Fiat Tempra cserés lambda szonda

2002.12.05. 21:20
Hidegen, indításkor úgy tűnik, nem megy minden henger, apró gázadáskor fekete füst jön a kipufogóból. Melegen ilyen gond nincs, esetenként viszont rángat, 100 km-es sebesség felett, többnyire gázelvétel után, új gázadáskor. Csináltattam egy Fiat tesztet, lambda szonda hibát jelzett. Azt tanácsolták a Fiatnál, hogy közlekedjek vele, mert a kocsi Németországban kb. 1,5 évig állt.
Hello Doki!
Az alábbi emailt jó régen küldtem el. Sajnos még válasz nem érkezett. Időközben lambda szondát cseréltem, kapott egy törött Golfból egy alig használtat. A kipufogón mért értékek javultak, a CO teljesen lecsökkent. De továbbra is fenn áll hidegindításkor némi fekete füst, két három rövid gázadásig, utána minden megszűnik.
Tudom, hogy ezer kérdést tesznek fel, de az enyém már igen régi.
Keresek továbbá egy használható és megfizethető vonóhorgot a 91-es Tempra Kombihoz. 94-est gyártanak a dombóváriak, de még nem akadt ember aki meg tudta volna mondani, hogy az miért nem jó 91-es-hez. Talán tudsz rá választ.
Üdv, Ament György
Az eredeti levelem:
1,6-os benzines Fiat Temprán (1991-es évjárat) az alábbi a jelenség:
Hidegen, indításkor úgy tűnik, nem megy minden henger, apró gázadáskor fekete füst jön a kipufogóból. Melegen ilyen gond nincs, esetenként viszont rángat, 100 km-es sebesség felett, többnyire gázelvétel után, új gázadáskor.
Csináltattam egy Fiat tesztet, lambda szonda hibát jelzett. Azt tanácsolták a Fiatnál, hogy közlekedjek vele, mert a kocsi Németországban kb. 1,5 évig állt. Szemmel látható, hogy új lambda szonda van benne. A káros-anyag kibocsátása határérték alatt van. A fogyasztása barátságos, 80 km-es budapesti "dugózás"-sal, 130-140-es autópályás tempóval együtt 32,5 litert 6,5 l/100 km/ fogyasztott 500 km-en.
Lehetőségeim:
- Cseréljem ki a lambda szondát, úgy 30 000 Ft-ért
- Tehetek-e bele egy univerzális, három kivezetéses lambda szondát
- Higgyek az autószerelőknek, járjak vele (már eddig kb. 3000 km-t mentem 2 hét alatt.)
- Máshol keresendő-e a hiba?
(2002. 07. 16.)

A szonda cseréje jó dolog volt, de jobban állna a csőben egy ehhez a modellhez való eredeti, ha nem is új. Nem véletlenül van BOSCH azonosítója minden modellnek. Nem csak a vezetékek számától függ a "boldogság".

A szemmel láthatóan nem régi szonda is lehet rossz. A hidegstart utáni rövid ideig tartó füstölés lehet a nem pontosan belevaló szonda miatt is, de okozhatja a hőmérséklet érzékelő szenzor kezdődő hibája is. Ha rövid időn belül eláll a fekete füst, nem gond és hidegen amúgy sem illik bő gázokkal forgatni a mocit!
De ez csak akkor igaz, ha melegen tényleg minden kipufogó gázban mérhető érték megfelelő. Egyéb esetben a spórolásnak a katalizátor láthatja kárát!

Vonóhorog. Azt, hogy miért nem passzol egy másik évjárat vonóhorga a te kocsidra, csak a gyártó tudná pontosan megmondani, vagy a két horog összehasonlításakor derülne ki. DE! Még akkor is változhat a horog kivitele, ha közben a hátsó lökhárító formája lett más!
Érdemes hinni a katalógusban, mert azt a gyártók állítják össze. Én Kecskeméten szoktam vonóhorgot rendelni az egyik legolcsóbb gyártónál. Azonban a műbizonylat szerinti teherbírást is ellenőrizni illik vásárláskor, pláne ha komolyabb súlyú utánfutót akarsz ráakasztani.

A komolyabban terhelhető horog általában azonos gyártmányok esetében is kicsit drágább. De azért azt is figyelembe kell venni, az adott típus mekkora súlyt bír el? Mert annál nagyobb súlyt nem fognak a vizsgán a forgalmiba írni akkor sem, ha a horog ennél jóval többet tud.. Erre példa azok a kocsik esete, mikor ugyanazt a karosszériát többféle motorral és két-, valamint négy kerék hajtással is gyártják. A vontatási feltételek szerint a kis motoros verzió és a nagy motoros, összkerekes közt a megengedett vontatási tömegben akár 7-800 kg eltérés is lehet.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.