Leállt Tipo dízel

2002.04.17. 11:14
Szerintem a vezérműszíj szakadt el és emiatt összeütöttek a szelepek és a dugattyúk. Erre utal a motor megragadása is! Vagy valahol kikönyökölt az egyik hajtókar, vagy a vezérmű tengely tört el, és kijjebb csúszott a hajtó oldal felé, emiatt az olajfolyás!
Hello Doki!
Nagy az én problémám. Van egy nagyon szeretett 1991-es Fiat Tipo 1.9 TDI GrandTourismo járgányom, ami pénteken kora reggel, 2002. február 15-én megállt. Másfél éve van nálam, eddig 2 db izzító-gyertyán, féktárcsán+fékpofán, levegő- gázolaj- és olajszűrőn és a rendes 10 ezer km-s olajcserén kívül más nem volt vele. Egyedül a generátor, de azzal úgy vettem.
Szóval az M0-son jöttem vele haza munkából, minden előjel nélkül erőtlenné vált a motor, rá is léptem a kuplungra, és már állt is minden, 70-75km sebességgel haladtam 5-ben, ez 1700 rpm. A vízhőfok 75-80. Az olajnyomás hideg motorolajnál 4 bar, üzemmelegen 3 bar, melegen alapjáraton 1.8-2 bar (volt). Az olaj Selenia Turbo Diesel (volt), a motorban 163 ezer km van/volt. Szépen, rendesen füstölés meg minden tipikus dízel hibától mentesen működött egészen eddig, úgy ahogy a nagy könyvben meg van írva. Decemberben is a mínusz 18-20-ban is pöc-röff egy izzítással indult, szóval nagyon meg voltam vele elégedve, eddig.
Úgy néz ki a dolog, hogy a szíjak oldalán ott minden totál olajos volt amikor kinyitottam a gépháztetőt, sőt még arról is csöpögött az olaj. Az olajszint mindig rendben volt egyébként, nem fogyott szinte semmit (8 ezer km alatt nem egészen fél litert kellett utánatölteni) Olaj nyár végén volt cserelve, éppen most lett volna újra aktuális. Először azt hittem hogy az adagolóra menő üzemanyagcső (ami a szűrő felől jön) az ereszti a gázolajat, mert kicsit kidörzsölődött a kürttől (nem láttam rendesen a sötétben), vagy felszívott volna valami koszt az üzemanyagszivattyú, a szűrő dugult volna el, esetleg elfogyott volna a gazolaj - de ez utóbbi sem fordult elő velem még sosem. Próbáltam beindítani (azért hogy a gazolaj folyik-e azon a csövön), de meg sem moccant, az indítómoci áramfelvételétől meg a centrálzár is kiejtett, és a töltéshiányt jelző lámpa is kialudt.
Annyi rendellenességet vettem észre a motor megállása előtt úgy kb. 100 m-el, hogy a fékpedál iszonyat kemény lett. Kb. 2 cm-t lehetett benyomni, és fogott ugyan, de mintha csak a 1. fékkör menne, olyan gyengén. Gondoltam hazagurulok vele szépen (onnan pár km), de mar nem kellett.
Miután hazahúztak, itthon is csöpögött belőle még az olaj a motor bal oldalán a hátsó részen (ha szemből nézzük).
Most hétfőn reggel szedik szét megcsodálni, mi lehet a hiba oka, de azért kíváncsi lennék te mit mondasz, mire számítsak. Ha kell mocit szerválni esetleg akkor tudsz-e valami tutijó motor beszerzési forrást. Ha kell bele motor, akkor a Croma 2.5-s TDI-je vagy a 2.0 TDid-je belefér-e a Tipo-ba? A mostani motorkódom 160 6000A (1929ccm; 92LE/68kw @4200rpm, 186Nm2000rpm; alapjárat 850rpm, hideg motornál 1400rpm, teljes töltés leszab. fordulatszém @4800rpm). Ez utóbbit azért kérdem, mert az erősebb/korszerűbb motort meg annyira sem kell "hajtani".
Az autót nem hajtottam ki, 3000 fordulat felett nem nagyon járt nálam a motor, max. végsebessége nemtom mennyi, én 160-nal többel nem mentem vele, ez 3700rpm-nek felel meg 0.55-0.6 bar turbónyomásnál (0.7-nel nyit ki a waste-gate biztonsági szelep, állítólag).
Igyekeztem 2-2200 rpm korul tartani a motort, ott kezd a turbó-töltés (ha kellene). Vegyesen, varosban országúton használom a kocsit. Fogyasztása városban 6,8-7,2l, klímával 7,7, országúton 6,2-6,5, klímával 7liter.
A zöldkártya állítgatás nélkül hibátlan volt (2x), mindig jóval a határértékeken belül.
Igyekeztem mindent leírni az autómmal kapcsolatban, hátha barmi segítene a megoldásban.
Segítségedet előre is köszönöm.
hobizoli
(2002. 02. 19.)

Az egyetlen és legfontosabb, hogy hány km van a motorban. Mindegy, szerintem a vezérműszíj szakadt el és emiatt összeütöttek a szelepek és a dugattyúk. Erre utal a motor megragadása is! Vagy valahol kikönyökölt az egyik hajtókar, vagy a vezérmű tengely tört el, és kijjebb csúszott a hajtó oldal felé, emiatt az olajfolyás! Szerintem.
A motor szétszerelése döntse el, hogy a javítás, vagy a csere a rentábilisabb megoldás? Ha nem találsz megfelelő megoldást, keress meg!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.