2 - 4 - a - á - b - c - cs - d - e - é - f - g - gy - h - i - j - k - l - m - n - o - ö - p - q - r - s - sz - t - u - ú - ü - v - w - x - z

Kerékcsavar

2007.09.25. 16:20 - Hlács Zoltán

Annak idején csak esztergált csavarokat vehettem, ami sem akkor, sem most nem felel meg a követelményeknek. A kerékcsavarok minőségére nagyon oda kell figyelni: 10.9-es keménységű mángorolt csavarokra van szükség. Háromféle méret terjedt el: 12x1,5 12x1,25 14x1,5. A kerékcsavarok vállkiképzése rádiuszos vagy kúpos, 60 fokos. Felnije válogatja, ki mit szeret. Nem szabad keverni, mert a központosításon túl a csavarok biztonságos rögzítése is ezen múlik. Pl. a Porsche felni rádiuszos, a Saab kúpos csavart kíván.

A szélesítéshez használt leghosszabb csavar hat centiméter hosszú, ez már a háromcentis pogácsát is elviszi. A hosszú kerékcsavarok kaphatóak kerékőr kivitelben is. Ha igazán biztosra megyünk - és olyan a pogácsa kiképzése -, érdemes ezeket tőcsavarokkal rendelni. A tőcsavar egyedileg készül mángorolt menetes alapból, és drágább ugyan (kb 800 Ft/db), de megéri, ugyanis a későbbiekben is cserélhető.
 
Ahogy az autó minden csavarját, a kerékcsavart is nyomatékkulccsal kéne meghúzni. A gumis ritkán használ ilyesmit. A légkulcsok nyomatékhatárolósak ugyan, de nem sok figyelmet szentelnek az ilyesmire, így előfordul, hogy a pogácsákban megszakítják a csavart. A tőcsavaros változatnál elég csak a csavart cserélni, nem kell új pogácsa.

Kommentek

  • 2011.11.26 21:42:56Szikla bácsi

    Szeretnék egy pár szakmai megjegyzést hozzáfűzni az előttem szólóhoz. A csavarok keménységét nem befolyásolja az hogy milyen technikával készül a menet. Azt csak az alapanyag és a nemesítés határozza meg. A mángorlással készült menet hajszálnyival tartósabb mint a metszetté.

    A 10.9-es keményésg csak gyárilag ötvözött és sajtolt csavaroknál "érhető el" (Azonban ez csak bele van ütve a csavarba, valójában nem éri el ezt az erősséget, Rockwell mérővel lehet ellenőrizni)Sajnos a kereskedelemnben nem lehet beszerezni olyan anyagot amivel le lehetne érni ezt a keménységet. Amit el lehet érni az 9-10-es erősség a megfelelő alapanyaggal és nemesítéssel. Ez tökéletesen megfelel. Hoznék néhány példát: BMW tőcsavar 100mm + 4 cm-s pogácsa + driftelés = nem szakad el a csavar.( Persze nem 10.9-es hanem 9-10 közötti erősségű) másik példa a bamako rallyn résztvevő Nissan Patrol, esztergált és nemesített tőcsavarral 2 éve végig ment szakadás nélkül, s mai napig használatban van.

    Az olcsón beszerezhető kínai és olasz gyártmányú csavar és kerékőr alján ott van hogy 10.9 azonban a 7-7.5-ös keménységet érik el, tudom mert le kellett ellenőriztessük. Egy Újpesti céget tudok ajánlani, mi folyamatosan tőlük rendelünk és szerencsére nem volt olyan extrém kérésünk még amit nem tudtak volna legyártani és eddig panaszmentesen. Ők azok: www.szekelytuningbt.fw.hu

    Remélem tudtam segíteni.