorok közé tartozik a boxer, ez olyasmi, mint egy teljesen szétnyitott V, azaz vízszintesen fekszenek benne a hengerek, egymással szemben dolgozva, 4, 6, 8, vagy 12 darab, illetve a W motorok, ami több V motor egybeépítve, 8, 12 vagy 16 hengerrel.

Hengerűrtartalom

2007. január 17., 19:24 Módosítva: 2023.03.17 13:34

Az összes henger hasznos belső térfogata együttvéve. Ezen belül ég el a benzin. Azonos technikai színvonalú (hatásfokú) motorok közül, amelyiknek nagyobb a hengerűrtartalma, az erősebb és többet fogyaszt. Amikor azt mondjuk, hogy "van egy 1,3-as Suzukim", az azt jelenti, hogy a motor hengerűrtartalma nagyjából 1300 köbcenti, azaz egy henger nagyjából 325 köbcenti, és ilyenből van benne négy.

High pressure Direct Injection

2007. január 17., 19:21 Módosítva: 2009.10.01 16:38
HDI, mint nagy nyomású közvetlen befecskendezés. A Peugeot-Citroën közös nyomócsöves turbódízel motorjának neve. Az újabb generáció már a Fordokban is fut, TDCi néven, ez közös fejlesztés.