Újszerű, ám döglött kis oroszlán

2002.04.10. 14:41
Zavartan közölték velem, hogy valószinűleg gyári hibás az alkatrész, és ezért újat kell rendelniük. Ezt én úgy fordítanám, hogy betették a cuccot, és nem történt semmi változás, mert ezt a gyári hibás dumát már az első komputernél is el akarták sütni nekem.
Szia Doki!
2000. februárjában vásároltam a Peugeot 206-osomat. Már viszonylag új korában is voltak vele gondok: menet közben rángatott, leállt a motor. De egy újraindítással mindig meg lehetett oldani a gondot, mégis úgy döntöttem, hogy leviszem a szervizbe, mert ez nem normális. Akkor volt fél éves. Megvizsgálták, megigazgatták a gyertyát, szűrőt cseréltek benne, ilyesmi. Aztán visszaadták, hogy tulajdonképpen nem tudják mi a baj, de itt van, fogjam, vigyem. Akkor pár hónapra valóban megszűnt a hibajelenség, még örültem is, hogy ennyivel megúsztam. Nemsokára az alapjárattal akadtak gondok, üresben felpörgött egyre jobban, végül az alapjárat 3 ezer volt. Kicserélték a léptetőmotort (habár a gépi diagnosztika nem jelzett hibát, de ezt a hibát legalább produkálni tudtam állandóan, az előző hibajelenséggel ellentétben).
Újabb fél év telt el (a kocsi ekkor egy év és két hónapos), amikor a rendszertelen időközönként felbukkanó egyik motorleállás után semmiféle módon nem tudtam újraindítani. Két utcányi tologatás (ennyire voltam otthonról) végén, a kapuban egyszer csak újra elindult. Másnap szerviz, diagnosztika, a hibaellenőrzés semmit nem jelez, hiba nem mutatkozik természetesen, gyertyatisztítás, kontaktspray. Akkor tudtam meg, hogy a garancia csak egy évig érvényes, amikor kifizettették velem a diagnosztikai vizsgálatot.
2001. december elején aztán nagy nyugisan megyek az M7-esen, egyenletes sebességgel, semmi fék, semmi gáz, semmi váltás, amikor a kocsi rándul egyet és megáll. A lendületből még kikormányoztam az út szélére, de a kocsi többet nem indult.
Az előtte lévő hónapban voltak már figyelmeztető jelek, kétszer-háromszor előfordult a menet közbeni rángatás, de egyszer sem állt le a motor. Mivel a szerviz eddig sem tudott kielégítő magyarázattal szolgálni az okokra (elhárításáról nem is beszélve), ezért csak reménykedtem, hogy majd elmúlik, ahogy eddig is elmúlt. Nem volt szerencsém.
Az első munkanap be kellett vontatni a szervizbe, mert többé nem volt hajlandó elindulni. Ennek most hetedik hete. A kocsi még mindig ott áll a szervizben.
Először kicserélték a fedélzeti komputert. Semmi hatás.
Aztán kicserélték a gyújtótekercset. Vagy előtte. Ezt nem tudom, csak a munkalapon láttam, amiről másolatot kértem nemrégiben. Semmi hatás.
A diagnosztikai gép csak annyit ír ki: motor reteszelve. (Ezt láttam a saját szememmel, amikor ott álltam a szerelő háta mögött)
A Peugeot Hungaria műszaki tanácsadójához fordultak végül - erőteljes ráhatásomra -, mert csak álltak széttárt karral a kocsi felett.
Közös erővel kisütötték, hogy van egy másik komputer is a kocsiban, biztos az romlott el. (BSI) Megrendelték. közben átfordult az év, és már 2002-t írunk. Az ünnepek miatt a szerviz sem üzemelt, a megrendelések sem mentek el, az alkatrész sem érkezett be.
Múlt héten szóltak, hogy alkatrész itt van, most már tutibiztos, hogy lesz kocsim, majd hívnak ha kész. Nem hívtak. Én hívtam őket ezen a héten. Zavartan közölték velem, hogy valószinűleg gyári hibás az alkatrész, és ezért újat kell rendelniük. Ezt én úgy fordítanám, hogy betették a cuccot, és nem történt semmi változás, mert ezt a gyári hibás dumát már az első komputernél is el akarták sütni nekem.
Morogtam, de hát mit tegyek, helyettük nem tudom kitalálni, hogy mi baja, mondom jól van, kibírok még pár napot. De ekkor zavartan közbevágott az illető, hogy sajnos, többet kell majd várnom, ugyanis a (francia) gyártó február 9. előtt nem ad ki ilyen alkatrészt, plusz minimum 3 nap, amíg ideér. Az okok elég zavarosak voltak, valószinűsítette, hogy biztosan egy teljes sorozat gyári hibás, ezért vissza kellett hívnia a gyártónak. Első hallásra ez logikusnak tűnik, de az egész történet összességében gyanús.
Természetesen addig nem csinálnak semmit, mert hiszik, hogy ez a BSI minden gondjukat megoldja. Én már sajnos tudok hinni nekik.
Olvastam a cikkeidet Doki, és láttam, hogy másnak is voltak hasonló problémái, és majdnem mindig a lambda-szonda volt a ludas. Úgyhogy még január elején, az első munkanapon felhívtam őket, és a lelkükre kötöttem, hogy okvetlenül nézzék meg a lambda-szondát. Azt mondták, már rég túlvannak rajta. Amikor lenn voltam személyesen elkérni az eddig beépített alkatrészlistát, akkor újra és többször nyomatékosan említettem a lambda-szondát, mint esetleges hibaforrást. Megint csak megismételték, hogy természetesen ezt a problémát ismerik, gondoltak rá, de ez a típus nem kettős lambda-szondájú, és csak azoknál fordul elő gond. Még meg is mutatta az alvázszámon, hogy ez az iksz pont ezt jelenti.
Az alkatrész-listán nyoma sincs annak, hogy kicserélték volna (tehát nem mondott igazat, amikor azt állította, hogy túlvannak a cserén), de ennél többet már nem tudok az ügyben tenni, hacsak rájuk nem reccsentek, hogy nem érdekel mit mondanak, akkor is cseréljék ki.

