Abroncs cseréje

2008.04.30. 15:33
1 hozzászólás


Az abroncs futófelületének mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis az abroncs számos fontos tulajdonsága függ ettől. A mintaárok mélységének meghatározásához segítséget nyújthat az ún. kopásjelző (TWI=tread wear indicator); ez a mintaárokba vulkanizált kis "kitüremkedésekből" áll, amelyek a mintázat kopásával egyre inkább láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését az abroncsok vállrészén látható TWI felirat jelzi. Mivel az aquaplaning (vízen futás) veszélye fokozottan nő, valamint a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, az abroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt ajánlott lecserélni. A gumidoki a következő értékeknél javasolja a cserét: * nyári abroncsok: 2 mm-es mintamélységnél * nagy teljesítményű, szélesebb futófelületű nyári abroncsok: 3 mm-es mintamélységnél * téli abroncsok: 4 mm-es mintamélységnél Az abroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintamélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit. Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt általában az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelentenek a lakóautók, utánfutók, a veteránautók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális, vagy ideiglenes használat miatt a futásteljesítmény az átlagos alatt marad.