Trabant torpanás

2002.12.29. 12:37
Az autó miután bemelegedett, "gyorsításkor" van egy fordulatszám tartomány, ahol egy picit - de azért érezhetően - megtorpan. Miután ezen a tartományon túlpörög, ugyanúgy gyorsul tovább a következő fokozat váltásáig. Ez főleg emelkedőn érezhető igazán.
Kedves Autódoktor!
Idén márciusban vettünk egy 1986-os, 12V-os Trabit. Kérdéseim a következők lennének:
1. Az autó miután bemelegedett, "gyorsításkor" van egy fordulatszám tartomány, ahol egy picit - de azért érezhetően - megtorpan. Miután ezen a tartományon túlpörög, ugyanúgy gyorsul tovább a következő fokozat váltásáig. Ez főleg emelkedőn érezhető igazán. A gyújtással mind hideg indításnál, mind pedig melegen és gyorsításkor nem éreztem semmi problémát. Vajon mi lehet ez? Szerinted lehet, hogy egy kicsit kokszos a kipufogó rendszer? Ha tényleg ez a hiba, hogyan orvosolható?
2. A Trabiba a Shell-nél tankolunk keveréket (91-es, 1:50-es ). Azt szeretném tudni, hogy ez a keverési arány nem szegény-e a motornak. Ugyanis hallottam már róla, hogy "egyesek" otthon magasabb oktánszámú és dúsabb (1:33) keveréket kutyulnak. Ez valóban indokolt lenne? Ha az autót mi többnyire városban és keveset országúton ( max. 85 km/h sebességgel ) használjuk, akkor elég-e a Shell-nél tankolt keverék? Vagy mi is kutyuljunk?
Válaszaidat előre is köszönjük!
Lili és Zoli
(2002. 08. 25.)

Ha a Trabuár kipufogója kezd elkokszosodni, először a végfordulata esik le. Egyszerűen nem lehet rendesen kihúzatni. Közben jól hallhatóan tompul a jellegzetes pattogó hang a kipufogó hátsó nyílásánál még alapjáraton is, és gázadásra inkább sziszegőssé válik.
Szerintem mindenképpen a legfontosabb teendő a porlasztó tisztítása és beállítása, a benzincsap vízzsákjának ürítése és szűrőjének tisztítása, valamint a gyújtás megfelelő beállítása.
Ha ettől sem jön teljesen rendbe még egy lehetőség van. Ha olyan kivitel, hogy van benne ún. ECON, azaz pillanatnyi fogyasztás mérő, akkor annak átfolyás mérőjét, mely a motor előtt a homlokfalnál a kocsi jobb elejében található és a benzincsőbe van iktatva, próbáld meg kikötni, csődarabbal áthidalni. Néha ennek dugulása is okozhat hasonló tüneteket! De a kis kétütemű amúgy is érzékeny a gyújtás beállításra, a leírt tünetek akár a szükségesnél kisebb előgyújtásra is utalhatnak. Vagy koszos porlasztóra, esetleg az előírtnál kisebb főfúvókára. (Aranykezű fogyasztáscsökkentők keze nyoma szokott lenni!)
A kapható 1:50-es keverék megfelelő, ennél olajosabbat csak az őslelet tűgörgő nélküli csapszeggel szerelt motorok igényelnek, de ilyen talán már nem is fut a magyar utakon.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.