Hengerfejes lett a Corolla

Az Autódoktor válaszol

2003.01.02. 10:17

Azt megnézte valaki, mitől égett át a hengerfej tömítés? Mert magától nem, ez biztos. Elfogyott a hűtővíz? Behányt a termosztát? Valami okának kellett lennie, nem keresték meg? Mert ha nem, és ha nem lett megsíkolva a hengerfej, simán kiújulhat a probléma idővel!

Üdvözletem!
Egy 1.6 Gti 1988-as Corolla tulajdonosa vagyok. Pár hónapja került hozzám az autó. Akkor körülbelül 8 litert evett. Ezt is sokalltam kicsit, mert az előző Corollám (1.6Si, 1992) szervókormánnyal, nehéz lábbal sem evett többet 8,5-nél. (Tudom, hogy ez egy régebbi motorkoncepció, akinek többet eszik, bocs.)
Ennek ellenére elégedett voltam a kocsival. Egyéb hiba sem jelentkezett. Aztán volt egy átégett hengerfejtömítés. A 2-3 henger közt volt átégve, nem érintve az olaj, és a víz járatait. A két szélső henger kompressziója 12 és 13 volt. Szétszedve is szép volt a hengerfal, pedig óra szerint is benne van már 160000 (sőt szerintem egy kicsit több, az autó állapotából ítélve). Ki lett cserélve a benzinszűrő is egyúttal, olajak, szűrők, stb. Produkált egy 6,5-ös fogyasztást. Jobban is ment egy kis darabig. Aztán elkezdett nőni a fogyasztás. Egyenletesen növekedett.
Jelenleg nagypapás autózással is 9,5-10 l. Ezt nagyon soknak tartom. A másik tünet, hogy a kocsiban a kezdetektől fogva nem rendeltetésszerűen működik az economy kijelző. (Alap esetben a zöldnek kellene világítani, gázfröccsnél át kell váltania sárgára. Most alapból a sárga világít, néha villog a zöld, gázfröccsre is néha felvillan.) A másik tünet, hogy egyes és kettes fokozatban 2000 körül rángat az autó, mintha beoszcillálna. Tövig nyomva a gázt, vagy kuplungolva kijön belőle.
Ez viszont elég kellemetlen, ha városban autózom, és parkolnom kell. Megnéztem a lambda szondát, elvileg rossz, vagy szegény a keverékem. Alapjáraton 0,1 és 0,6 V közt ingadozik, gázra lépve felugrik 0,6-ra, majd lemegy 0,1-re, és ott marad a kimenő feszültsége, egészen az alapjárat visszaállásáig.
További gondom, hogy 3-4000 km alatt megemésztette a két nívószint közti olajat. Bár a kartertömítésem nem túl fényes, meg az elosztónál is vérzik, a hengerfejtömítéscsere előtt megtett 5000 km alatt nem tapasztaltam ilyen mértékű olajfogyasztást. A hengerfej nem lett síkolva.
Megnéztem a szondát, nincs elkoszolódva, a gyertyák a menetnél kormosak, az elektródák pedig fehérek. A kompresszió pedig 12/13/13/13. Kérdésem az lenne, hogy van-e ezek tükrében valami véleményük. Továbbá
érdekelne a hengerfejtömítéssel kapcsolatos ötletük is. Lehet ez a nagyobb olajfogyasztás oka?
Nem kellett volna utánahúzni a hengerfejnek?
Nem akarom elhinni, hogy az autóm lehúzógyűrűs, meg szelepszárszimmeringes lett hirtelen. Többen ezt állítják, de semmi logikát nem vélek felfedezni benne. Sajnos sok "szakemberben" csalódtam már, beleértve a márkaszervizt is. Ezért vagyok kissé szkeptikus. Az én autóm pedig az állatorvosi ló esete, ugye.
Várom válaszát.
Köszönettel, Torma István
(2002. 10. 19.)

Aki hengerfejet levesz, és visszateszi síkolás nélkül, annak csak bontóban adnék munkát! Durván fogalmazok, mert az ilyen kollégák (ha annak lehet nevezni!) juttatják oda a szakmát, ahol van.
Igen, a hengerfej tömítésnek is utána illik húzni, úgy hogy visszalazítom kb. egy fordulatot és újra lehúzom nyomatékkulccsal. Megfelelő sorrendben és egyenként. De nálad nem ez az ok, ami miatt az econ meghülyült, döglik bizonyos fordulaton, és torkos lett a vasdarab! Kicsit össze lett kuszálva a vákuum csőhálózat szereléskor. Vagy ki van repedve egy-két vákuumcső.
Hogy mitől eszi az olajat? Amikor hengerfejes lett a kocsi, kicsit túlmelegedhetett, vagy az összedolgozó hengerek miatt abban a két hengerben a lángátfújás és a tökéletlen égés okozta korom miatt a szúróláng
túmelegítette a szelepeket, lehet a dugattyúkat is. Emiatt a szelepvezetők, a szelepszárak megrágódhattak, a szelepszár szimmeringek elkeményedhettek, és esetleg a lehúzó gyűrűk éle is kicsorbulhatott. Az sem kizárt, hogy az aláköszörült hornyukba belekokszosodhatott az olaj, és nem tudják megfelelően végezni a
dolgukat. 160 000 km után, ha nincs semmi gond, sokáig mehet még a motor, de egy kis túlmelegedés is kivégezheti, mert a gyári illesztések már nem túl tökéletesek és nem bírják ki.
De! Azt megnézte valaki, mitől égett át a hengerfej tömítés? Mert magától nem, ez biztos. Elfogyott a hűtővíz? Behányt a termosztát? Valami okának kellett lennie, nem keresték meg? Mert ha nem, és ha nem lett megsíkolva a hengerfej, simán kiújulhat a probléma idővel!
Ja, a fogyasztás növekedése sem túl jó ómen, és épp így okozhatják a fent leírtak is.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.