XWD

2008.02.28. 09:04
2 hozzászólás

Az XWD egy új összkerék-hajtás neve, ez a trollhättani titkos fegyver. Az ilyennel szerelt autókban a motor továbbra is elöl, keresztben figyel, de a hátsó kerekekhez is vezet kardántengely. Ott, a hátsó tengelynél pedig egy Haldex-kuplung dönti el, mennyi nyomatékot engedjen a második tengelyre, mennyit az elsőre.

Függetlenül attól, csúsznak-e az első kerekek, vagy sem, a Haldex-kuplung az XWD-ben kicsit mindig zárva van. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy síkon, egyenes vonalú haladásnál a nyomaték 90-95 százalékát az első kerekek kapják, mert így a legkisebb a fogyasztás. De a sebesség, a gázpedál-állás, kormányszög és még egy rakás egyéb paraméter függvényében az XWD egy rakás newtonmétert hátraküldhet. Gyorsításnál, nagyon síkos úton ez az érték a 80 százalékot is elérheti. Kanyarban is szépen jut hátra a vonóerőből, hiszen úgy stabilabb az autó.

Micsoda? 80 százalék? Hogyan lehetséges ez? Hiszen teljesen nyitott Haldexnél elöl van a teljes hajtás (100-0 százalék), ha összezár, a fele nyomaték az első, a másik fele a hátsó kerekekre jut (50-50 százalék). Ahhoz, hogy hátra 80 százalék menjen, elméletben le kellene választani az első hajtást. Ehhez viszont elöl még egy kuplungnak kellene lennie a váltóházban, az első diffi és a váltókihajtás között, úgy, hogy a váltótengelyről még azért meg lehessen tekertetni a kardánt. Baromi drága lenne, és ilyen a Saabban persze nincs is.

Hosszas telefonálás után kiderült, hogy nem elméleti, hanem gyakorlati nyomatékeloszlásról volt szó a sajtóanyagban, tehát jeges úton, erős gyorsításnál, amikor az első kerekek a kapálózáson kívül másra szinte nem is képesek, és a Haldex teljesen összezár, a hátsókra ömlik nagyjából az összes newtonméter. Azért nem 100 százalék, csak 80, mert az első kerekek mindig tapadnak valamennyire, no meg a belső súrlódások sem engedik, hogy minden hátra jusson.

A Saab-féle XWD második, már jóval komplikáltabb (és feláras, opciós) fogása: a hátsó diffit egy további, keresztben betett, elektronikusan vezérelt kuplung össze is tudja zárni. Az ilyen Saab tehát kanyarban nemcsak hátraküldi a nyomatékot, de a külső íven futó kerékre is többet juttat belőle. Nocsak, nocsak, milyen tisztességes meló.