Felniméret

2008.02.06. 17:01
17 hozzászólás

Ha a felnit meg akarjuk tartani, de szélesebb gumira vágyunk, akkor a 185/60 R15 helyett 215/45R15-öt kell választanunk. Ha egyáltalán elfér a kerékjáratban. Egy ilyen csere a kanyarodási és ívmeneti tulajdonságok javulását hozza, viszont csökken az átmeneti zóna (nő a kitörési hajlam), minden zökkenőt érezni fogunk, illetve hangosabban is fog gördülni a gumi.

Ha nem tetszik az eredeti felni, válasszunk másikat. Az acélfelni a 6Jx14 ET43 jelzés-formátumot viseli. Ebből a 6 a pánt szélessége collban, a J a pánt típusa, a 14 a gumi felfekvő felületének átmérője collban. Az ET-szám a felni süllyesztésére utal, vagyis a keréktárcsa középsíkjának és a felfekvő síknak a távolsága mm-ben.

Ha a szám pozitív, a középsík beljebb van a felfekvő felületnél. Ennek a méretnek a kormányzott kerekek futómű-geometriájában van fontos szerepe, tehát nem tetszőlegesen változtatható. Vagy ugyanilyen ET-számút kell választani, vagy megfelelő nyomtávszélesítő pogácsákkal és futómű-állítással kell korrigálni a változtatást.

A könnyűfém felni nagy előnye a kisebb tömeg. A rugózatlan tömegek (amelyek az útfelület változásait teljesen lekövetik) csökkenése javítja a menetkényelmet, az útfogást és a fékezhetőséget is. A kf.-felni belsejében a helyet szabadabban lehet kialakítani, így nagyobb féktárcsa kerülhet bele, ami állóképesebb fékeket jelent. Az alufelni formailag is szabadabban alakítható, azaz lehetőség van az extra dizájn megvalósítására, illetve tudatosan befolyásolható vele a fékszerkezet hűtése is. (Nagyobb nyílások, illetve ventillátorként funkcionáló forma.)