Opel olaj és alapjárat

2002.06.28. 09:46
De az órám a minap fordult át a 200 ezer kilométeren, ez kopottabb motort feltételez. Használhatom-e 15w40-es olajjal, illetve jót/rosszat teszek ezzel?
Kedves Doki!
Van egy Opelem ('88) kétezres motorral (20SE) . Tapasztalatod szerint milyen olajat érdemes beletenni? Az autósboltban a 10w40-es olajat ajánlják, mert ez van előírva és a hidrotőkék miatt is jobb neki. De az órám a minap fordult át a 200 ezer kilométeren, ez kopottabb motort feltételez. Használhatom-e 15w40-es olajjal, illetve jót/rosszat teszek ezzel? Olajfogyasztása a 10w40-essel sem számottevő, cserétől cseréig elég az 5 liter, de ez nyilván nőni fog a korral. Szóval át lehet-e térni ennél a motornál a 15w40-es (nyilván megfelelő minőségű ásványi vagy félszintetikus) olajra?
Köszi, Zoli
(2002.05. 02.)

Kedves Zoli!
Nyugodtan áttérhetsz a 15w40-es szintetikus alapú olajra. Ezek kissé sűrűbb olajak, mint a 10w40-es olajak, és a kopásból eredő nagyobb hézagok mellett kisebb lesz az olajveszteség.



Tisztelt Autódoktor!
Május 1-én olvastam Rózsa László levelét és ezen felbuzdulva fordulok hozzád. Én is hasonló problémával küzdök, csak egy 1998-as évjáratú Opel Vectrával (mototipus:X20XEV) . Nálam a bizonytalakodó alapjárat kb. 15 ezer kilométerrel ezelőtt jelentkezett először és azóta átlagosan olyan három hetente jön elő kb. három napra. Ilyenkor üresjáratban ingadozni kezd a fordulatszám, majd sűrűn (nem minden esetben) leáll a motor. A probléma első jelentkezésekor felkerestem egy Opel szervizt, de balszerencsémre addigra pont meggyógyult, és a műszer sem mutatott ki semmilyen hibát. A szervizben csak találgatni tudtak, hogy valószinűleg a benzin minősége nem volt megfelelő, és ez okozta a leállásokat. Ekkor, kissé hitetlenkedve ugyan, de ennyiben hagytam a dolgot. A leállások tényleg elmaradtak, de mint azt levelem elején említettem a probléma ismét jelentkezett, és ez azóta is többé-kevésbé ciklikusan ismétlődik. Én a benzinre nem gyanakszom, mert a tankolások nem esnek egybe a hiba ciklusával.
Válaszodat előre is köszönöm, Roland
(2002. 05. 02.)

Kedves Roland!
A bizonytalankodó alapjáratot nálad is okozhatja alapjárati szabályzó rendszer hiba. A szerviz ezt, ha éppen nem "csinálja" az autó, tényleg nehezen állapítja meg. Üzemanyag problémával kapcsolatos kérdésedre azt tudnám mondani, hogy gyakran egyetlen szennyezett tankolás is elegendő, hogy későbbiekben problémákat okozzon. Pl. a leülepedett szennyeződés, ha alacsony üzemanyagszint állásnál tankolsz, felkeveredik. A felkeveredett üzemanyag pedig később eltömíti az üzemanyagszűrő finom pórusait. Ez az üzemanyag szűrő ellenőrzésekor megállapítható.