A Pierburg porlasztó titkai

2002.12.27. 23:24
A néha-néha megbiccenő alapjáraton kívül nem volt észrevételem a motor működésével kapcsolatban. A lassan kialakuló teljesítménycsökkenést egy kontakthibás gyertyakábel tisztításával megoldottam, de az egyre bizonytalanabb alapjárat (kb. 900 +- 200!) bosszant.
Tisztelt Doki!
Év elején vettem egy 91-es évjáratú Audi 80 1.6 (szabályozott katalizátor, motorjel PP, karburátor: Pierburg 2EE) gépkocsit.
Akkor a néha-néha megbiccenő alapjáraton kívül nem volt észrevételem a motor működésével, de az idő múlásával romlott a helyzet. Általában a kettes torok nyitása előtti gázpedálállással közlekedem (az autópályán kb. 140-et mutat az óra, bár padlógázon a gyári 168 helyett nagyvonalúan 180 fölé megy), így 7,3-7,4 l/100km átlagfogyasztást mértem. A lassan kialakuló teljesítménycsökkenést (140 helyett kb. 120, fogyasztás megugrott) egy kontakthibás gyertyakábel tisztításával megoldottam, de az egyre bizonytalanabb alapjárat (kb. 900 +- 200!) bosszant. Elosztófedelet, gyertyákat cseréltem, gyújtást állíttattam, karburátort pucoltam, benzin és levegőszűrőt cseréltem, nem javult. Lambda szonda nélkül ugyanazt produkálja, a szonda alapjáraton kb. 460-470 mV-ot mutat, gázadásnál emelkedik, majd pár másodperc alatt visszaáll, hirtelen gázelvételkor lecsökken, majd ismét visszaáll. Motorféknél (kb. 1500 ford. fölött) a gázpedált szépen visszatolja, jól érzékelhető a torok zárása (ilyenkor benyomva a kuplungpedált, akár 700 alá is esik a fordulat). Hall jeladó (kipucolva) lévén csak úgy tettem, mintha zárásszöget mérnék, az alapjárat akadozásakor néhány fokot visszaesik, emelkedésekor néhány fokot emelkedik a műszer. A vákuumcsövek picit repedezettek, azokat még nem cseréltem.
Műkedvelő lévén több ötletem nincs, kérdezném:
1. Mit tudok még ellenőrizni személyesen?
2. A "zárásszög" változás normális? Egyáltalán változhat?
3. Mit nézessek, meg és hol? (nem konkrét hely, csak profil)
4. A porlasztó motor felőli tetején a mágnesszelep a kettes torok benzinjét zárja el? Ugyanaz a fekete kábel viszont a túloldal alján is csatlakozik valamihez, ha lehúzom, nem változik semmi. Alapjárati elzáró/szabályzó? Bocs, ha hosszú lett, de ezt nem tudtam két sorban.
Köszönettel, Tóth István

Ennek a karburátornak jellemző hibája az általad leírt tünet. Sajnos kicsit türelemjáték a hiba kiszűrése, mert egy tisztességesen elbonyolított elektromos rendszert is akasztottak rá egy computerrel, a lambda szonda és a katalizátor miatt. A "zárásszög emelkedése, változása"oké, mert az ingadozó alapjárat miatt az állító rendszer nem csak a fojtószelepet mozdítja, hogy le ne álljon a kocsi, hanem előgyújtást is ad. Emiatt a trafónak más idő áll a rendelkezésére, hogy a következő szikrához szükséges mágneses teret felépítse a vasmagjában. De pont ez a lényegtelen a probléma szempontjából!
Először is meleg motornál, mikor az automata szivató csappantyúja kinyit és belelátsz a porlasztó torokba, ha leveszed a légszűrő tetejét, alapjáraton óvatosan less bele az első torokba! Ha látod, hogy a fojtószelepre az ingadozásnak megfelelően csöppen a benzin a gyorsító csőből és eközben látod, hogy az alapjárati szabályzó motor rá is tol kicsit a fojtószelepre, ezt okozhatja a tűszelep rossz zárása, (a belső kúpos rész cserélhető) de okozhatja az alapjárati fúvóka rendszer dugulása is!
Ilyenkor legritkább esetben a fúvóka dugul el, inkább a hozzá tartozó furatrendszer valahol. Na ennek kitisztításához kell türelem! És megfelelő nyomású levegő. Mikor szétszereled a porlasztót, a fedél visszaszerelése előtt ellenőrizd, hogy nincs -e a porlasztó ház, vagy a fedél elvetemedve, megfelelően egymásra zárnak -e? Ugyanis az itt kapott "fals" levegő is boríthatja az alapjárati rendszer működési stabilitását!
Ha végképp nem boldogulsz vele, utolsó megoldásként szoktam leszerelni a teljes porlasztót és üresre szedni a házat, meg a fedelet. Aztán egy vödör forró vízben feloldani egy csomag trisót, (minden háztartási boltban kapható!) és három órára belerakom a cuccot. Utána sűrített levegővel kifújom és összerakom. Ha meglátod, mennyi szürkés habot old ki ez a "csodaszer" látni fogod, mennyi helyre nem lehet beférni a porlasztó belső üregeibe!
Ja, mielőtt az egészhez hozzákezdesz, nem árt alapjáraton megrángatni a karburátort, hogy az alatta lévő gumis rezgéscsillapítóval kombinált talptömítés nincs-e elrepedve? Ugyanis ez a legprimitívebb hiba, amire gondolni tudok ez ügyben! Ha repedt és itt szív "falsot" a motor, a rángatástól, mozgatástól érezhetően változik a járása. De ha a légtorokban becsöpögést tapasztalsz, a fent említett nyomon indulj el!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.