Astra alvázvédelem

2002.12.09. 12:43
Alaposan le kell mosni az alját és száradás után alaposan átnézni, hogy jelen állapotában nem igényel-e lakatos munkát, nincs-e olyan mérvű korrózió, ahol már kilyukadt a fémlemez. Ha igen, megfelelő alapossággal javítani kell! Hiszen védőréteggel csak ép, korróziómentes lemezt érdemes ellátni. Különben csak a rozsdát védi, szépen be is zsákosodik.
Üdv Doki!
Elnézést, ha esetleg olyan a kérdésem amit nem önnek kéne feltennem, de nagyon szeretném, ha tudna segíteni. Egy 93-as Opel Astrám van és szeretném rajta felújítani az alvázvédelmet, esetleg üregvédelmet is szeretnék. Sajnos nem találtam erre vonatkozó szakembert. Tudna esetleg útbaigazítást adni ez ügyben?
Válaszát előre is köszönöm, minden jót: Czettler János
(2002. 07. 22.)

Hát, alvázvédelem. Nem teljesen egyezik a mai technikai szinten a korrózió elleni védelemmel. Természetesen gépkocsik esetében a legelső lépcsőfokot jelenti, hogy alaposan le kell mosni az alját és száradás után alaposan átnézni, hogy jelen állapotában nem igényel-e lakatos munkát, nincs-e olyan mérvű korrózió, ahol már kilyukadt a fémlemez. Ha igen, megfelelő alapossággal javítani kell! Hiszen védőréteggel csak ép, korróziómentes lemezt érdemes ellátni. Különben csak a rozsdát védi, szépen be is zsákosodik.
Ha minden rendben, akkor és csak akkor érdemes a védőfestéket felhordani. Ezen felül, (idáig volt a hagyományos technika szerint az alvázvédelem, ami hivatva volna megvédeni a kocsik alját a korróziós hatásoktól) vannak olyan védő- és megelőző rendszerek, melyek megvédik az autó alját és kerékdobjait a kavicsfelverődések okozta festéksérüléstől, és ezzel együtt segítik a felverődő víz gyors száradását, valamint meggátolják a kényes helyeken megtapadó vastag sárréteg megtapadását. Ez a feltapadó réteg még az esős idő után egy héttel is nedvesen tartja a lemezt, melegágyat teremtve a korróziónak!
Ezek a rendszerek az utólagosan felszerelhető kerékjárati dobok és alváz borítások, melyek nem csak gátolják a felverődő víz és sár romboló munkáját, hanem speciális felszerelési módjuk és kialakításuk elősegíti a védő műanyaglemezek és a karosszéria közti levegő áramlást, mely funkció erősen felgyorsítja a karosszéria alsó szerelvényeinek eső utáni száradását is.
Léteznek még elérhető árban ún. elektrosztatikus védő rendszerek is, melyek a karosszéria egyes részei közt keletkező töltés különbségeket egyenlítik ki, ill. szabályozzák, az ún. anód-katód elv szerint. Ez sem éppen mai keletű magyar szabadalom, és igen sikeres is. De kár, hogy éppen nálunk a legnehezebben hozzáférhető, ugyanis a magyar piaci sikertelenséget kihasználva gombokért vette meg és azóta is használja eredményesen közép- és felső kategóriás modelljeiben egy európai autógyár.

Visszatérve a 93-as Astrához. Először alaposan le kell mosatni és szakemberrel átnézetni az alját, különös tekintettel a típus gyenge pontjaira, (hátsó küszöbvégek, sárvédő ívek, és ajtók alja) Ha minden OK, csak fel kell lapozni egy autós újságot, és választani olyan technikát a hirdetési rovatban, ami árban és minőségben megfelelőnek tűnik. Alvázvédelem és egyéb korrózióvédelem témában rengeteg hirdetés található az autós hirdetési újságokban és az "Arany oldalak" tel. könyvben!
Előtte érdemes alaposabban tájékozódni esetleg telefonon is. Vagy több céget felhívni. Megfelelő technikával és alapossággal végezve az üregvédelem is fontos!
Aztán érdemes csak elgondolkodni és tájékozódni, mennyibe kerül és mit is nyújt a technika újabb irányvonala, az alváz védelme a fent említett műanyag elemekkel? Egyébként jónak tartom ezt a dolgot is, mert a megfelelően előkészített és alvázvédett kocsit tényleg hathatósan védi a környezeti és vegyi hatásoktól.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.