Vento combosítás

2002.12.05. 21:27
Lehetséges-e utólag több erőt kicsiholni a motorból, anélkül, hogy az élettartamát, megbízhatóságát csökkentenénk? Azaz nem szándékozom pl. felfúrni a hengereket. Lehet-e pl. turbófeltöltőt szereltetni bele? És kb. mennyibe kerülne egy ilyen teljesítménynövelés?
Kedves Autódoki!
Mindig szívesen olvasom tanácsait, annak ellenére, hogy nem vagyok egy szerelő alkat, és saját autóm is csak nem régen van - ez utóbbival kapcsolatban kérem tanácsát.
Nemrég vettem egy VW Vento gépjárművet, családon belül. Erre való tekintettel meglehetősen kedvező áron kaptam meg, így annak ellenére nem gondolkodtam más autó megvételén, hogy amúgy nem ilyen autót vettem volna.

Alapvetően két problémám van vele:
Nagyon gyenge a motorja, mindössze 75 LE, ami még egy kisebb kasztninál sem lenne igazán szerencsés. Lehetséges-e utólag több erőt kicsiholni a motorból, anélkül, hogy az élettartamát, megbízhatóságát csökkentenénk? (Azaz nem szándékozom pl. felfúrni a hengereket.) Lehet-e pl. turbófeltöltőt szereltetni bele? És kb. mennyibe kerülne egy ilyen teljesítménynövelés?

A másik gondom az, hogy nagyon hamar felmelegszik az utastér napsütésben, hiszen nincs benne légkondi, és az ablakok sem színezettek. Régebben olvastam egy cikket (valószínűleg a Totalcaron, de nem találom), amely az ablakok hővédő fóliázásáról szólt. Kérdésem, hogy a KRESZ alapján lehet-e ilyen fóliákat felrakni (ha megy műszakira, nem szeretném leszedni), és ha igen, kb. mennyiért, és főleg, hogy van-e ennek értelme?
Előre is köszönettel, Gábor
(2002. 07. 17.)

A motor eredeti teljesítménye több módon, ennek megfelelően többféle mértékben fokozható, megfelelő hozzáértéssel! Utcai autók esetében nem csak a végteljesítmény fontos, hanem az is hogy megfelelő fordulatszám határok közt és megfelelő mértékben a forgatónyomaték is nőjön. Hiszen minden sebességfokozatban elég bő határok közt kell kiaknázni a motor teljesítményét a közúti közlekedésben! Ennek megfelelően nem ugyanazok a kritériumok vonatkoznak egy versenymotorra és egy sportosított utcai motorra.

A VW szerencsés konstrukció, elég jól hegyezhető motorokat gyárt szinte mindegyik kategóriában. A te Ventodra nem szerencsés dolog turbót szerelni, mert sok mindent ki kell cserélni a motorban és egyéb segédberendezéseiben (befecskendező-, és gyújtórendszer).
Más módon azonban lehet többlet lovakat és megfelelően nagyobb forgató nyomatékot belevarázsolni. Sajnos, a tuningolás, még ha utcai szintű is, nem túl olcsó mulatság. Tőled függ, milyen rendszerességgel hajtod ki a megnövekedett ménest a kocsiból és milyen kegyetlenséggel?
Ennek megfelelően egy ilyenforma, jól megtervezett és kivitelezett átalakítás nem rövidíti számottevő mértékben a motor élettartamát. Feltétel, hogy megfelelő módon szervizelve is van a kocsi a használat során.
Hogy miket és hogyan kell átalakítani? Na ezt senki sem fogja nyilvánosságra hozni, mert autót javítani sokan tudnak, de ezek közül is csak kevesen tudnak előre megtervezett módon és mértékben teljesítményt növelni. Ha gondolod, keress meg, elmondod az igényeidet és elvárásaidat, valamint meg kéne ismerni a motort is, ami a kocsidban dorombol, és tudok segíteni, merre indulj el! Én is VW-vel versenyzem és vannak tapasztalataim ezen a téren. Saját motorokat is építettem, amik elég sikeresek mid utcán, mind versenyautókban.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.