Kérdéseim: mi baja lehet a kocsinak? Jogos-e, hogy nem adtak, nem adnak cserekocsit, azzal az indokkal, hogy már nem garanciális? Ha kicserélik a fél kocsit egyesével, akkor jogosan akarják-e kifizettetni velem azokat az alkatrészeket, amelyek beépítése szemmel láthatóan nem segített a bajon? Egyáltalán, mit tudok csinálni (hogy legyen egy működőképes autóm)?
A februári előrejelzett időpontban 11 hete lesz a szervizben a kocsi. Két évvel ezelőtt nem azért vásároltam egy vadiúj autót, hogy azzal is állandó gondjaim legyenek, vagy hogy éppen akár három hónapig a szervizben pihenjen. Egy új kocsihoz képest már nagyon sok baja volt.
Ja és igen: a szerviz a helyi márkaszerviz.
Ha tudsz, segíts rajtam!
Köszi, Pille
(2002. 01. 23.)

A helyedben felhívnám a Peugeot magyarországi vezérképviseletét, és szavatossági gondokat emlegetnék nekik, de nagyon komolyan! Ha a telefon nem segít villámsebesen, személyesen keresném meg az értékesítési vezetőt, és elmesélném neki a kálváriámat. Ha komolyan és ott előttem azonnal tesz lépéseket az ügy rendezésére, néhány napig várnék.

Ha nem? Kérnék minden eddigi dologról egy jegyzőkönyvet, melyet a helyi szerviz vezetője is hitelesít a kis aláírásával. Továbbá kérném őket, hogy a kocsit állítsák vissza eredeti állapotába, úgy hogy olyan legyen, mint mikor odavittem. Ha az eddig elszenvedett hátrányokért hajlandóak kárpótolni megfelelő módon, elhoznám békével a kocsimat.

Ha nem, akkor is elhoznám, de ügyvéddel konzultálnék előtte, hogy milyen lehetőségeim vannak revansot venni és kitől is? A kocsit elvinném egy olyan szervizbe javíttatni, ahol értenek is hozzá. De nem a helyi menő csávók (HMCS) tákoldájába. Szerintem a leírtak alapján nem is biztos, hogy elektromos rendszerbeli gond szívat!

A lamda szonda egyébként képtelen ekkora zavart előidézni, (menet közbeni leállás, nem indulás.)
Első nekifutásra az elektromos benzin pumpára, vagy annak működtető reléjére tippelek. Ja, és a HMCS-szerviznek persze egy forintot sem kéne kifizetni! Ugyanis nem javították meg a kocsit.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- ésalvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják.Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.