Szakadó Seat kuplung

2002.12.09. 13:01
Általában az szokott a gondok oka lenni, hogy először elkopik a tárcsa és emiatt keményebbé válik a pedál. Ez a bowdenre is komolyabb terhet ró. Egyszer csak elreccsen. Aztán a cserénél nem jól akasztják be a tűzfalba a bowden külső végelemét, és emiatt a mozgó belső szál súrlódik a lemezhez. Megint reccs!
Tisztelt doktor úr!
Sorozatos kuplungzsinór-szakadás ügyében fordulok önhöz. Az autó Seat Cordoba 1995, 1,4 benzines, 180 000 km.
Az első zsinórszakadásom tavaly júniusban volt, a legközelebbi szervizben kicserélték a zsinóromat. Utána Augusztus végén szintén szakadt a zsinór, ekkor már megemlítették, hogy a kuplunggal lehet a gond, ki kellene cserélni az egészet. Ezt szeptemberben meg is tettem. Viszont 7000 km megtétele után a múlt héten megint elszakadt a zsinór. Újra tetettem bele új zsinórt, egy hete járok vele de minden egyes rálépéskor úgy érzem, hogy el fog szakadni.
Lenyomáskor lábammal egy kicsi csikorgást érzek mintha valahol súrlódna a zsinór. Menetközben pedig a pedálnak van egy kis finom rezgése amit a lábammal érzek ha hozzáérek a pedálhoz. Kérem írja meg nekem a lehetséges okokat, mi okozhatja a gondot, lehetséges e ott valami súrlódás ami a szakadást okozhatja. Nem akarom elhinni, hogy egy kuplungot ne lehessen megcsinálni úgy hogy az működjön is.
Köszönöm, Zsolt
(2002. 07. 22.)

Nem ártott volna megemlítened, hogy melyik végén szakadt el az előző néhány _bowden_! A pedálnál, vagy a váltónál levő kiemelő karnál? Mindenesetre ennek a modellnek kicsit gyenge pontja tényleg a kuplung pedál tengely és perselye. Ez, esetleg a nem megfelelően a tűzfalba rögzített bowden házvég okozhatja a szakadást a pedál felőli végen. Ha megfelelő állapotú a kuplung tárcsa és a szerkezet, a tengelykapcsoló pedál működtetése könnyű és egyenletesen mozog a pedál. (Amennyiben a bowden is rendesen áll a helyén!)

Általában az szokott a gondok oka lenni, hogy először elkopik a tárcsa és emiatt keményebbé válik a pedál. Ez a bowdenre is komolyabb terhet ró. Egyszer csak elreccsen. Aztán a cserénél nem jól akasztják be a tűzfalba a bowden külső végelemét, és emiatt a mozgó belső szál súrlódik a lemezhez. Megint reccs! De ha a pedál persely is megkopik, akkor emiatt tud a bowden szála lemezhez érni. Akkor aztán már hiába cserélik szakszerűen a bowdent!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.