Astra beránt váltáskor

2002.12.23. 22:57

Kettesbe váltás után gyakran rándít a motor egyet-kettőt a kocsin. El tudom kerülni a dolgot, de csak nagyon finom mozdulatok használatával. A baj velem van, nagy a kuplunggal? Kettesbe úgy kell váltani, mint hármasba, és nem stimmel valami, vagy pedig finomabban kezeljem?

Szia Attila!
Van egy pár hónapos Opel Astra Classic Family-m (1.6SZR motorral). Olyat tapasztalok rajta, amit eddig egy autón sem. Kettesbe váltás után gyakran rándít a motor egyet-kettőt a kocsin. El tudom kerülni a dolgot, de csak nagyon finom mozdulatok használatával. A baj velem van, nagy a kuplunggal? Kettesbe úgy kell váltani, mint hármasba, és nem stimmel valami, vagy pedig finomabban? (Ilyen erejű autót még nem vezettem ezelőtt, csak olyan 60 LE körülieket.)
Segítséged köszönöm
Üdv.: K. András
(2002. 08. 26.)

Ha megfelelő a motor fordulata a sebességváltáskor, és nem különösebben durván engeded fel a kuplungpedált, nem kéne rángatóznia a kocsinak. Ha mégis megteszi, de csak 2. fokozatnál, és csak felfelé kapcsoláskor, akkor valószínűleg a pedálok kezelése nincs még megfelelő összhangban. Ha további váltáskor, 3 és feljebbi fokozatokban is érezhető a rángatás, csak egyre gyengébben, akkor lehet műszaki oka is! Ugyanis minél feljebb kapcsolsz, annál hosszabb áttételt rendelsz a motorhoz és ennek megfelelően a műszaki okból rángatás bizonyos fajtái is egyre kevésbé érezhetőek. Szerintem az első lépésben kérd meg valamelyik barátodat, hogy próbálja ki a kocsit és mondjon véleményt. Lehetőleg olyat keress, aki azért megfelelő tapasztalattal és viszonyítási alappal rendelkezik. Ha szerinte is ennyire érzékeny a kocsi, keress meg újra, vagy akár személyesen és segítek eldönteni, merre indulj el a problémád megoldásában.
Tényleg nem elképzelhetetlen az sem, hogy a számodra szokatlanul erős és új kocsi kezelése jelent problémát. Sokkal finomabban tudod kezelni a kuplung pedált és vele összhangban a gázt is, ha az ülés távolságot úgy állítod be, hogy a kuplung felengedésekor azon a ponton, ahol elkezd "fogni", a sarkadat a padlólemezhez tudd támasztani. Váltáskor még figyelembe kell venni azt is, hogy a gázpedál elengedésekor nem esik azonnal vissza alapjáratra a fordulat, emiatt a kuplungot tényleg finomabban kell felengedni! (Ennél a kocsinál is, mint általában minden újabb konstrukciónál, a gázpedál visszaengedése után kb. 1500-ig esik vissza a fordulat gyorsan, onnan késleltetve van a visszaejtés és kb. 2-3 sec múlva áll be a tényleges alapjáratra a motor fordulata.)


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.