Olajat a régi GTI-be

2003.01.04. 15:44
A hígabbat jobban fogyasztja, és az erősebb kartergáz miatt jobban lerakódik az olajgőz a légszűrőházban a torlótárcsán, a fojtószelep csappantyúin és a légtorokban. Ez aztán idővel fogyasztásbeli- és alapjárati gondokat is eredményezhet! Inkább kicsit sűrűbben cserélj olajat a motorban, és a 10W-40-esnél semmiképpen se rakj bele hígabbat!
Doktor úr kérem,
Két kérdésem lenne egy VW GOLF I GTI (79-es) kocsival kapcsolatban.
A motor 1.6 injektoros, most SHELL 10W-40 olaj van benne, de hamarosan cserélni fogom, és nagyon gondolkozom MOBIL1 10W-50-esen, vagy 5W-50-esen. Van értelme szerinted? A motor jó, de hát azért öreg. Elvileg csak picit fogyaszt olajat, de hajtósan vezetem. (Levegős olajhűtő van, de nyáron nem ritka a 100-110 fokos hőmérséklet.)
Szóval milyen motorolajat ajánlasz bele, és van e előnye a teljesen szintetikusnak a félszintetikussal szemben ennél a kocsinál?
A másik kérdésem ugyanezen kocsiban a sebváltóolaj cseréje lenne, szerintem elég rég nem lett cserélve, nem is tudom milyen van benne (nemrég vettem), télen amíg nem melegszik be, 1-2-es fokozatot nehezen veszi.
Itt is szintetikusban gondolkozok, gondolom az lenne a jobb. Ja, amúgy rövid áttételes váltó van benne.
Azt az infot kaptam valahonnan, hogy VW-be CASTROL TAF-X-et vagy SAF-X- et rakjak csak, de elég húzósak árban. Megéri szerinted? Mert akkor azt veszek.
Köszi előre is a tanácsokat,
a legnagyobb tisztelettel, Farkas Zoli

Nem kéne feleslegesen túl híg, vagy sokkal magasabb teljesítményfokozatú olajat használni a motorba! A hígabbat jobban fogyasztja, és az erősebb kartergáz miatt jobban lerakódik az olajgőz a légszűrőházban a torlótárcsán, a fojtószelep csappantyúin és a légtorokban. Ez aztán idővel fogyasztásbeli- és alapjárati gondokat is eredményezhet! Inkább kicsit sűrűbben cserélj olajat a motorban, és a 10W-40-esnél semmiképpen se rakj bele hígabbat!
A 100-110 fokos olaj nem jelent gondot, mert az éppen az üzemi hőfoka a motorból távozó kenőanyagnak. Tehát ideális hőmérséklet. Az olajhűtő elé be van építve egy olaj termosztát, ami ezen a hőmérsékleten még csak kb. 2/3-ig nyit ki, tehát ha forróbb az olaj, marad még hűtési tartaléka a rendszernek! Az újabb típusokon már nem is használnak ilyen intenzív olajhűtést. Ott a hűtővíz melegíti fel és 85-95 Celsius fokos hőmérsékletével hűti ki a motorolajat az olajszűrő felett elhelyezett hőcserélőn keresztül.
A váltóba 75W-90-es olaj untig elég, de nem árt 2 évente cserélni! Éppen az általad leírt tünet az első figyelmeztető jel a váltó esetében az aktuális olajcserére. Ha nagyon tuti olajat akarsz önteni az erőátvitel "szentélyébe", kb. 2100-2200 Ft/kg áron kapható szintetikus hajtómű olaj, kicsit drágábban pedig eredeti VW hajtómű olaj is. De ezt is feleslegesnek tartom, elég a már említett minőség és esetleg lehet hozzá tölteni egy STP, vagy WYNN'S váltó olajadalékot.
Ja, még valami! Ez a motor imádja a 3 pólusú gyertyát. BOSCH W7 DTC!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.