Astra visszatérő bajok

2003.01.08. 15:50

Néha kigyullad a motorelektronika visszajelző lámpa. A szervizben azt mondták, hogy a kopogásjelző elektronika nem működik rendesen. Létezik ilyen? Az biztos, hogy a Shell 95-ös benzint nem szereti, mert akkor folyamatosan kigyullad a lámpa. A Mol benzintől ez csak ritkán fordul elő.

Helló Doki!
Van egy 96-os gyártmányú Opel Astrám X16XEL motoros, és az a gondom vele, hogy néha kigyullad a motorelektronika visszajelző lámpa. A szervizben azt mondták, hogy a kopogásjelző elektronika nem működik rendesen. Létezik ilyen? Az biztos, hogy a Shell 95-ös benzint nem szereti, mert akkor folyamatosan kigyullad a lámpa. A Mol benzintől ez csak ritkán fordul elő.
Nem vagyok sóher, de 5600 Ft egy ilyen vizsgálat és már 3-szor (1 éve, fél éve és mostanában) elvégeztettem. Szerinted mi lehet vele?
Az olajfogyasztásról írt véleményednek teljes mértékben igazat adok.
Ja és még valami. A klíma kikapcsolásakor nedves - büdös szagot érzek. Mi lehet ez?
Előre is köszönöm a válaszod.
Üdvözlettel: Sándor

Igen, nem elképzelhetetlen, hogy az az előgyújtás szabályzási karakterisztika, ami a kocsi computerébe van programozva, nem tud bizonyos szituációkban megfelelő értékre állni. Ha a kopogásérzékelő szenzor lenne hibás, azt a TEC-II műszer egyértelmű hibakódként kiírná! Ezen a vezetési stílus változtatásával lehet segíteni, kicsit tovább kell kiforgatni váltás előtt a motort, és visszaváltáskor is olyan fokozatba kell kapcsolni, hogy a motor erőlködés nélkül tudjon újra felpörögni az ismételt gázadáskor.
Ennek a motornak ugyanis alsó fordulatszám tartományban kicsit vérszegény a forgató nyomatéka, és ha ilyen szituációban erős gázzal gyorsítasz a computer a maximális szabályzással sem tud ideális értéket létrehozni a gyújtás időpontjában, emiatt aztán a kipufogó gáz összetétele is megváltozik és a lambda szonda is olyan összetételű gázokkal "talákozik", hogy nem tud megfelelő mért és feldolgozható jelet produkálni az injektor vezérlő egység számára.
Tehát a motor elektronika hibajelző lámpája nem valós hibát jelez, hanem azt, hogy a motort olyan terhelés érte, amire nem méretezték, és emiatt a computer nem tudta az ideális üzemi értékre szabályozni a motor működését. Kis idő múlva, mikor tartósan minden helyreáll, és a motor szabályos üzemi értékekre vezérelve megfelelően működik, a kis lámpa elalszik. Aztán a következő ilyen szituációban megint ugyanez játszódik le.
Tehát mindenképpen megfelelő minőségű benzin, és a vezetési technika kisebb mértékű megváltoztatása javallott. De ugye benne van még a katalizátor a dobban és nincs "kiherélve"?
A klíma kikapcsolásakor érezhető "zokniszag" valószínűleg az elöregedett és szennyezett pollenfilter miatt van, ami már nem képes a levegő páratartalmának ellenállni, és kicsit fel is szívja azt. Csere.
Esetleg a szivárgó fűtő radiátor is okozhatja, de ekkor az ablakokra zsíros tapintású páraréteget is fúj, amit az ujjad hegyére véve és a nyelvedhez érintve furcsa, de határozottan édes ízűnek érzel!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.