Golf csörgő váltója

Az Autódoktor válaszol

2002.12.11. 09:20

Ha ez a nyelestengely csapágy, akkor álló helyzetben a váltó felől zörgő hangot kellene hallanod, ami a kuplung pedál kinyomásakor erősen csendesedik, le is állhat teljesen. A differenciálmű hangjára már jellemzőbb, hogy erősebb húzatáskor nem hallani, vagy esetleg csendesebb, de motorfék üzemben szépen búgni, zörögni kezd, mint egy trolibusz!

Szia DOKI!
Van egy '82-es, 1,6-os GTD GOLF-om, és kb. egy hónappal ezelőtt a következő jelenség állt elő.
Motorfékezéskor eleinte csak halkabban egyfajta "karistolás" hallatszik a kocsi bal elejéből. Kb. egy hete a Mecsekben az egyik kanyarban egy kattanást hallottam/éreztem, és azóta ez a hang sokkal erősebben hallatszik. Azóta ez (csak menet közben!) üresben is előáll, és főként nagyobb, 50 km/h feletti sebességnél.
Próbáltam menetközben leállítani a motort, a hang ugyanúgy megvolt, lényegében csak akkor nem hallani, ha az autó gyorsul. Menetjellemzőknél semmi nem változott, a kuplung ugyanúgy működik, bár kuplungolásnál a hang szintén erősödik, a váltás befejeztével eláll. A váltó is könnyedén jár és elegendő olaj is van benne.
Kérlek segíts, hogy mégis merre induljak. Lehet, hogy gömbcsukló? Vagy difi?
Köszi: Zsolti
(2002. 07. 23.)

Ezt nehéz elmondás (leírás) alapján beazonosítani. Ha a váltóból jön a hang, akkor vagy a diffi, vagy a nyelestengely csapágy okozhatja. Ha a nyelestengely csapágy, akkor álló helyzetben a váltó felől zörgő hangot kellene hallanod, ami a kuplung pedál kinyomásakor erősen csendesedik, le is állhat teljesen. A differenciálmű hangjára már jellemzőbb, hogy erősebb húzatáskor nem hallani, vagy esetleg csendesebb, de motorfék üzemben szépen búgni, zörögni kezd, mint egy trolibusz!

Azonban nem elképzelhetetlen, hogy a bal oldali féltengelycsukló, vagy a kerékcsapágy adja a hangot. Ezt én is valószínűbbnek tartom, bár a TD VW motorok a diffit is hamarabb "eltépik", mint benzines társaik. Ennek, ha tényleg erről van szó, általában bontott váltós csere a vége, mert a javítás költségesebb, és a szerelők 90 százaléka nem is szívesen bonyolódik bele a váltó szétszerelésébe. Ha nem jársz utána hamar, és a hang valóban a diffiből jön, könnyen az lehet a vége, hogy a tányérkerék "kinéz" a váltóház oldalán, a féltengely kihajtása mellett!
Szerintem vidd el a kocsit egy olyan szerelőhöz, aki lelkiismeretesen megkeresi a hiba okát, mert a kerékcsapágy, vagy féltengely probléma már hallásra is jól elkülöníthető a másik említett lehetőségtől, annak, aki "evett már ilyet". És jóval olcsóbb is javítani, mint a diffit, esetleg váltót cserélni. Mert hogy szavamat egymásba ne öltsem, a típusnál a váltó és a differenciálmű egy közös házba van építve.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.