Audi TDI felpöckölés

2003.01.04. 15:57
Az autó néha - főleg erősebb kihúzatás után, amit a dieselek egyébként sem szeretnek - mintha lekapcsolná a turbót. Illetve nem is mintha, hanem valóban. Ha leállítom, egy fél óra múlva visszajön a turbónyomás. Illetve reggeli induláskor, tehát első beindításnál, ez nem jelentkezik.
Tisztelt Doki !
Egy autó, három kérdés:
Autó: Audi A4 TDI Quattro 1997. márciusi. Első tulajdonos vagyok, nő. (Nem szőke!) Mi a véleményed a chip tuningról? Ebben az autóban a 110 lovas TDI van alapban, (piros az I), de van amikor keveslem. Kellene néha több erő, de nem azon az áron, hogy a motor tartóssága, megbízhatósága, vagy élettartama lássa a kárát.
Létezik-e olyan chiptuning, ami nem befolyásolja ezeket és csak akkor avatkozik be, amikor jobban odalépek, egyébként "alszik" mintha benne sem lenne az autóban? Tudom hogy rossz párhuzam, de mint a nitro. Amíg zárva, addig nem okoz semmit. Vagy minden belepiszkálás potenciális motorgyilksság és ezért ellenjavallt?
Más: az autó néha - főleg erősebb kihúzatás után, amit a dieselek egyébként sem szeretnek - mintha lekapcsolná a turbót. Illetve nem is mintha, hanem valóban. Ha leállítom, egy fél óra múlva visszajön a turbónyomás. Illetve reggeli induláskor, tehát első beindításnál, ez nem jelentkezik. Most mi legyen, mit javasol?
Harmadik: talán nem autódoktori kompetenciájú a kérdés, de mégis felteszem, kimutatható-e pl. ennél az autónál konkrétan, hogy milyen "hozzáadott" értéket jelent egy hazai forgalomba helyezés, leinformálható előélet? Tudom, hogy kicsit furcsa a kérdés, de annyi totálkárból visszavakart romot kínálnak eladásra.
Kíváncsian várom válaszát, örülök hogy egy hozzáértő, mindenfajta motivációtól mentesen segít nekünk gyenge nőknek is.
Tisztelettel, Márti

Nem hiszem, hogy Európában gyártottak sikeresebb és jobban megtervezett dízel motort a VW 1,9-esénél. A TD,TDI és a PD-TDI verzió pedig ennek a fejleszthetőségét bizonyítja. Sok versenyautó tép ezerrel és tör borsot a benzines vetélytársak orra alá ilyen gázolajos motorral hajtva. Tehát életképes dolog és van technikai háttere is ezeknél a motoroknál (is!) a chip-tuningnak. Igaz, a te kocsidnál egy kis javítást is igényel a turbó, illetve annak nyomásszabályzó egysége. Ha valóban megfelelő paraméterekkel rendelkező vezérlési módosításokat töltenek a vezérlő egységbe. és egy kicsit megemelik a töltő nyomást is. Akkor valóban nem mindennapi élményt fog a kocsi vezetése nyújtani! De sajnos ebben a chipes "szakmában" tapasztalataim szerint sok az önjelölt kontár, akik a NET-ről töltögetik lefele a "csodaprogramjaikat". Na, ezekkel ne hozzon össze a sors, mert sok pénzért sok bosszúságban lehet részed! Akik azonban komoly szinten művelik ezt a dolgot, egészen hihetetlen dolgokat tudnak kihozni egy-egy ilyen motorból!
Egészen új témát hoztál fel, ami ráadásul kicsit a szívem csücske is, mert az elmúlt szezont én is egy ilyen TDI motorral versenyeztem át. Igaz, az egészen át van alakítva mechanikailag is, de ahhoz, hogy komoly és ütőképes legyen, nekem is az alapoktól kellett indulni. Ennek okán felelek is azért, amit írtam!
A te kocsidnál mindenképpen a turbó ellenőrzésével, javításával kell kezdeni a dolgot! Ezzel egy időben ellenőrizni minden segédberendezést, olajat, szűrőket cserélni, mert a megnövelt teljesítmény precízebb, alaposabb karbantartást igényel! De nem csak a motornál, hanem a futóműveknél és a fékeknél is. Ugyanis, ha ki is szeretnéd autózni azt a többletet, amit hoz ez a dolog. Nem árt, ha a kocsi arra is megy és úgy is fékezhető ki - főleg kritikus helyzetekben - ahogy szeretnéd.
Ha nem találsz megfelelő hátteret a fentiek megvalósításához, keress meg és segítek. Azért nem írok címeket, telefonszámokat, mert mint többször írtam már itt, nem szeretnék senkinek reklámot csinálni a többi tisztességes ugyanezzel a dologgal foglalkozó szakember rovására.
Az utolsó kérdésed megint érdekes felvetés. A saját véleményem szerint, minél komolyabb szinten végzik Magyarországon a gépjárművek eredetvizsgálatát, annál kevésbé jelent forintosítható előnyt a hazai forgalomba helyezés ténye. (Mert kétségtelenül európai szinten is a legkomolyabbá vált nálunk ez a dolog!) Az viszont vitathatatlan tény, hogy gyorsítja és könnyíti az eladást, mert azonos áron mindenki szívesebben vesz meg egy itthon is nyomon követhető múlttal rendelkező autót. Egy manapság végzett eredetiségvizsgálat már nem csak a kocsi gyári számainak és azonosító jeleinek eredeti voltát hivatott megállapítani, hanem a fődarabok és a karosszéria egységeinek eredetiségére, a festés rétegvastagságának mérésével és a gyári, (vagy nem gyári!) hegesztések, illesztések vizsgálatával azt is meg tudja állapítani, a kocsi volt-e és mennyire volt sérült előélete során, illetve mennyire lett szakszerűen javítva?
A vezetett szervizkönyv azonban valóban jelent anyagi előnyt a már fent is említett dolgok miatt. Pénzben kifejezve ez sem komoly, de a te kocsidnál biztos van 100 000 Ft. Hogy ez miért nem komoly? Mert, hogy a gyári márkaszervizben végeztesd a szervizkönyvben előírt olajcseréket és javításokat, úgy kb. 100 000 km-ig, az nem ennyibe kerül.
Helló, itt sokan fogják felkapni a cukrot, mert biztos nem mindenki ért egyet a véleményemmel, de ebből ne legyen vita, mert nem az a cél! Ha olyan véleményem lenne, amivel mindenki egyet is ért, már holnap én lennék a főgóré ebben az országban. Na, sokan jól járnának.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.