Punto végsebesség és olajfogyás

2002.05.16. 00:51
az elektronika csak 6.800-nál szabályoz le, tehát egy pörgős (olaszos) motort feltételezne az ember, de 6000 felé már kész kínzás pörgetni, egyszerűen nem kívánja a fordulatot. Ez egyébként szerintem semmit nem számít a végsebességbe, mert 172-nél a hosszú 5. fokozat miatt még csak majd 5000-et forog.
Tisztelt Autódoktor!
Egy évvel ezelőtt vásároltam egy Fiat Punto 1.2 16V HLX típusú gépkocsit. Néhány kérdésem lenne:
1. Az autó végsebessége 172 km/h a gyári adatok szerint. Volt már néhány autóm, de egy sem volt olyan, amely óra szerint ne ment volna többet a gyárilag megadott értéknél, pl. egy 96-os 1.4 16V-s Astrával 190-et bármikor lehetett menni, pedig a gyári értéke 178 volt. Mint több tesztben azt olvashattuk a km órák felfelé csalnak. Nyilván így megy egy Astra 190-et. Az viszont kizárt, hogy a Punto órája halál precíz és ezért mutat ennyit, (egy másik újság tesztjében 20 új autóból 20-nak csalt felfelé az órája, 120-nál átlag 8-10 km/h-t.).
A szerviz szerint mindegyik ilyen, de tapasztalatból mondhatom, hogy náluk gyakran az sem igaz, amit kérdeznek. Egyébként az igazsághoz hozzátartozik, hogy az autó teljesítményét egy tuning műhelyben bemérték, 78 LE-t mértek, ami a cég szerint elfogadható, gondjuk csak azzal volt, hogy 5500-as fordulattól a kelleténél gyorsabban esik a teljesítmény.

Ezt egyébként én is érzem, mert az elektronika csak 6.800-nál szabályoz le, tehát egy pörgős (olaszos) motort feltételezne az ember, de 6000 felé már kész kínzás pörgetni, egyszerűen nem kívánja a fordulatot. Ez egyébként szerintem semmit nem számít a végsebességbe, mert 172-nél a hosszú 5. fokozat miatt még csak majd 5000-et forog, itt pedig a motornak teljesítménymaximuma van a görbe szerint is.
Megjegyzésként csak annyit, hogy szeretek sportosan vezetni, de nem vagyok egy autókínzó barom, azonban azt elvárom egy autótól, hogy a gyári értéket hozza, mert így ez egy átverés, egy kicicomázott érték, akárcsak a gyorsulási érték (11,4 mp 100-ra, ezt kb. egy 1.6-os 100 lovas Astra vagy egy 1.6-os Brava produkálja).
Sejtésem szerint az autó gyorsulását befolyásolja, hogy 5 ajtós + még extrás is, vagyis kb. 50-70 kilóval lehet nehezebb az alaptípusnál, de a végsebességre ez nem hat igazán. Szóval neked van valamilyen visszajelzésed erről a típusról?
2. Az autóban 25 ezer km van, 20 ezernél volt szervizen. Az olajfogyasztása 0,6 liter volt a 20 ezer km alatt. A gyári olaj ami volt benne, az félszintetikus 10W-40-es volt, és szintetikus 5W-40-es Mobil került bele. Az azóta eltelt 5 ezer km alatt 0,5-0,6 liter ment el, ez 20 ezerre vetítve 2-2,5 liter olaj, és a fáradásból eredő még magasabb fogyasztást be sem kalkuláltam.
Az OK, hogy ez egy hígabb olaj, de azért ez mégis csak sok. Persze a norma 1 liter/1000 km, tehát belül vagyok. Nem sok ez egy ilyen idős autónál? 100 ezernél mi lesz? Csak azt nem tudom, hogy az ilyen normának mi értelme van. Olyan rosszul nem lehet egy motort összeszerelni, hogy 20 ezer km alatt több mint 20 liter olajat egyen meg. Addig kuss van az autósnak? A 16 szelepes motorok miért ilyen olajfalók? Lásd: Punto, VW Bora 1.6 16V (Totalcar teszt), Opel 16V-s motorjai.
3. A régi Puntóról olvastam egy két-tesztet, tudom, hogy mik voltak az érzékeny pontok. A Punto II-nél milyen meghibásodások vannak a későbbiekben?
Ha lesz egy kis időd légy szíves írj pár sort.
Előre is köszönöm Z.A.
(2002. 01. 07.)

Olajfogyasztás: igen, a sokkal hígabb szintetikus olajból ennyivel több fogy, mert a motor illesztési hézagjai, amit a gyári megmunkálásnál a tervezők előírásai szerint készítenek el, ilyenek. Ez a fizikai törvények szerint való dolog, mert a 16 szelepes motor nagyobb fajlagos teljesítménye miatt alkatrészei komolyabb mértékben hőtágulnak a terhelések során! Tehát, a túl jó, (híg) olaj sem hasznos, mert égéstermékei a motorban is okoznak káros lerakódásokat. A végteljesítmény és a végsebesség pedig néhány apró dolog függvénye, amit rendbe kéne hozni a kocsidon. Ez már igazán precíz munkát igényel és megfelelő típusismeretet.
A többi leírt dolgot pedig inkább véleményként fogom fel, OK?
De! Egy 1,2-es motort nem a sportos autózás élménye miatt vesznek általában! Tehát úgy mondom, arra nem is alkalmas.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.