Peugeot szivárgó turbója

2002.12.28. 10:36
Ha erős az olaj felhordása a turbónak, nem szabad sokáig húzni a javítást azért sem, mert ha a középrész is tönkremegy, a javítás akár 120-150 000 Ft-ra is rúghat. Ezt úgy értsd, hogy a megfelelő pillanatban javíttatotthoz képest dupla összeg, vagy kicsit több is!
Kedves Doki,
Vennék egy Peugeot 405 1.9 SRDT turbódízel autót, 220 ezer km-rel. 1993 decemberi.
Nem a legjobb állapotban van, mert gátas, de ez belefér, mert van, aki rendesen meg tudja csinálni. A fő gond, hogy olaj van a légszűrőben is. Ha jól tudom, akkor ez lehet a szivárgó turbó miatt (mert szivárog), de lehet az olajlehúzó gyűrű kopása/megsülése miatt is. Igaz ez? Más miatt lehet?
Tehát a turbóból szivárog az olaj. A szerelő szerint ez nem nagy gond, kicsit belemegy az égéstérbe az olaj, valamint igen drága lenne a nem tudom pontosan miért, de speciális (kerámiás?) csapágy cseréje. Mennyire súlyos ez a probléma? Inkább javíttassam ezt is? Vagy nem életbevágó? Milyen gondokat okozhat a későbbiekben, ha hagyom?
A másik: ha tényleg nem jók a gyűrűk, akkor cseréltetném azokat (+ a dugattyúk főtengelyhez csatlakozásánál a csapágyakat, ahogy tanácsolták), de hengerfúrás nélkül (jobb, mint ha hagynám a régi gyűrűket, de nem full generál, ami elég drága lenne; a szerelő csak parasztgenerálnak hívja). A hengerek minimálisan "vállasak". Jár-e ez a félmegoldás komoly rizikóval, vagy jó megoldás lehet-e, illetve hosszú távon gondolkodva esetleg egy teljes generál nem éri-e meg jobban? Gátasan a kompresszió 28-29 körül volt, egyenletesen, mind a négy hengernél, tehát a felső gyűrűk nincsenek szétgyilkolva.
Válaszodat előre is köszönöm: Gyuri
(2002. 08. 20.)

Ha nem nagy a motor "válla", jó minőségű gyűrűvel és hajtókar csapágy cserével a hengerfej javítás elég hosszú távra jó megoldás lehet. Ha a turbó töltőcsöveit és az előhűtőt kimossátok megfelelően, a javítás után friss olajjal ellenőrizni lehet mennyire "taknyol" a turbó? Mennyi olajat enged a töltőcsőbe az olajteréből. A javítás tényleg nem olcsó, de a turbót a szerelőd csak le- és felszerelje! A turbó javítása külön szakma és külön célgépeket igényel, mert üzem közben a töltőlapát és a tengely 80 000-120 000 1/min fordulatot is elérhet. Ekkora fordulatra centrírozni nem gyerekjáték.
Ha egészen tönkremegy, olyan mértékű olaj felhordást is tud produkálni, hogy egyszer csak hiába veszed le a gyújtást, nem áll le a motor. Szétforogja magát, ha nem fullasztod le sebességben fékkel.
Ha erős az olaj felhordása a turbónak, nem szabad sokáig húzni a javítást azért sem, mert ha a középrész is tönkremegy, a javítás akár 120-150 000 Ft-ra is rúghat. Ezt úgy értsd, hogy a megfelelő pillanatban javíttatotthoz képest dupla összeg, vagy kicsit több is!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.