Bekormányoz a defektes ET-szám

2002.12.18. 19:21
Ha az egyik kerék defektet kap, akkor a kocsi elkezd húzni a defektes kerék irányába. Ekkor azonban a defektes oldalon a kerékre ható erő is nagyobb lesz és ezzel a kereket befelé forgató nyomaték is, ami így "ellenkormányoz" a defekt hatásának. Ezt szándékosan találták így ki.
Kedves Doki!
Nemrég tévedtem első alkalommal az oldalaitokra és azóta gyakran és nagy érdeklődéssel olvasgatom.
A régebbi tanácsok közt ráakadtam egy, a keréktárcsák ET méreteinek lényegét firtató kérdésre. Hétköznapi használat mellett a válaszoddal teljes mértékben egyet értek, azonban szélsőséges (sportos, versenyszerű) körülmények között nem árt másra is tekintettel lenni.
A futómű elemek, kerékcsapágy terhelések megváltozása mellett van még egy szempont, amit ilyenkor nem árt figyelembe venni. (Ha már ismered, akkor bocs a zavarásért.) Nem mellékeltem rajzot, de te rajzolhatsz, miközben olvasol.
Rajzolj mondjuk egy McPherson felfüggesztást, csak úgy egyszerűen. Látszódjon a kerék, a lengőkar, a végén a gömbfej, a lengéscsillapító és a toronycsapágy.
Ha a toronycsapágy középvonalát és a gömbfej közepét összekötöd és a vonalat lefelé meghosszabbítod, az valahol átböki a talajt. A kerék középvonala szintén. (Most egyszerűsítsük úgy, hogy a kerékre ható erő a kerék középvonalában van.) A két pont között kisebb-nagyobb távolság van. Ez egy erőkar, amin keresztül a kerékre ható erő el akarja forgatni a kereket (kormányozni szeretne). Még szerencse, hogy a másik oldalon is van egy kerék és ott az ellenkező irányú nyomaték hat.
A korszerű (ez egy jó szó) autóknál ez a távolság negatív értékű (sőt a legújabb soklengőkaros csodáknál változik is az elforgatástól függően). Ha negatív, vagyis a kerék talppontja van belül, akkor befelé (az autó hossztengelye felé) szeretné fordítani a kereket. Persze ezeknél az autóknál is van a másik oldalon kerék, így normál körülmények között nincs jelentősége a dolognak. De ha az egyik kerék defektet kap, akkor a kocsi elkezd húzni a defektes kerék irányába. Ekkor azonban a defektes oldalon a kerékre ható erő is nagyobb lesz és ezzel a kereket befelé forgató nyomaték is, ami így "ellenkormányoz" a defekt hatásának. Ezt szándékosan találták így ki.
Most rajzolj egy olyan kereket, aminek az ET értéke lényegesen nagyobb az eredetinél (a kerék távolabb vándorol a kocsi középvonalától). Ha úgy rajzoltál, ahogy gondolom, akkor a korábban tárgyalt erőkar is megváltozik. Ha elég szerencsétlen a kocsi gazdája, a korábban negatív értékű erőkar pozitívra változik.
Tehát defekt esetén a defektes kerék irányába fog húzni.
A megfelelő futómű geometriához szükséges ET érték függ persze a keréktárcsa (gumiabroncs) szélességétől is. És az is természetes, hogy kisebb eltérésektől senki nem fog a falnak menni (hiszen a világon semmi sem hajszál pontosan annyi, amennyi).
Mindenesetre érdemes szem előtt tartani, hogy a gyártók megadják az egyes típusokhoz jóváhagyott abroncs és tárcsa méreteket, sőt sok országban a forgalmiba is bejegyzik ezeket.
Köszönöm, hogy végigolvastad és további sok sikert kívánok az oldalatokhoz!
András
(2002. 08. 24.)

Kedves András!
Én itt a hétköznapi autósok hétköznapi gondjaira igyekszem megoldásokat, tanácsokat kínálni. Ezért hétköznapi nézetből közelítem meg a problémákat. Tudod. Bármennyire is hihetetlen, nem az autóversenyzők látogatják ezt a honlapot leginkább, ezért nem is taglalom az ő szemszögükből. Mivel azonban magam is versenyző vagyok, saját bőrömön tapasztalom, mennyire más ez a sport, mint a hétköznapi autózás. Van sok előre kiszámíthatatlanabb és sokkal nagyobb veszélyforrás is, mint a nem ideális "ET" tényező esetén kapott defekt. Tudod, ezt mi nem vesszük olyan tragikusan, mert a pályán másként vezet egy olyan ember, aki még elvesztett kerékkel sem mindig adja fel a küzdelmet. Kicsit tesz rá a rutin, a tapasztalat, az adrenalin, és a küzdeni akarás is! Aki beáll a rajt előkészítőbe, az kicsit másként vezet, talán kicsit jobban is mint az átlag, és kicsit több kockázatot is kell vállalnia technikailag is ha nem a verseny utáni napon akar célba érni. Meg azért jóval több biztonsági rendszert, eszközt is használunk!
Szóval a papíron minden lehetséges, még a te teóriád is helytálló lehet(ne). Ha nem létezne a rajzodról hiányzó sárvédő és annak visszafelé peremezett kerék kivágása. Meg a doblemez a belső oldalon. És az a fránya berugózás kanyarban, gödrökben!
Ezek így együtt szépen meg is gátolják, hogy hétköznapi autóra az általad vázolt problémát előidéző "ET-tényezővel" rendelkező keréktárcsa felszerelhetővé váljon. A rajzot mindig képzeld egy komplett autóba, és ez sokat segít, hogy gyakorlatiasabb szemszögből nézd a dolgokat!
Ezzel zárjuk is le a vitát mindaddig, amíg ezt az energiát a gondokkal küszködő autósok számára van értelme felhasználni! Ha elfogynak a segítségkérő levelek, ígérem te leszel az első, akivel szívesen elvitázok bármiről. (Addig is zárjuk le, OK?)


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.